Bez mobitela u klupama? Sociolog: "Rodtelji djeci kupuju skupocjene telefone, a onda..."
Mobitelima nije mjesto u školi, stav je Sindikata osnovnog obrazovanja Kantona Sarajevo, ali i stručnjaka - psihologa i sociologa.
Sindikat osnovnog obrazovanja Kantona Sarajevo uputio je inicijativu resornom ministarstvu da se djeci u ovome kantonu zabrani korištenje mobitela u toku nastave. Mišljenja su podijeljena, ali se svi slažu u jednom - na roditeljima je najveća odgovornost.
Nasilje i depresija
Psihologinja Nermina Rudež-Vehabović ističe da je inicijativa dobrodošla i da se zabrana korištenja mobitela tokom nastave u nekim privatnim školama Kantona Sarajevo već primjenjuje.
“To će biti korisno, jer će djeca u tom periodu biti usmjerena na nastavne sadržaje i na odnose sa vršnjacima, zato što neće biti ometajućeg faktora. Često djecu pitam šta rade na času kad im je dosadno, kažu, ništa, gledamo telefon”, ističe Rudež-Vehabović.
Mišljenja je da će, uvede li se ovo pravilo u škole, nastavnici imati zadatak više kako bi časove učinili zabavnijim, interesantnijim, te da će morati pristupiti novim sistemima edukacije.
“Međutim, to neće pomoći ako roditelji ne budu insistirali na kontroli mobitela kod kuće i ne budu pazili na sadržaje. Nije bit samo ukloniti mobitele nego kontrolisati sadržaje koje dijete gleda. Na društvenim mrežama ima i kvalitetnih sadržaja koje djeca mogu da koriste. Naravno, ima mnogo i onih koji prolaze ispod radara i koje roditelji ne vide”, istakla je Rudeš-Vehabović.
Naša sagovornica potcrtava da su na internetu velike opasnosti za djecu.
“Sadržaji vam iskaču jedni za drugima. Ti sadržaji mogu biti nasilnog karaktera, potencirati delinkventno ponašanje, agresivnost i nasilje nad ljudima, kao metod snage, jači sam, odvažniji i tu nastupa vršnjačko nasilje. Imate i druge sadržaje, vrlo depresivne”, naglašava ona, te upozorava da djecu treba kontrolisati.
Sociolog Vladimir Vasić smatra da je apsurdno tražiti zabranu mobilnih telefona tokom nastave, te dodaje kako bi primaran fokus trebao biti da djeca budu koncentrisana na čas jer tu sve završava.
“To nije posao sindikata, to treba biti posao resornog ministarstva i roditelja”, stav je Vasića.
Ocjenjuje da su krivi roditelji, jer su oni ti koji svojoj djeci kupuju skupocjene telefone, a onda loptu prebacuju sindikatu.
“Prešli smo sve moguće granice koje su se mogle preći. Tražili smo slobodu, sloboda nam je došla, tražili demokratiju, ljudska prava, dječija prava, e sad, sve što je postalo nakaradno u svijetu, mi to podvodimo pod slobodu, pod prava, a znamo mi dobro šta je zabava, šta je sloboda, igra... Međutim, ta sloboda koju danas vidimo otišla je previše daleko”, kaže Vasić i dodaje da su društvene mreže nekontrolisano tržište, ali je moguće kontrolisati dijete.
U odgovoru iz Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS-a ističu da su neke osnovne i srednje škole već uvele zabranu korištenja mobitela za vrijeme odgojno-obrazovnog rada.
“Ministarstvo podržava ovakve inicijative i svaka škola u skladu sa Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi u Kantonu Sarajevo može urediti ova i slična pitanja, koja se, između ostalog, odnose na prava i obaveze učenika i to školskim pravilima i pravilnikom o kućnom redu, a kojih su se obavezna pridržavati sva lica koja borave u školskom prostoru”, ističe se u odgovoru Ministarstva.
Dugoročna korist
Iz Ljekarske/Liječničke komore Kantona Sarajevo smatraju da je ova inicijativa potpuno opravdana, korisna i produktivna, kako kratkoročno, tako i dugoročno. Napominju da bi zabrana imala pozitivne efekte na cjelokupno društvo, te se nadaju da će inicijativa biti prepoznata kao pozitivna, pohvalna, korisna, produktivna i dobronamjerna, ali i da će iznjedriti sistemsko rješenje za sve obrazovne institucije. Kako navode, činjenica je da je prekomjerna upotreba smartphonea i drugih sličnih aparata štetna je za sve dobne skupine, a posebno za djecu u razvoju, kako predškolskog tako i školskog uzrasta. Napominju i da je ova činjenica argumentovana brojnim studijama i istraživanjima u polju psihijatrije, psihologije, sociologije i drugih srodnih, ali i nesrodnih grana.