Pušten u rad najnapredniji nosač aviona na svijetu: Tehnološko čudo koje izaziva SAD

Kina je ove sedmice zvanično pustila u upotrebu svoj treći i najnapredniji nosač aviona – Fujian, na svečanoj ceremoniji kojoj je prisustvovao kineski predsjednik Xi Jinping/Ding Ziyu/xinhua
Foto: Ding Ziyu/Xinhua
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kina je ove sedmice zvanično pustila u upotrebu svoj treći i najnapredniji nosač aviona – Fujian, na svečanoj ceremoniji kojoj je prisustvovao kineski predsjednik Xi Jinping, saopćila je državna agencija Xinhua.

Puštanjem u rad Fujiana, Kina je postala druga zemlja na svijetu po broju nosača aviona, odmah iza Sjedinjenih Američkih Država koje imaju 11 takvih brodova.

Fujian je ujedno i prvi kineski nosač aviona domaće proizvodnje, čiji elektromagnetni lanseri katapulta predstavljaju tehnološki iskorak koji će kineskoj mornarici omogućiti da projicira svoju moć dublje u Pacifik, posebno u područjima Istočnog kineskog mora, Tajvanskog moreuza i Južnog kineskog mora.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Tehnološki iskorak i novi domet kineske mornarice

Za razliku od prva dva kineska nosača – Liaoninga, koji je obnovljen iz nedovršenog sovjetskog broda kupljenog od Ukrajine, i Shandonga, građenog po njegovom uzoru – Fujian je u potpunosti kineski dizajn. Njegovo puštanje u pogon guralo je Kinu ispred Indije, Ujedinjenog Kraljevstva i Italije, koje imaju po dva nosača aviona.

Ono što Fujian čini posebnim jeste sistem za lansiranje katapultom, koji omogućava pokretanje teških, potpuno natovarenih aviona, uključujući letjelice za rano upozoravanje i kontrolu. Zahvaljujući tome, nosač može djelovati na velikim udaljenostima od obale, dok njegovi avioni mogu nositi više goriva i oružja, čime se povećava i njihov domet i vatrena moć.

Nasuprot tome, Shandong i Liaoning koriste palubu sa "skijaškim skokom", što im omogućava lansiranje samo lakših borbenih aviona, bez mogućnosti podizanja većih pomoćnih letjelica.

Fujian je tek drugi nosač na svijetu koji koristi elektromagnetni sistem za lansiranje katapulta – prvi je američki USS Gerald R. Ford.

Nije na nuklearni pogon

Za razliku od američkih nosača koji imaju nuklearni pogon i praktično neograničen domet, kineski Fujian koristi klasični pogon, što ograničava koliko dugo može ploviti bez dopunjavanja gorivom. Prema procjenama, njegov operativni domet iznosi između 8.000 i 10.000 nautičkih milja.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Američki nosači klase Nimitz i Ford teže su i imaju veći kapacitet – oko 100.000 tona deplasmana i mogućnost nošenja 60 do 70 aviona, dok se za Fujian procjenjuje da može nositi između 40 i 60 letjelica.

Iako ima manju pilotsku palubu i tri katapulta u poređenju s Fordovih četiri, Fujian posjeduje napredne elektromagnetne sisteme koji omogućavaju efikasnije i fleksibilnije lansiranje različitih tipova letjelica – od lakih dronova do teških aviona poput J-15T i novog stealth lovca J-35.

Kina planira i nuklearni nosač

Kineski vojni analitičari već su potvrdili da se radi na razvoju nosača aviona nuklearnog pogona za buduće generacije. “Razvoj nosača ide u tom smjeru”, izjavio je Zhang Junshe iz Instituta za pomorska istraživanja za CCTV.

Fujian, težak preko 80.000 tona, trenutno predstavlja vrhunac kineske pomorske tehnologije. Iako je manji i slabijeg dometa od američkih rivala, ovaj brod označava najznačajniji korak kineske mornarice prema globalnoj projekciji moći.

Očekuje se da će drugi američki nosač klase Ford biti isporučen američkoj mornarici 2027. godine.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja