Stupile na snagu nove carine: Skok cijena, haos u industriji i udar na džep vozača

automobili, dijelovi, auto, mehaničar/Willian Cittadin
Foto: Willian Cittadin/Unsplash
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Prosječan kupac automobila rijetko razmišlja o tome odakle dolaze dijelovi za njegovo vozilo, ali proizvođači automobila o tome itekako vode računa. Zbog toga bi nova runda američkih carina, koja stupa na snagu danas, mogla ozbiljno uzdrmati automobilsku industriju. Riječ je o carinama na autodijelove, a ne na gotova vozila, što predstavlja mnogo veći izazov.

Od 18 sati po našem vremenu jučer, većina uvoza autodijelova u SAD bit će opterećena carinom od 25 posto. Prijašnje carine nisu pogađale automobile proizvedene u SAD-u, no sada nijedan od deset miliona automobila proizvedenih prošle godine u SAD-u nije sastavljen bez barem nekoliko uvezenih dijelova. Prema analizi CNN-a, industrija bi mogla pretrpjeti troškove u desetinama milijardi eura, a taj bi teret na kraju mogli osjetiti i američki kupci.

Jonathan Smoke, glavni ekonomista Cox Automotiva, poručio je da carine na dijelove izgledaju gore za ekonomiju nego carine na gotove automobile. Više od 50 posto sadržaja automobila proizvedenih u SAD-u čine uvezeni dijelovi, ali carine se neće primjenjivati ravnomjerno.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dijelovi iz Kanade i Meksika, čiji proizvođači plaćaju radnicima 16 dolara na sat ili više, uglavnom su izuzeti zahvaljujući trgovinskom sporazumu SAD-Kanada-Meksiko (USMCA). Međutim, većina dijelova iz Meksika neće imati tu privilegiju.

Bijela kuća je najavila djelimičnu kompenzaciju – proizvođačima će se vraćati do 3,75 posto cijene vozila u prvoj godini, što će pasti na 2,5 posto u drugoj, a potom će nestati. Čak i s tim povratom, dodatni trošak mogao bi iznositi oko 3700 eura po vozilu.

Mary Barra, direktorica General Motorsa, izjavila je za CNN da će njenu kompaniju carine ove godine koštati između 3,7 i 4,6 milijardi eura, ali ne očekuje skok cijena u kratkom roku. S druge strane, direktor Forda Jim Farley najavio je produženje promotivne ponude „cijena za zaposlenike“ do 4. jula.

Iako kupci možda odmah neće primijetiti poskupljenja, prosječni Amerikanci bi ih mogli osjetiti na drugim mjestima – kod automehaničara. „Carine na dijelove povećat će inflaciju u segmentu popravaka, održavanja i osiguranja, što pogađa svakog Amerikanca, ne samo one koji planiraju kupiti novi automobil“, naglasio je Smoke.

Prema novim pravilima, automobili sastavljeni u SAD-u s najmanje 85 posto dijelova koji su usklađeni s USMCA sporazumom bit će oslobođeni carina. Međutim, analiza Franka DuBoisa, profesora u penziji sa American Universityja, pokazuje da gotovo nijedno vozilo ne doseže taj prag.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Automobilska industrija Sjeverne Amerike decenijama funkcioniše kao jedinstveno tržište, gdje se dijelovi više puta premještaju između SAD-a, Kanade i Meksika gotovo bez carina. Međutim, s novim pravilima, utvrđivanje porijekla dijelova postaje sve kompleksnije, čak i na nivou ulja i antifriza.

Primjera radi, prošle godine je Meksiko u SAD izvezao autodijelove u vrijednosti od 76,6 milijardi eura, što je najviše od svih zemalja. No, većina tih dijelova nije usklađena s USMCA sporazumom i na njih će se naplaćivati carina.

Procjene pokazuju da bi, da su trenutne carine bile na snazi prošle godine, ukupni trošak iznosio oko 55 milijardi eura. Čak i s najavljenim povratima, trošak bi pao tek na oko 37 milijardi eura. „Povrat dijela carina je samo pokušaj da se loša situacija učini malo manje lošom“, zaključuje Smoke.