Izbori u Hrvatskoj: HDZ od donatora dobio preko 1,5 milion KM, Jura Stublić dobro je naplatio "Rijeke pravde"

Hrvatska demokratska zajednica/
Od 25 najvećih pojedinačnih donacija, 22 su uplaćene HDZ-u između 5.000 i 20.000 eura
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Svi sudionici na parlamentarnim izborima u Hrvatskoj 17. travnja potrošili su na kampanje ukupno 6,6 milijuna eura. Zagrebačka nevladina udruga Gong objavila je bazu podataka finalnih izvještaja o financiranju izborne kampanje svih stranaka i koalicija koje su sudjelovale na nedavnim parlamentarnim izborima u Hrvatskoj, a koje su Državnom izbornom povjerenstvu RH (DIP) dostavile izvještaje mjesec nakon izbora.

Europski novac

Na kampanju za izbore za Sabor 2024. najviše novca potrošio je HDZ sa svojom koalicijskom listom - 2,15 milijuna eura, SDP sa svojim partnerima potrošio je 1,64 milijuna eura, Most - 613.000 eura, Domovinski pokret (DP) 553.000 eura, Možemo! - 450.000, koalicija stranaka Fokus i Republika 331.000 eura, manjinska Samostalna demokratska srpska stranka (SDSS) 108.000, a svi ostali pojedinačno potrošili su manje od 100.000 eura, piše Gong.

U žiži zanimanja lokalnih medija su donacije i donatori. Donacije najveće vrijednosti primio je HDZ u novcu i uslugama 790.213 eura, SDP i partneri 168.835 eura, Socijaldemokrati i partneri 55.684 eura, SDSS 54.800 eura, Fokus i Republika 44.892 i Možemo! 43.427 eura s tim da je ova politička platforma primila čak 804 pojedinačne donacije, navodi Gong.

Od 25 najvećih pojedinačnih donacija, 22 su uplaćene HDZ-u između 5.000 i 20.000 eura, dvije su uplaćene Fokusu 16.600 i 9.000 eura, jednu donaciju u vidu usluga vrijednu 11.500 eura dobio je Domovinski pokret, a donator je tvrtka Filir koju vodi zamjenik predsjednika DP-a Mario Radić, objavio je Gong.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Jura Stublić je od SDP-a za “Rijeke pravde” naplatio 23.275 eura

Najvelikodušniji donatori HDZ-a u kampanji za posljednje parlamentarne izbore su tvrtke, i to sa po 20.000 eura Agro-steel d. o. o. Zvonimira Širjana, te tvrtka Bistra križevačkog Radnika d. d. čiji je vlasnik Mirko Habijanec. Ovaj utjecajni građevinar, prema pisanju lokalnih medija, dobio je od Ministarstva turizma i sporta RH 4,9 milijuna eura za rekonstrukciju i nadogradnju privatnog hotela, novac je europski, a riječ je o hotelu Kalnik u Križevcima. Medijski izvori tvrde da njegova tvrtka Radnik istodobno obnavlja zgradu središnjice HDZ-a na zagrebačkom Trgu žrtava fašizma.

Za Zvonimira Širjana, koji je HDZ-u također donirao 20.000 eura, mediji navode da je jedan od najvećih uzgajivača junadi i bikova te da su njegove tvrtke primatelji, kako se tvrdi, milijunskih državnih poljoprivrednih potpora.

SDP-u su najveći donatori fizičke osobe, ljudi iz stranke ili simpatizeri, najviše je donirao Kristijan Bodrožić, 3.981 euro, Ivan Račan i Ivica Lukanović po 3.900 eura, gradonačelnik Koprivnice Mišel Jakšić 3.526 eura itd.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Medijsko oglašavanje

Za medijsko oglašavanje najviše je potrošio HDZ, 924.671 euro, slijedi po troškovima SDP s 733.327 eura, Domovinski pokret je prijavio 226.754 eura, Možemo! 184.721 euro. SDP je za korištenje pjesme “Rijeke pravde” u kampanji zagrebačkom rockeru Juri Stubliću na ime autorskih prava platio 23.275 eura. Od 108.232 eura troškova, koliko je u kampanji prijavio SDSS Milorada Pupovca, 50.858 eura isplaćeno je na ime usluga agenciji Designsystem d. o. o. reklamnog stručnjaka Borislava Maleševića, autora slogana “Hrvatska treba Srbe”.

Donator i građevinar Mirko Habijanec dobio je od Ministarstva turizma i sporta 4,9 milijuna eura za rekonstrukciju i nadogradnju privatnog hotela

Domovinski pokret prijavio je da je potrošio na medijsko oglašavanje 226.754 eura, a oko trećine tog iznosa, tj. 70.815 eura plaćeno je tvrtki Singar. Riječ je o tvrtki u vlasništvu Marije Dekanić, vlasnice zagrebačkih portala Dnevno.hr i Direktno.hr. U vlasništvu Dekanić je i tvrtka Logobox preko koje se zakupljuju plakati, a ova tvrtka je od Domovinskog pokreta uprihodila 61.382 eura. Tvrtkama u vlasništvu Dekanić Domovinski pokret ukupno je platio 140.247 eura. Iz svih izvještaja predanih DIP-u vidi se da su medijske tvrtke u kampanji odobrile 566.297 eura popusta za medijsko oglašavanje.

Najveći popust dobio je HDZ (335.520 eura, odnosno skoro 60 posto ukupnog iznosa svih popusta), sljedeći najveći popust dobio je Možemo! (80.568 eura). SDP i Domovinski pokret dobili su male popuste u odnosu na velike iznose potrošene na medijsko oglašavanje, piše Gong, Domovinski pokret dobio je popust od ukupno 14.918 eura, a SDP od samo 4.223 eura.