Tragedija izbjegnuta u posljednji čas: Zašto je pilot aviona koji je poletio iz Beograda promijenio trasu?

Oštećen avion E-195 Air Serbie/
Avion E-195 pretrpio je znatna oštećenja
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Zašto je pilot aviona kompanije Maraton airlines, koji je iznajmljen Air Serbiji, odlučio da promeni dogovorenu trasu poletanja, sasvim je nepoznato i više nego važno, naročito nakon udara i prinudnog sletanja na beogradski aerodrom, odakle je avion i poleteo. Vraćen je posle sat kruženja iznad glavnog grada sa rupom u trupu aviona i oštećenim krilom nakon što je udario u svetlosnu signalizaciju na kraju piste. Zašto? Ovo je pitanje na koje se traži odgovor nakon incidenta u nedelju uveče u kome, na svu sreću, nije bilo povređenih. Šta se to tačno dogodilo na aerodromu “Nikola Tesla” na letu Air Serbia za Düsseldorf?

Otkazala zakrilca

“Ono što danas sigurno znamo je da je avion leteo iznad predgrađa Beograda prema Avali 60 minuta. To je procedura kako bi potrošio što više goriva”, objasnio je Petar Vojinović sa portala Tango Six, prethodno iznevši teoriju o udaru aviona u instrumentalizaciju koja služi za sletanje aviona u suprotnom pravcu.

Vojinović dalje objašnjava za N1 da se deo antene u koju je letelica udarila zabila u levi koren krila, ali da je avion bio “potpuno upravljiv sem jednog manjeg detalja - a to je da su zakrilca na avionu otkazala”.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kontrola letenja je posadi dala odobrenje da poleti sa adekvatne pozicije, ali se iz neobjašnjivih razloga avion našao na kraćoj poziciji

“Avion je samo malo brže sleteo”, naglasio je Vojinović, rekavši da je prilikom sletanja avion na niskoj visini od oko 120 metara preleteo pored kontrolnog tornja, kako bi kontrola vizuelno potvrdila da su točkovi izvučeni, što je, takođe, deo uobičajene procedure nakon udara.

“Odmah su osetili da su u nešto udarili. Imali su indikaciju da su točkovi izvučeni, ali je to toranj morao da potvrdi”, dodaje Vojinović i nastavlja:

“Posada je znala da je u nešto udarila, ali ne i kakva su sve oštećenja nastala, pa je avion po prinudnom sletanju ‘taksirao’ sve do gejta, ne znajući da curi gorivo. Međutim, tu ih je već čekala vatrogasno-spasilačka jedinica koja je, čim je videla curenje goriva, počela da poliva avion penom kako bi se sprečilo izbijanje požara.”

Prema nezvaničnim informacijama, do incidenta je došlo jer je letelica poletela sa pogrešnog dela piste iako je kontrola letenja odredila drugu poziciju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
image

Petar Vojinović: Odgovornost je na pilotu

“Ono što se dogodilo je da je trebalo da dođe do regularnog poletanja, meteouslovi bili su više nego dobri. Prilikom poletanja avion je izleteo sa piste i to nekoliko stotina metara i tek posle odvajanja od zemlje udario u neku konstrukciju, koja je, najverovatnije, instrumentacija koja služi za sletanje aviona u suprotnom pravcu piste”, podseća Vojinović.

Prema njegovim informacijama, kontrola letenja je posadi dala odobrenje da poleti sa adekvatne pozicije, ali se iz neobjašnjivih razloga avion našao na kraćoj poziciji nego što je trebalo da bude.

Kontrola letenja je to primetila i pitala posadu da li je sigurna da odatle može da poleti ili da se vrati na ranije određeni deo.

“Kontrolor letenja je primetio da je avion došao na intersekciju D5 umesto D6, koja ima mnogo manje metara za poletanje. Pozvao je posadu i pitao ‘da li ste svesni da ste ušli na D5’ i rekao joj da preračuna performanse ili da se vrate. Posada je rekla da može da poleti ipak sa D5, iako su sve vreme od paljenja aviona odobreni za D6. Nije jasno zašto su promenili poziciju. Njima je za ovaj avion potrebno oko 1.430 metara za poletanje pod raznim uslovima, a oni su najverovatnije imali oko 1.200 metara”, navodi Vojinović.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

On ističe da je u celom incidentu “bar jedan deo lanca u bezbednosti uradio pravilno”, a to je, prema njegovim rečima, kontrola letenja. Napominje da je na kraju uvek odgovornost na posadi aviona, jer ona zna performanse u odnosu na broj putnika, težinu letelice i dužinu piste.

“Ne možemo znati šta se dogodilo u njihovom procesu razmišljanja. Tu je, ipak, odgovornost samo i isključivo na pilotu”, zaključio je sagovornik N1.

Bezbjedno slijetanje

Iz nacionalne aviokompanije su saopštili da je let JU324 iz Beograda do Düsseldorfa, koji je obavljala partnerska kompanija, vraćen u Beograd zbog tehničkih razloga.

U saopštenju Air Sarbije piše da je avion bezbedno sleteo na beogradski aerodrom.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

“Air Serbia žali zbog neprijatnosti i čini sve što je u njenoj moći da osigura da se let nastavi što je moguće pre. Bezbednost putnika nije bila ugrožena ni u jednom trenutku”, saopšteno je.