Besparica hara, ni građani ne znaju kako preživljavaju: "Ovo je najskuplji Uskrs do sada..."

Rast cijena prehrambenih proizvoda u Republici Srpskoj je nezaustavljiv već tri godine zaredom, a hrana trenutno u sindikalnoj potrošačkoj korpi učestvuje sa oko 46 posto. Iako Vlada RS svake godine diže granicu za minimalnu platu, kupovna moć građana je sve lošija.
- Ovo je najskuplji Uskrs na ovim prostorima, ocjenjuje za Fenu Jovan Vasilić iz Udruženja potrošača "Zvono" Bijeljina.
Po posljednjim zvaničnim podacima, martovska godišnja inflacija je 3,3 posto, a samo je hrana u prosjeku skuplja za 5,5 posto. To se dešava kada Ministarstvo trgovine ima dvije kampanje o nižim cijenama. Mjesec dana prije, odnoso februarski godišnji rast hrane bio je pet posto. Dakle, inflacija ne miruje i nije pod kontrolom iako predstavnici vlasti često tvrde drugačije.
- Najveći problem kod nas je nedostatak kontrole rasta cijena. To treba da bude transparentno, naročito sada kada ljudi daju sve što imaju da se prehrane i plate račune, ističe Vasilić.
Postavlja pitanje zašto nikada nije urađena i predstavljenja analiza rasta cijena kako bi se vidjelo da li je to opravdano.
- Već neko vrijeme kod je prisutan trend da u lancu snabdijevanja svi ukalkulišu pretepostavke u narednom periodu. Recimo, na najavu o poskupljenju struje, goriva i plata odmah se reaguje i dižu se cijene svega. Potrošači ne znaju da li je to realno, a nadležni ćute, objašnjava Vasilić.
Kaže da u Udruženju imaju informaciju da je nekoliko trgovaca pred uskršnje praznike pokupovalo prasad od najvećih proizvođača i da su diktirali cijene.
- To je zabranjeno i kažnjivo. Ako smo mi čuli, onda su čuli i nadležni. Ne radi se ništa po tom pitanju, a potrošači ispaštaju, poručuje Vasilić.
Ministarstvo trgovine i turizma RS ima dvije kampanje kojima nastoji da utiče na cijene u trgovinama, a jedna od njih se zove "0% marže". Uz proizvođačke marže, distributeri i trgovci odrekli su se marže na određeni broj proizvoda iz svojih asortimana, te se ovi proizvodi na policama mogu naći uz niže cijene. Riječ je o 34 proizvoda, a po ocjeni potrošača, riječ je o artiklima koji uglavnom nisu u svakodnevnoj upotrebi. Ova kampanja traje od 3. marta pa do kraja juna ove godine.
Kampanja "Društveno odgovorni" traje već neko vrijeme i ona podrazumijeva da trgovci stalno imaju popuste na određene proizvode koje mijenjaju otprilike na sedmičnom nivou.