Saobraćaj u Sarajevu "pod lupom": Šta nas čeka do 2030. godine?

Gužva u saobraćaju, Sarajevo, saobraćaj/Oslobođenje
U kakvom stanju je saobraćaj u Sarajevu?/Ilustracija/ Oslobođenje/
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Japanska agencija za međunarodni razvoj (JICA) izradila je opsežnu analizu sistema javnog prijevoza u Sarajevu, naručenu od strane Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo.

Rezultati su predstavljeni u izvještaju na više od 400 stranica, koji donosi niz podataka i preporuka, od trenutnog stanja do dugoročnih rješenja za unapređenje gradskog prevoza.

Prema analizi, broj registrovanih automobila u Kantonu Sarajevo trenutno prelazi 180.000, a do 2030. godine očekuje se porast na 190.000 – povećanje od 5,55 posto. U cijeloj BiH predviđa se 1,4 miliona vozila, od čega će 13,57 posto biti u Sarajevu. Također, broj stanovnika Kantona bi do 2036. trebao narasti na 620.000, što je skok od 32 posto u odnosu na sadašnjih 420.287.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U anketi provedenoj među 6.000 domaćinstava, čak 83 posto ih ima barem jedno vozilo. Pokazalo se da 62 posto građana koristi privatne automobile za odlazak na posao ili školu, dok javni prijevoz koristi tek 28 posto, a 8 posto bira bicikl ili hodanje. Zanimljivo je da žene više koriste javni prijevoz (42,6%), dok muškarci znatno češće voze privatne automobile (64,9%).

Vrijeme dolaska do poslovnih i trgovačkih centara najčešće traje između 30 minuta i sat vremena – kako za odlazak na posao, tako i za odlazak u šoping. Više od trećine građana svakodnevno na putu provede preko sat vremena.

JICA je detaljno analizirala opterećenje po stajalištima tramvajske linije Ilidža–Baščaršija i trolejbuske linije Otoka–Jezero. Najveći broj ulazaka i izlazaka zabilježen je na stajalištima Ilidža, Otoka, Marijin Dvor i Baščaršija kod tramvaja, te na Ciglanama, Hamze Hume i Otoci kod trolejbusa.

Predložene su tri moguće verzije razvoja sistema:

Kompletna usluga – visok standard, minimalno čekanje, mala zagušenost, ali skupi troškovi i ograničenja infrastrukture

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Hipotetička usluga – najviši mogući standard kao u velikim svjetskim gradovima, ali trenutno neizvodiva bez ogromnih ulaganja

Optimalna usluga – realno ostvariva varijanta sa postojećom infrastrukturom, uz manja ulaganja i održavanje postojećeg trenda modernizacije

Naglašeno je da se bez suzbijanja neplaćanja karata i bez stabilnog sistema kontrole ne mogu napraviti ozbiljni pomaci.

Infrastrukturni planovi i kadrovski problemi

Tramvajska pruga Ilidža–Hrasnica ocijenjena je kao linija sa slabim prometom, ali se očekuje njen značaj u budućnosti. Nova trasa Nedžarići–Dobrinja i dodatne trolejbuske linije mogle bi konkurisati postojećem autobuskom sistemu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kao jedan od ozbiljnih problema istaknuta je i nedovoljna kadrovska pokrivenost – samo 47 osoba u Ministarstvu saobraćaja KS bavi se kompletnim sektorom, dok, recimo, u francuskom Grenobleu isti broj stanovnika prati 100 stručnjaka koji se bave isključivo razvojem javnog prevoza.