Trebamo li biti zabrinuti? Nove mjere za nova poskupljenja

Snabdijevanje bh. tržišta uljem je stabilno
Cijene prehrambenih artikala na policama marketa i dalje se mijenjaju iz dana u dan. Sve to frustrira građane, a najava dodatnih poskupljenja jaja, riže i ulja posebno zabrinjava penzionere, ali i višečlane porodice.
Globalna kretanja
Projekat Zaključavamo cijene u okviru kojeg je zaustavljen rast cijena oko 60 prehrambenih i neprehrambenih proizvoda donekle je zaustavio udar na kućne budžete stanovništva. Toga je svjestan i federalni ministar trgovine Amir Hasičević.
- Projekat Zaključavamo cijene nije mogao zaustaviti ukupni rast životnih troškova, ali je spriječio da dođe do još većeg udara na kućne budžete građana. Ova mjera je privremeno obuzdala rast cijena kod oko 60 osnovnih prehrambenih i neprehrambenih artikala, ali je jasno da tržište i dalje reagira na globalna kretanja - rast cijena energenata, logistike i sirovina, što se neminovno prelijeva i na našu maloprodaju. Prema posljednjim podacima Federalnog zavoda za statistiku, inflacija u FBiH za prva tri mjeseca 2025. iznosila je prosječnih 3,2 posto, što je najmanja stopa u odnosu na inflaciju u regionu. Ipak, cijene hrane i bezalkoholnih pića zabilježile su rast od oko 0,3 posto, što građani osjete svakodnevno uprkos mjerama koje provodimo, rekao je Hasičević za Oslobođenje.
Ističe da najave novih poskupljenja od juna, uključujući ulje, rižu i jaja, dodatno povećavaju opravdanu zabrinutost potrošača.
- Zbog toga već pripremamo set novih mjera, uključujući strožu analizu trgovačkih marži, pregled cijena u lancu snabdijevanja i dodatnu podršku domaćoj proizvodnji, kako bismo ublažili udar na potrošače i osigurali poštenije tržište, kaže Hasičević.
Gordana Bulić, predsjednica Kluba potrošača Tuzlanskog kantona, kaže za naš list da su udruženja potrošača bila uključena u radnu grupu za projekat Zaključavamo cijene koji ona, kako kaže, podržava.
- Podržavam zato što je to u prvom redu stvar dobre volje trgovaca da se uključe kako bi se cijene nekih osnovnih životnih proizvoda zadržale izvjesno vrijeme. Radi se o 60-ak proizvoda i računalo se da to ima efekta. Kad se uporede cijene zaključanog proizvoda iz određenog segmenta sa onim koji nisu zaključani, vidi se razlika. Naprimjer, suncokretovo ulje zaključano je na 3,15 KM, a uobičajena cijena ulja je 3,45 ili 3,50 KM. Cijena je, ipak, niža i porodicama koje žive sa skromnim primanjima ušteda svake marke dobro dođe. Za 3-4 litra ulja uštedi se do 1,5 KM i reklo bi se da to nije ništa, ali na 60 proizvoda uštedi se 60 KM za mjesec, rekla je Bulić.
Naša sagovornica vidi problem i u tome što pojedini potrošači ponekad ne pokazuju dovoljno volje, ni discipline da se raspitaju o cijenama i da ih provjere.
- Nekad ne pokazuju ni dovoljno volje da u marketu pronađu tu zaključanu cijenu iako su u trgovinama prilično jasno označeni ti proizvodi. To jestivo ulje od 3,15 KM ni po čemu nije lošije od ulja drugih marki. Sve u svemu, zaključane su cijene onih proizvoda koje imaju najveći promet i za te proizvode je traženo da bar jedan brend bude sa zaključanom cijenom, naglašava Bulić.
Ističe da resorno ministarstvo, po isteku tri mjeseca dokad su cijene zaključane, priprema nove aktivnosti na kontrolama iako je, kako kaže, sve to teško “jer imamo slobodno formiranje cijena i slobodno tržište”.
Kvalitetna zrna
Od kompanije Bimal d. d. Brčko zatražili smo odgovor na pitanje da li će u skorije vrijeme poskupjeti ulje.
- Naša kompanija nije povećavala cijene zadnjih mjeseci. Prema trenutnim prognozama i stanju na tržištu, u kompaniji Bimal ne očekujemo povećanje cijena u narednom periodu. Međutim, želimo podsjetiti da BiH nema dovoljno razvijenu poljoprivrednu proizvodnju koja može u potpunosti zadovoljiti potrebe domaćeg tržišta. Naša kompanija otkupljuje sva kvalitetna zrna koja domaći proizvođači proizvedu, ali to nije dovoljno da se izbjegne uvoz sirovina. Znate da je jestivo ulje berzanska roba, te da evropsko i svjetsko tržište diktiraju i situaciju na bh. tržištu i policama u prodajnim objektima, istakla je Nataša Pucar, direktorica korporativnih komunikacija Studen Holdinga.
Dodaje da su “naša proizvodnja i naše snabdijevanje tržišta stabilni” i podsjeća koliko je važno što u BiH postoji fabrika jestivog ulja, kao jedne od osnovnih životnih namirnica.