Evropa na ivici: Komponenta od 20 centi zapalila svjetsku diplomatiju i autoindustriju

nexperia, čip, komponenta, automobili/
Foto: Automotive Manufacturing Solutions
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nizozemska i Kina ušle su u direktan diplomatski sukob zbog kompanije Nexperia, kineskog proizvođača čipova čiji proizvodi pokreću gotovo svaki automobil na svjetskim cestama. Nakon što je nizozemska vlada 30. septembra preuzela kontrolu nad firmom, Peking je odgovorio zabranom izvoza gotovih proizvoda, što je izazvalo potrese u globalnoj autoindustriji i zabrinutost velikih proizvođača poput Volkswagena i BYD-a.

Nizozemski ministar privrede Vincent Karremans izjavio je da Kinezi smatraju kako je Amsterdam stao na američku stranu, ali da je nizozemska intervencija bila isključivo u cilju zaštite evropske tehnologije i nacionalne sigurnosti. „O tome se raspravlja na najvišoj razini“, rekao je Karremans, potvrđujući da su diplomatski kontakti s Pekingom u punom jeku.

Nexperijini čipovi, iako tehnološki jednostavni, proizvode se u ogromnim količinama i neophodni su za sve moderne automobile. Komponente se izrađuju u njemačkom Hamburgu, a zatim šalju u Kinu na pakovanje i distribuciju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kompanija, koja je 2024. ostvarila dobit od 331 milion dolara, proizvodi analogne i standardne čipove koji se koriste u sistemima upravljanja, senzorima, infotainment uređajima i sigurnosnim modulima – njih između 300 i 500 u svakom vozilu, bilo da je riječ o električnim, benzinskim ili dizelskim automobilima.

Kriza je dodatno eskalirala kada je Nexperia China odbila slijediti naredbe iz sjedišta, poručivši zaposlenicima u pismu da se pridržavaju isključivo „lokalnih zapovijedi“. Time je praktično prekinuta veza između centrale u Nizozemskoj i ključne tvornice u Dongguanu, koja distribuira oko 70 posto ukupne proizvodnje.

Nizozemska vlada pravda svoj potez nacionalnom sigurnošću, tvrdeći da je cilj bio spriječiti bivšeg izvršnog direktora Zhanga Xuezhenga da prenese poslovanje i intelektualno vlasništvo izvan Evrope. Kinesko Ministarstvo trgovine je 4. oktobra uzvratilo uvođenjem ograničenja izvoza za Nexperijinu podružnicu i njene podizvođače, produbljujući krizu koja prijeti da zaustavi lance opskrbe u evropskoj autoindustriji.

S obzirom na to da su Nexperijini čipovi osnova svakog savremenog vozila, evropski proizvođači sada strepe od mogućih zastoja i nestašica. Sukob je, kako pišu evropski mediji, postao još jedan primjer koliko je Evropa ovisna o kineskoj proizvodnji i koliko brzo trgovinski odnosi mogu prerasti u globalni problem.