Šta se desilo? Ovo je uzrok pada aviona Air India u kojem je poginulo 260 ljudi

Preliminarni izvještaj prikazao je zbrku u pilotskoj kabini nedugo prije nego što se avion kompanije Air India srušio, pri čemu je prošlog mjeseca poginulo 260 ljudi. Naime, prethodno su se prekidači za isključivanje goriva motora gotovo istovremeno prebacili, uskratili motorima gorivo i doveli do pada potiska.
Boeing 787 Dreamliner, koji je bio na letu za London iz indijskog grada Ahmedabada, odmah je počeo gubiti potisak i propadati, navodi se u izvještaju o najsmrtonosnijoj avionskoj nesreći u svijetu u posljednjih deset godina, koji su indijski istražitelji zračnih nesreća objavili u subotu.
Izvještaj indijskog Biroa za istragu zračnih nesreća (AAIB) o nesreći koja se dogodila 12. juna, nedugo nakon polijetanja, otvara nova pitanja o položaju ključnih prekidača za isključivanje goriva motora, dok sugeriše da Boeing i proizvođač motora GE nisu imali očiglednu odgovornost za nesreću, prenosi Reuters.
Nesreća predstavlja izazov za ambicioznu kampanju Tata grupe da obnovi reputaciju Air Indije i modernizira njenu flotu, nakon što su preuzeli upravljanje od vlade 2022. godine.
Gotovo odmah nakon što je avion poletio, CCTV snimak prikazuje kako se aktivirao rezervni izvor energije nazvan ram air turbina, što ukazuje na gubitak napajanja motora.
U posljednjim trenucima leta, jedan pilot je na snimaču glasova iz kabine upitao drugog pilota zašto je isključio gorivo. Drugi pilot je odgovorio da to nije uradio, stoji u izvještaju.
Nije navedeno koji pilot je dao koju izjavu, niti koji je od njih poslao signal "Mayday, Mayday, Mayday" neposredno prije nesreće.
Komandni pilot Air India aviona bio je Sumeet Sabharwal (56), koji je imao ukupno 15.638 sati letačkog iskustva i prema navodima indijske vlade bio je i instruktor u Air Indiji. Njegov kopilot bio je Clive Kunder (32), s ukupno 3.403 sata iskustva.
Prekidači za gorivo gotovo su se istovremeno prebacili iz položaja za rad u položaj za isključivanje neposredno nakon polijetanja. Preliminarni izvještaj nije naveo kako su se prekidači mogli prebaciti u položaj za isključivanje tokom leta.
Stručnjaci su rekli da pilot ne bi mogao slučajno prebaciti prekidače za gorivo.
- Ako su ih pomjerili piloti, zašto?, upitao je američki stručnjak za sigurnost vazdušne plovidbe Anthony Brickhouse.
Prekidači su se prebacili s razmakom od jedne sekunde, stoji u izvještaju, otprilike onoliko koliko bi trebalo da se jedan pa drugi pomjeri, rekao je američki stručnjak za avijaciju John Nance. Dodao je da pilot inače nikada ne bi isključio prekidače u letu, posebno dok avion počinje da se penje.
Isključivanje prekidača gotovo odmah gasi motore. To se najčešće koristi da se motori isključe nakon što avion stigne do gejta aerodroma ili u određenim vanrednim situacijama, poput požara motora. Izvještaj ne ukazuje na to da je postojao bilo kakav hitan slučaj koji bi zahtijevao gašenje motora.
Na mjestu nesreće oba prekidača za gorivo su pronađena u položaju za rad, a bilo je i indikacija da su se oba motora ponovo palila prije pada na maloj visini, navodi se u izvještaju.
Air India je potvrdila izvještaj u saopćenju. Avio-kompanija je navela da sarađuje s indijskim vlastima, ali je odbila dodatno komentarisati.
Američki Nacionalni odbor za sigurnost saobraćaja (NTSB) zahvalio se indijskim zvaničnicima na saradnji u saopćenju i istakao da u izvještaju nema preporučenih mjera za operatere aviona Boeing 787 ili GE motora.
Američka Savezna uprava za avijaciju (FAA) je poručila da joj je prioritet slijediti činjenice kuda god one vodile i da je posvećena brzom rješavanju svakog identificiranog rizika tokom procesa.
Boeing je saopćio da nastavlja pružati podršku istrazi i svom klijentu, Air Indiji. GE Aerospace nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar.
Istraga o nesreći
AAIB, ured pri indijskom Ministarstvu civilnog vazduhoplovstva, predvodi istragu o nesreći u kojoj je poginulo svih osim jedne od 242 osobe u avionu, kao i još 19 ljudi na zemlji.
Većinu avionskih nesreća uzrokuje više faktora, pri čemu se preliminarni izvještaj objavljuje u roku od 30 dana nakon nesreće u skladu s međunarodnim pravilima, a konačni izvještaj se očekuje u roku od godinu dana.
Crne kutije aviona, kombinovani snimači glasova iz kabine i podataka o letu, pronađene su nekoliko dana nakon nesreće i kasnije analizirane u Indiji.
Crne kutije pružaju ključne podatke kao što su visina, brzina leta i posljednji razgovori pilota, što pomaže u sužavanju mogućih uzroka nesreće.
Air India je pod velikim nadzorom javnosti otkako se nesreća dogodila.
Evropska agencija za sigurnost vazdušne plovidbe najavila je da planira istražiti svoju niskobudžetnu kompaniju Air India Express nakon što je Reuters izvijestio da prevoznik nije na vrijeme zamijenio dijelove motora na Airbus A320, uprkos direktivi, i falsificirao je dokumentaciju kako bi prikazao usklađenost.
Indijski regulator vazduhoplovstva također je upozorio Air India zbog kršenja pravila letenja s tri Airbus aviona koji su imali kašnjenja u provjeri sigurnosnih izlaznih klizala, a u junu ih je upozorio i zbog „ozbiljnih kršenja“ radnog vremena pilota.
Indija računa na procvat avijacije kako bi podržala šire razvojne ciljeve, a New Delhi navodi da želi da Indija postane globalni centar avijacije koji stvara radna mjesta, po uzoru na Dubai, koji trenutno obrađuje veliki dio međunarodnog saobraćaja iz Indije.