Riba jedne bh. firme ima kvalitet koji su još 2008. prepoznali u EU: Ovo je tajna uspjeha
Evropska unija je najznačajniji vanjskotrgovinski partner Bosne i Hercegovine, pa je tako i u trgovini poljoprivredno-prehrambenim proizvodima.
Koliko je tržište EU važno, govori podatak da je udio izvoza poljoprivrednih proizvoda na tržište EU u ukupnom izvozu poljoprivrednih proizvoda u 2023. godini iznosio 48 posto. Istovremeno, uvoz poljoprivredno-prehrambenih proizvoda iz EU u ukupnom uvozu ove kategorije proizvoda u 2023. iznosio je 63 posto. Kada je ovaj sektor u pitanju, Hrvatska predstavlja najznačajnijeg vanjskotrgovinskog partnera u Evropskoj uniji.
Certifikati
Iz BiH se u EU najviše izvoze proizvodi na bazi žitarica, brašna, škroba ili mlijeka, poslastičarski proizvodi, pića, alkoholi i sirće, masnoće i ulja, biljnog i životinjskog porijekla i mlijeko i mliječni proizvodi. Osim navedenih grupa proizvoda, iz Bosne i Hercegovine se na tržište EU izvoze voće i povrće, meso (pileće) i mesne prerađevine, riba i riblje prerađevine i jaja za preradu, kazali su nam iz Vanjskotrgovinske komore BiH.
Dodali su da su bh. izvoznici, s obzirom na to da Evropska unija vrijedi za veoma zahtjevno tržište, pogotovo kada je u pitanju hrana, bili primorani ispuniti mnoštvo zahtjeva vezanih za higijensku ispravnost i kvalitet.
- Bez sumnje, svi oni su napravili dodatne investicije u proizvodnji kako bi unaprijedili kvalitet proizvoda, uveli standarde i sisteme poput HACCP-a, IFS-a, ISO 22000 i druge, kažu iz Vanjskotrgovinske komore.
Kompanija koja je prva ispunila zahtjevne uslove evropskog tržišta i prva iz BiH koja je dobila dozvolu za izvoz proizvoda životinjskog porijekla u EU jeste Tropic ribarstvo Ribnjak Janj.
Lider u proizvodnji i preradi kalifornijske pastrmke u BiH i regionu, kompanija Tropic ribarstvo Ribnjak Janj d. o. o. Banja Luka od 2008. ima izvozni broj za izvoz na tržište EU.
- U svom asortimanu imamo svježu očišćenu i neočišćenu ribu, zamrznute proizvode, filet pastrmke i dimljeni asortiman. Veoma smo ponosni na činjenicu da smo prva kompanija koja je na tržište EU počela izvoziti ribu, posebno kada znamo koje je sve uslove bilo neophodno ispuniti kako bismo dobili dozvolu, kazao je za Oslobođenje Zoran Tepić, generalni direktor kompanije Ribnjak Janj d. o. o. Banja Luka.
Dodao je kako je uvijek izazovno raditi za izvoz, ali činjenica da su prepoznati od tržišta Evropske unije poticala ih je na stalno usavršavanje, konstantno uvođenje novih certifikata kako bi mogli nesmetano izvoziti.
- Naš pogon za preradu ribe posjeduje IFS i HACCP certifikate. Uvođenjem IFS-a ušli smo i u krug dobavljača velikih trgovinskih lanaca i dodatno smo pokazali našu opredijeljenost za isporuku bezbjednih i kvalitetnih proizvoda. Od proizvoda na tržištu nudimo primarno svježe proizvode od ribe, kao što su: očišćena i neočišćena pastrmka, crveni filet pastrmke, pakovana očišćena pastrmka, dimljena pastrmka, riblje pljeskavice i zamrznuti proizvodi od ribe, kazao je Tepić.
Dodao je kako kompanija tu ne staje, nego nastavlja sa uvođenjem novih certifikata. Planiraju skoro uvođenje ASC Farm i ASC CoC kako bi podržali ostvarenje održive i konkurentske poljoprivrede, kontroliranu upotrebu prirodnih resursa i primjenu dobrih praksi. Pomoć u ovoj certifikaciji stigla im je i od EU kroz EU4Agri projekt, a kako kaže Tepić, cilj je poboljšati kvalitetu proizvoda, higijenu, pratljivost i sigurnost hrane putem uvođenja sistema/standarda za kontrolu kvalitete, što doprinosi očuvanju zdravlja ljudi/potrošača, jačanju sistema zaštite i povećanju vrijednosti poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, promoviranju dobrih praksi i održivog razvoja putem poboljšanja upravljanja prirodnim resursima, zaštite okoliša, zaštite radnika i sigurnosti hrane, povećanja konkurentnosti i olakšavanja pristupa novim tržištima.
Gledajući period od 2008, kada je kompanija stekla uslove za izvoz u EU, do danas, dosta toga se u kompaniji promijenilo, ali svakako nabolje.
- Prateći trendove, ali i potražnju potrošača, Ribnjak Janj je sa 1.000 tona proizvodnje iz 2008. danas došao do 2.100 tona proizvodnih kapaciteta. Usvajali smo nove tehnologije, radili na modernizaciji pogona za proizvodnju i preradu ribe, radili smo na uvođenju novih tehnologija, sticanju potrebnih certifikata, na podizanju savremenih ribnjaka. Također smo unaprijedili proces u primarnoj proizvodnji. Sva ulaganja u nove tehnologije, sva nova oprema uticala je na podizanje proizvodnih kapaciteta, istakao je Tepić.
Potrošačke navike
Kazao je i kako su se posljednjih godina promijenile i potrošačke navike.
- Dok se raniji portfolio uglavnom odnosio na neočišćenu ribu, danas se to, u skladu sa zahtjevima kupaca, uglavnom odnosi na filet pastrmke, na očišćenu i slobodno možemo reći ribu koja je spreman za konzumiranje. Znači, trendovi se mijenjaju i sigurno je da će se mijenjati i u narednom periodu. Tropic ribarstvo Ribnjak Janj je spremno na sve izazove, spremno da prihvati nove trendove i zahtjeve potrošača iz BiH, ali i tržišta EU, dodao je Tepić.
Kompanija inače kada je u pitanju izvoz većinom izvozi na tržišta Hrvatske, Slovenije, Rumunije.
- Imali smo izvoz u Italiju, Švicarsku, u stalnom smo kontaktu sa potencijalnim partnerima i kupcima, pa bilježimo i izvoz u Češku, Mađarsku, kazao je Tepić, dodajući da kompanija izvozi i na tržište zemalja CEFTA, na kome je prisutna duže od 20 godina.
Kompanija Tropic ribarstvo Ribnjak Janj će, prema riječima njenog direktora, nastaviti sa ulaganjima i osvajanjima novih tržišta, prije svega u EU. U osvajanja novih zahtjevnih tržišta na području EU idu i ostali bh. izvoznici, a u ovom trenutku, kako kažu u VTKBiH, proizvođači željno iščekuju dozvolu za izvoz crvenog mesa i konzumnih jaja u EU.