Na autoceste u Hrvatskoj stiže ogromna promjena: Odnosi se i na vozače iz BiH

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Hrvatska od novembra 2026. uvodi potpuno novi sistem naplate cestarine. Više neće biti rampi ni naplatnih kućica, a vozači više neće morati zaustavljati vozilo kako bi platili cestarinu.
Novi zakon predviđa elektronsku naplatu putem portala koji će biti postavljeni na autocestama i detaljno uređuje kako će se nadzirati i naplaćivati korištenje autocesta, uključujući i kazne za one koji pokušaju izbjeći plaćanje. Index.hr donosi detalje.
Šta se mijenja i kako će funkcionisati novi sistem?
Zakon predviđa potpunu digitalizaciju naplate, što znači da naplatne kućice odlaze u historiju. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se odvijati automatski, bez zaustavljanja vozila.
Postojaće dva glavna načina korištenja sistema:
- Elektronski uređaji (ENC i evropski EENC) - za korisnike koji se registruju u sistem i sklope ugovor. Naplata se provodi automatski, u stvarnom vremenu.
- Automatsko prepoznavanje registarskih tablica (APRP) - za korisnike koji nisu registrovani. Sistem snima registarsku oznaku, a cestarina im se naknadno zaračunava, u skladu s pravilima koncesionara.
Za korištenje sistema neophodno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu. Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, dok će sistem automatski bilježiti ko je i koliko autoceste koristio.
Šta će biti s ENC-om?
ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći i dalje koristiti nakon uvođenja novog sistema, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima. Za teška vozila (iznad 3,5 tona) ENC će biti obavezan. Za laka vozila korištenje ENC-a ostaje opcionalno - vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate preko registarske oznake (APRP).
Novi sistem kontrole i posebna vozila s rotirkama
Zakon detaljno opisuje novi sistem nadzora. Na hrvatskim autocestama kružit će bijeli automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC. Radi se o službenim vozilima nadzornika, koji su posebno ovlašteni da kontrolišu korištenje sistema naplate.
Ova vozila biće opremljena:
- uređajima za očitavanje registarskih tablica,
- komunikacijskim sistemom za povezivanje s bazom,
- displejima za prikaz uputa vozačima (npr. da se zaustave ili napuste autocestu).
Vozila će se kretati autocestama ili biti stacionirana uz njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlasti upozoriti vozače, predložiti registraciju u ESNC, naplatiti penal ili naložiti da vozilo napusti autocestu.
Šta ako neko ne plati cestarinu?
Ako vozač koristi autocestu bez registracije u ESNC (član 16.), mora platiti:
- iznos cestarine za pređenu dionicu,
- zakonski penal - 120 eura.
To proizlazi iz članka nacrta zakona koji predviđa da se naplata vrši po pravilima o sticanju koristi bez osnova, dok je penal posebna dodatna naknada.
Ako nadzorno vozilo utvrdi da vozač nije registrovan, nadzornik mu može:
- ponuditi registraciju u ESNC,
- naložiti da napusti autocestu na prvom izlazu,
- naplatiti penal i cestarinu.
Ako se iznos ne može naplatiti na licu mjesta, vozaču se izdaje pisana obavijest s podacima za plaćanje, koju mora podmiriti u roku od 15 dana. Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sistem).
Pored zakonskog penala, zakon predviđa i niz prekršajnih kazni:
Mogu li stranci izbjeći naplatu?
Strani vozači takođe su obavezni registrirati se u sistem. To moraju učiniti:
- autobusi i kamioni - odmah po ulasku u Hrvatsku,
- automobili i motocikli - prije ulaska na autocestu.
Zakon predviđa i mogućnost korištenja evropskog ENC-a (EENC), ako je sistem kompatibilan i postoji dogovor s pružateljem usluge u stranoj državi.
Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje, koristi se računalna aplikacija TOLL i EUCARIS baza, što omogućava razmjenu podataka između država EU, slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini i postupke prisilne naplate.
Koja vozila su oslobođena plaćanja?
Djelimično ili potpuno oslobođeni su:
- vatrogasci, policija, hitna pomoć, HGSS i Crveni križ,
- državna vozila u službene svrhe,
- diplomatska vozila,
- vozila osoba s invaliditetom (uz ispunjene uslove),
- vozila za održavanje i nadzor cesta.
Sva ova vozila moraju biti prethodno registrovana i označena u sistemu.
Kada počinje novi sistem?
Zakon bi na snagu trebao stupiti 1. novembra 2026. godine, kada je planirano uvođenje novog sistema naplate na sve hrvatske autoceste. Do tada država mora uspostaviti potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sistem informisanja građana.
U prijelaznom periodu ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali će se sistem postepeno u potpunosti prebaciti na beskontaktni model.