Euro je dodatno ojačao: Evo zašto se u EU uopće ne raduju tome

Ilustracija/ Arhiv
Euro je neplanirano porastao nakon što je bivši američki predsjednik Donald Trump najavio uvođenje novih carina, što bi moglo dodatno smanjiti zarade evropskih kompanija, upozorava Reuters. Umjesto da oslabi, kako bi se uobičajeno očekivalo nakon trgovinskih udara, euro je ojačao, čime su negativni efekti carina dodatno pojačani.
Trumpova objava 2. aprila izazvala je potrese na tržištima i pad dolara, što je nekada bila sigurna luka. Istovremeno, euro je dobio na vrijednosti dijelom i zbog najava Njemačke o povećanju javne potrošnje. Od početka marta euro je porastao oko 10 posto, a gotovo polovina tog skoka desila se u aprilu, čime je valuta dostigla najviši mjesečni nivo od kraja 2022. godine.
Iako to možda zvuči pozitivno, snažan euro je loša vijest za ekonomiju eurozone, koja u velikoj mjeri zavisi od izvoza. Prema procjenama Goldman Sachsa, evropske kompanije 60 posto svojih prihoda ostvaruju iz inostranstva, a gotovo polovina tog udjela dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država.
"Ekonomski rast je slab, a euro je snažan – to je dvostruki udarac za Evropu", ocijenio je Emanuel Cau iz Barclays-a. Istorijski gledano, rast eura od deset posto smanjuje korporativne zarade za dva do tri posto, dodaje Denis Joos iz BNP Paribasa.
Njemačka, kao najveći evropski izvoznik, posebno je ranjiva. Predsjednik Bundesbanke Joachim Nagel upozorio je na moguću "blagu recesiju" tokom 2025. godine, dok je MMF već smanjio prognoze rasta za eurozonu.
Uprava SAP-a izračunala je da bi jedan cent jači euro godišnje smanjio njihove prihode za oko 30 miliona eura. L’Oreal procjenjuje da bi zadržavanje kursa od 1,15 dolara tokom cijele godine moglo umanjiti njihovu neto prodaju za čak 2,9 posto.
Osim što umanjuje prihode, jači euro slabi konkurentnost evropskih kompanija na globalnom tržištu, što je naročito teško u trenutku kada kontinent očajnički traži ekonomski zamah. Glavna ekonomistica ING-a Marieke Blom poručila je da Evropa, kao kontinent izvoznika, sada mora računati s padom potražnje.
Automobilska industrija, kao ključna izvozna grana, već se suočava s konkurencijom iz Kine, a novi carinski udari i jak euro mogli bi dodatno otežati njen položaj.