Otkriven novi "mezimac" kineske armije: Prve fotografije "čudovišza uz Bohajskog mora"

Fotografija ekranoplana/

Ekranoplan je snimljen u Bohajskom moru/X

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U zapadnim medijima se nedavno prvi put pojavila fotografija novog transportnog sredstva kojeg razvijaju Kinezi. Radi se o takozvanom ekranoplanu, odnosno kombinaciji broda i aviona. Po izgledu liči na veći hidroavion, ali se razlikuje po tome što je ekranoplan mnogo veći i leti tik iznad vode, zbog čega ima niz prednoszi u odnosu na hidroavion.

Radi se o takozvanoj WIG letjelici. Ovaj tim letjelica dobio je naziv po efektu letenja tik uznad vode (wing-in-ground effect).

Letjelica je prvobitno uočena na fotografiji na kojoj je prednji dio bio zaklonjen. Na toj slici, letjelica s trupom hidroaviona bila je prikazana kako stoji na molu smještenom na Bohajskom moru, koje se nalazi na sjeverozapadnom rubu Žutog mora.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Inače, Sovjetski Savez bio je poznat po eksperimentima i poluoperativnoj upotrebi velikih WIG letjelica poznatih kao ekranoplani. Iako se sposobnosti i taktički koncepti vezani za njih nikada nisu masovno prihvatili, danas svjedočimo svojevrsnoj renesansi velikih WIG letjelica koje lete tik iznad površine mora iskorištavajući gusti sloj zraka radi efikasnijeg i bržeg kretanja (većina ih može letjeti i na većim visinama, ali s manjom efikasnošću). Sjedinjene Američke Države razvijaju jednu takvu letjelicu – Liberty Lifter – s ciljem da se koristi za prevoz teškog tereta, osoblja i opreme u udaljene krajeve Tihog okeana. Na taj način bi se smanjili logistički izazovi s kojima bi se Pentagon mogao suočiti u eventualnom ratu na tako velikom području.

Misteriozni pogon

Kada je riječ o ovoj misterioznoj kineskoj letjelici, njene dimenzije su donekle slične novom kineskom amfibijskom hidroavionu AG600, koji je zamišljen za misije snabdijevanja, traganja i spašavanja i druge zadatke, naročito iznad Južnog kineskog mora. Ova WIG letjelica izgleda kao da je idealna za slične primjene u priobalnim područjima piše TWZ.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Letenjem nisko iznad vode, koristeći gusti jastuk zraka za povećanje uzgona i smanjenje otpora, letjelica ostaje ispod horizonta radara sa kopna i brodova. Budući da je u pitanju letjelica, a ne brod, nije ranjiva na mine, podmornice i druge prijetnje koje vrebaju i u vodama niže opasnosti. Ipak, ne bi bila dugovječna u žestoko osporavanom borbenom okruženju, ali ako bi izbio rat između SAD-a i Kine, Kina bi se borila na svom „kućnom terenu“, za razliku od SAD-a.

Ogromne morske površine uz kinesku obalu bile bi joj pristupačne duže vrijeme. Tu ovakva letjelica dobiva na značaju – mogla bi služiti kao logistička podrška udaljenim područjima, a posebno za evakuaciju oborenih pilota i drugih pripadnika oružanih snaga. Također, moguće su i uloge u kontroli mora i protivpodmorničkom ratovanju.

Najveća tvrdnja u vezi s ovom letjelicom jeste da koristi mlazni pogon. Slika njenog zadnjeg dijela to nagovještava, iako je ranije postojala sumnja da su joj možda namijenjeni propeleri, ali da još nisu ugrađeni. Ipak, izduvne cijevi djeluju prevelike za turboprop. Nova fotografija s prednje strane također ne daje jasan odgovor – moguće je da se naprijed nalaze osovine ili barem nekakav šiljak na motorima, što bi ukazivalo na propelere. Postoje i gornji usisnici zraka, što bi značilo dva velika usisa po motoru ako je riječ o mlaznom pogonu – što izgleda neuobičajeno. Također je moguće da koristi novi hibridno-električni pogonski sistem, što bi imalo smisla za ovakvu vrstu letjelice. U svakom slučaju, slike su niske rezolucije i oskudne u detaljima, pa iako je moguće da koristi mlazni pogon, to za sada ostaje otvoreno pitanje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Što se tiče ostatka konstrukcije, letjelica ima veliki spojen V-rep, što nije neuobičajeno za WIG letjelice. Krila imaju velike bočne plovke na krajevima, dok trup ima manje bočne stabilizatore u srednjem dijelu. Nosni dio je možda i najneobičniji – djeluje aerodinamično oblikovan za veću efikasnost. Letjelica vjerovatno koristi obilno kompozitne materijale, što omogućava smanjenje težine, bolje aerodinamičke osobine i smanjenu radarsku vidljivost. Vidljiv je i uobičajeni trup sa „stepenastim“ dnom, karakterističan za hidroavione, kao i veća bočna vrata koja bi bila korisna za utovar tereta ili evakuaciju osoba.

Moguća namjena

Vrijedi napomenuti i da bi ova letjelica mogla biti tehnološki demonstrator, napravljen da testira različite dizajnerske elemente. Možda je čak riječ o umanjenoj verziji, ili je dizajnirana kao temelj za razvoj većih modela. U tom smislu, pokazuje jasne sličnosti s američkim projektom Liberty Lifter.

I tako – evo nas s prvim potpunim pogledom na ono što H. I. Sutton naziva “čudovištem s Bohajskog mora”. Kao i kod svih novih kineskih letjelica koje procure u javnost, možemo očekivati postepeno objavljivanje fotografija veće rezolucije u narednim sedmicama.