Raste rizik od velike dužničke krize: Ekonomisti upozoravaju na globalne posljedice

Nije nepoznato da neka zemlja može ući u krizu pa i bankrot, a jedno od posljednjih upozorenja stiže iz Afrike, tačnije iz Etiopije koja nije mogla platiti obaveze za svoje međunarodne državne obveznice, i to kupon od svega 33 miliona dolara.
Afrički kontinent doživljava teška ekonomska vremena, pa je, pored Zambije i Gane, i treća država, Etiopija, krajem protekle godine obavijestila povjerioce da ne može izmiriti međunarodne obaveze i pored perioda odgode.
Default
Ova istočnoafrička država sa 120 miliona stanovnika prvi put je zatražila otpis duga od grupe najrazvijenijih zemalja G20 u januaru 2021. godine. Što je u početku i bilo odgođeno. Naime, zbog građanskog rata, deviznih rezervi i rasta inflacije, te iscrpljenosti, najveći povjerioci, uključujući i Kinu, koja je bila najupornija u svom potraživanju, pristali su na sporazum o odgodi duga. Ipak, službena Etiopija je obavijestila da nisu uspjeli pregovori sa penzionim fondovima i drugim vjerovnicima iz privatnog sektora koji su vlasnici državnih obveznica. Odmah su reagovale i agencije za ocjenu kreditnog rejtinga pa su 15. decembra smanjile ocjenu na default pod pretpostavkom da kupon neće biti isplaćen.
- Kombinacija ekonomskih šokova i monetarnog poravnanja natjeraće veliki broj zemalja sa niskim BDP-om na restrukturiranje dugova. To je apsolutna katastrofa i u tom smjeru mi idemo, rekao je američki ekonomista John Lipsky, koji je bio u MMF-u.
Svjetska banka upozorava da je više od 60 posto zemalja svijeta trenutno u dužničkoj krizi ili im prijeti dužnička kriza poput Pakistana, Tunisa, Gane...
Ekonomisti upozoravaju, ako se broj nesolventnih zemalja poveća, to će imati globalne posljedice.
- Rizik od velike dužničke krize s mogućim domino-efektom danas je veći nego tokom pandemije Covid-19, kazala je Rebeca Grynspan, sekretar UN-a za trgovinu i razvoj (UNCTAD).
Zatvaranje tržišta
Državna bankrotstva po pravilu nastupaju u vrijeme velikih političkih i ekonomskih kriza i promjena sistema, kada nastaju neizdrživi budžetski deficiti. Na našim prostorima prvi bankroti zabilježeni su u vrijeme evropeizacije balkanskih zemalja, tokom 80-ih i 90-ih godina 19. vijeka. Kraljevina Srbija je bankrotirala 1894. i bila je prinuđena da naredne godine potpiše tzv. karlsbadski aranžman kojim su svi petoprocentni državni zajmovi bili unificirani u jedan novi, dugoročni, četveroprocentni zajam. Nakon toga, evropska finansijska tržišta su za državu bila zatvorena više od deceniju. Čitavo stoljeće poslije dužnička kriza je zahvatila zemlje jugoistočne Evrope u vrijeme odumiranja političkog i privrednog sistema - socijalizma.
SFRJ je 1982. doživjela bankrot, a proces je za BiH, Srbiju i druge države dovršen tek poslije političkim promjenama koje su dovele do rata i raspada Jugoslavije.
Cijena koju zemlje koje proglase bankrot moraju da podnesu jeste zatvaranje međunarodnog tržišta kapitala. Poučeni događajima u 80-im u namjeri da zaštite svoj kapital od propasti, povjerioci više ne čekaju trenutak da zemlja dužnik javno prizna da ne može po ugovorenim uslovima ispuniti obaveze. U tom smislu je razvijena i nova grana ekonomskog predviđanja pod nazivom analiza rizika državnog bankrotstva (country risk analysis). Ova predviđanja imaju veliki uticaj na odluke finansijera da li će i po kojoj cijeni odobravati zajmove vlastima zemlje čija se kreditna sposobnost procjenjuje.