Groznica online shopinga zarazila i građane BiH: Ovaj rast otvara važna pitanja

Platforme poput Temua i SHEIN mijenjaju očekivanja korisnika u pogledu cijena, dostave i ponude, ali i otvaraju važne razgovore o sigurnosti proizvoda i kvaliteti usluge, rečeno je prilikom predstavljanja rezultata trećeg nacionalnog istraživanja o stanju e-trgovine u BiH koje je provela eCommerce asocijacija u BiH.
Digitalne transakcije
Prema rezultatima istraživanja među potrošačima, mobilna kupovina i dalje dominira, čak 83,4 posto ispitanika koristi mobilne uređaje za online narudžbe, što potvrđuje potrebu za daljim razvojem mobilno prilagođenih rješenja. Kada je riječ o učestalosti kupovine, 37,7 posto ispitanika kupuje online dva do tri puta kvartalno, a zabilježen je i rast korisnika koji kupuju više od deset puta u istom periodu, što ukazuje na rast segmenta tzv. intenzivnih korisnika.
Plaćanje pouzećem i dalje je najzastupljeniji izbor (46,4 posto), dok kartično plaćanje bilježi porast na 43,1 posto. Ovo ukazuje na dualitet navika potrošača u tranzicijskom periodu digitalizacije. Iako 50,2 posto ispitanika posjeduje bankovnu karticu, čak 26,2 posto njih je ne koristi za online plaćanja, što dodatno potvrđuje potrebu za edukacijama o sigurnosti digitalnih transakcija.
Uprkos izazovima u logistici i kvaliteti proizvoda, pozitivan signal dolazi iz domene sigurnosti transakcija pa je svega 16,3 posto ispitanika prijavilo probleme s online plaćanjem, a taj postotak ostaje stabilan u odnosu na prethodnu godinu. To ukazuje na sve viši nivo povjerenja korisnika u digitalne platne sisteme, posebno kada se koriste sigurni provideri i transparentni uslovi plaćanja.
Logistika ostaje ključna tačka korisničkog iskustva. Čak 79,8 posto ispitanika preferira brzu dostavu na kućnu adresu, dok gotovo polovina njih i dalje navodi probleme u vezi s isporukom ili kvalitetom proizvoda, što jasno ukazuje na prostor za unapređenja. Kada je riječ o lokacijama kupovine, 43,4 posto ispitanika kupuje putem domaćih web shopova, dok 20,5 posto koristi i inostrane platforme.
S druge strane, rezultati odvojenog istraživanja među web trgovinama otkrivaju da gotovo polovina njih (49,1 posto) koristi WordPress (WooCommerce) kao glavno rješenje, dok 23 posto koristi custom razvijene platforme. Ovi podaci ukazuju na snažan oslonac tržišta na fleksibilne i pristupačne open-source alate, ali i na potrebu za kontinuiranom edukacijom, s obzirom na to da 6,6 posto ispitanika ne zna koju platformu koristi.
Infrastruktura
Prema rezultatima istog istraživanja, najveće prepreke u poslovanju su nelojalna konkurencija, male marže, logistički troškovi i nedostatak kvalificirane radne snage.
Dodatni uvidi u istraživanja ukazuju na to da globalne platforme poput Temua i SHEIN-a tek djelimično mijenjaju domaće tržište, više od 60 posto domaćih web trgovina ne osjeća njihov direktan uticaj, dok trećina ipak bilježi promjene, bilo kroz promjenu korisničkih očekivanja ili konkurentske pritiske.
U sklopu događaja održan je i panel pod nazivom Podaci kao ključni resurs: Optimizacija e-poslovanja kroz analizu informacija,a panel-diskusija je obuhvatila ključna pitanja iz oblasti analitike, logistike, regulative, sigurnosti plaćanja i promjena u potrošačkom ponašanju.
Zaključeno je da kvalitetna analiza podataka postaje neophodna za donošenje strateških odluka u eCommerce sektoru, a saradnja između privatnog i javnog sektora, uz kontinuiranu edukaciju i ulaganje u infrastrukturu, ključ je za održiv rast ove industrije u BiH.