Ova zemlja zabranila je da mladi vozači po noći voze prijatelje: Rezultati su fascinantni

Instruktor vožnje razbija mitove/Free Pik
Mlada vozačica/Ilustracija
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Od augusta ove godine sve mlade vozače u Australiji očekuju nova, strožija pravila čiji je cilj dodatno smanjiti broj teških nesreća u prvim godinama vozačkog staža. Mjere ograničenja broja saputnika i noćne vožnje već godinama su na snazi u nekim australskim državama, poput Novog Južnog Velsa, Viktorije i Južne Australije, a sada će postati ujednačene na nacionalnom nivou.

Prema podacima zvanične agencije vlade Novog Južnog Velsa Transport for NSW, koja upravlja cestama i sigurnošću saobraćaja, ograničenje broja mladih saputnika za vozače sa probnom (P) dozvolom uvedeno je još 2007. godine u toj državi.

Tamo vozači mlađi od 25 godina u prvoj godini vozačkog staža ne smiju prevoziti više od jednog saputnika mlađeg od 21 godine između 23 sata i 5 sati ujutro. Kako navodi Transport for NSW: "Možete prevoziti više od jednog saputnika mlađeg od 21 godine samo ako su članovi vaše uže porodice."

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Slična pravila uvedena su i u Viktoriji, gdje VicRoads, državna agencija za cestovni promet, također primjenjuje ograničenja za mlade vozače s probnom dozvolom kako bi se spriječilo rizično ponašanje i smanjila smrtnost na cestama.

Od 1. augusta 2025. ista ograničenja biće obavezna i u drugim australskim državama i teritorijama, uključujući Kvinslend, Zapadnu Australiju, Australijski glavni teritorij (ACT) i Tasmaniju, čime se prvi put uvodi jedinstven sistem pravila za cijelu zemlju.

Istraživanje objavljeno na stranicama American Economic Associationa (AEA), vodećeg američkog udruženja ekonomista koje objavljuje analize i podatke o javnim politikama, pokazalo je da su ove mjere izuzetno efikasne:

Broj noćnih nesreća s više putnika smanjen je za 57 posto – u Novom Južnom Velsu prosječan godišnji broj takvih nesreća pao je sa 59 na 25 nakon uvođenja ograničenja. Broj saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom i ozbiljnim povredama smanjen je za 50 posto – prosječno godišnje sa 188 na 93. Sveukupno je zabilježeno 58 posto manje smrtnih slučajeva i hospitalizacija mladih vozača – sa 1840 na 765.

Kako navodi VicRoads, razlozi za primjenu tih ograničenja su višestruki, a najvažniji je vrlo visoka stopa smrtnosti i povreda mladih vozača, naročito tokom noćne vožnje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Izvještaj "Examination of the Impact of the GLS on Young Novice Driver Safety" iz augusta 2017. obuhvatio je poređenje perioda prije i poslije uvođenja pravila 2007-2008. u Viktoriji. Za vozače s P1 (probna dozvola, prva godina) izračun je pokazao smanjenje od 69,2% u fatalnim i ozbiljnim nesrećama ako su vozili s više od jednog vršnjačkog saputnika.

Izvještaj je potvrdio da se rizik gotovo udvostručuje već s jednim mladim saputnikom te da prisustvo troje ili više putnika u dobi od 16 do 21 godine povećava vjerovatnoću smrtonosne nesreće i do četiri puta u odnosu na vožnju bez putnika.

Prema podacima VicRoadsa iz 2013., svake godine ginulo je od 40 do 50 vozača od 18 do 25 godina, 61 je učestvovao u fatalnim sudarima, a više od 4000 u nesrećama s povredama. Transport for NSW navodi da vozači mlađi od 26 godina čine oko 14% nosilaca vozačke dozvole, a učestvuju u 25% ukupnih nesreća.

Pravila su uvedena i zbog ometanja te vršnjačkog pritiska, koji podstiču rizičnu vožnju, veću brzinu i nepažnju. Ometanja koja doprinose povećanom riziku uključuju razgovor s putnicima, korištenje mobilnog telefona i drugo ponašanje koje odvlači pažnju vozača, naročito tokom noćne vožnje, kada su koncentracija i sposobnost reagovanja dodatno smanjeni.

Jedan od razloga za uvođenje ovih mjera je i manjak iskustva zbog kojeg vozači slabije reaguju u kritičnim situacijama.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

ABC News Australia izvijestio je da su nova pravila dio šire strategije kojom se planira dodatno smanjiti broj saobraćajnih nesreća s mladim učesnicima, uz pojačane informativne kampanje i edukaciju roditelja.

Kršenje ograničenja sankcionisat će se visokim novčanim kaznama, produženjem trajanja probne dozvole i u težim slučajevima privremenom zabranom vožnje. Analitičari ističu da iskustvo iz Novog Južnog Velsa pokazuje da su pozitivni efekti ovih pravila dugotrajni. Mjere stupaju na snagu 1. augusta, prenosi Index.hr.