Kineske milijarde bježe iz SAD-a: Ulaganja na rekordno niskom nivou zbog političkih tenzija

Kineska izravna ulaganja u Brazilu više su nego udvostručena u 2024. godini, dosegnuvši 4,2 milijarde dolara, pokazalo je istraživanje brazilsko-kineske savjetodavne kompanije CEBC. Brazil se time našao na trećem mjestu među odredištima kineskih ulaganja, odmah iza Velike Britanije i Mađarske.
"Ulaganja još nisu dostigla razinu iz razdoblja od 2015. do 2019. godine, kada su u prosjeku iznosila 6,6 milijardi dolara godišnje i bila usmjerena u tek nekoliko velikih energetskih projekata, poput dalekovoda i naftnih polja na moru", izjavio je glavni autor istraživanja Tulio Cariello.
Sjedinjene Američke Države zadržale su vodeću poziciju s 8,5 milijardi dolara izravnih ulaganja, pokazuju vladini podaci. Prema nalazima CEBC-a, kineske kompanije prošle su godine u Brazilu ulagale ne samo u energetiku nego i u nove sektore, poput električnih automobila i dostave hrane.
Cariello objašnjava da kineski ulagači šire poslovanje u Brazilu i drugim tržištima u razvoju kako bi nadoknadili smanjenje aktivnosti u SAD-u, gdje su ulaganja prošle godine pala na 2,2 milijarde dolara zbog geopolitičkih napetosti.
"Dolazak Kine sjajna je stvar i u kratkom će roku potaknuti konkurenciju u brazilskom industrijskom sektoru", poručio je brazilski tajnik za industrijski razvoj, inovacije, trgovinu i usluge Uallace Moreira. "Ta su nam ulaganja potrebna za razvoj opskrbnih lanaca ovdje u Brazilu."
Međutim, Moreira je upozorio da mnoge kineske tvornice u Brazilu i dalje samo sastavljaju uvezene dijelove, uključujući proizvođače električnih automobila. Takva praksa, kako je naglasio, otvara manje radnih mjesta i ne razvija dovoljno domaće opskrbne lance ključne za gospodarski rast.
"Brojne kineske tvrtke muku muče sa skupljim nabavnim lancima, složenim poreznim sustavom i strožim zakonima o radu", dodao je Moreira.
Brazilske pravosudne vlasti ove su godine podigle tužbu protiv kineskog proizvođača električnih automobila BYD-a, nakon što je policija na gradilištu njegove tvornice iz "ropskih uvjeta", kako je navedeno, spasila 163 radnika. BYD je odbacio optužbe, a Moreira je komentirao: "Zakoni su u Kini drugačiji, bitno drugačiji."