Ruski rulet na sarajevski način: Ako izbjegnete komad fasade, čuvajte se - bahatih vozača

Učestale nesreće/Infografika/Benjamin Krnić/
Učestale nesreće/Infografika/Benjamin Krnić/
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ruskom ruletu u saobraćaju na sarajevskim ulicama, čini se, ne nazire se kraj, a kockanje sa ljudskim životima, nažalost, postaje svakodnevnica.

Epilog još jednog ruleta dogodio se u srijedu, kada su povrijeđene četiri osobe, u teškoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila u blizini zgrade Delegacije Evropske unije u sarajevskom naselju Skenderija. Sada su se i stranci iz prve ruke uvjerili sa kakvim negativnim društvenim pojavama kubure naši građani.

Bez dozvole

Za volanom BMW-a - maloljetnik. Rođen je 2006. Naravno, bez vozačke dozvole. Nakon kontakta sa Polom udario je u betonski stub, zatim se prevrnuo na krov, a potom skliznuo ulicom i vratio se u normalan položaj. Kao u akcionim filmovima. Šta bi bilo da se u kritično vrijeme našao i neki pješak, možemo samo nagađati.

Nešto ranije, tačnije usred dana, u sarajevskom naselju Hrasno još jedna nesreća. Ovog puta nastradao je pješak. Vozilo, nepoznate marke kojim je upravljao za sada nepoznati vozač, pokosio je I. M. (79), nastanjenog u Sarajevu.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nesavjesni vozač je - pobjegao. I tako ukrug dok opet ne padne mrtva glava. Građani će se još malo pitati da li uopće kročiti na vrući sarajevski asfalt. Osim što moraju gledati da li će ih komad fasade pogoditi u glavu, još veći problem su im pomahnitali vozači i naš dobro poznati sistem bez sistema.

Nadležni, po nepisanom pravilu, smiruju situaciju, tvrde - sigurni smo! Skoro nam iskaču iz televizija, bombarduju nas smiješnim saopćenjima. Međutim, demantuju ih svakodnevne vijesti iz crne hronike, ali i neumoljiva statistika. Šta kazati na činjenicu da je u Kantonu Sarajevu, koji broji tek nešto više od 400.000 stanovnika, u prošloj, 2023. godini, registrovano više od 10.000 saobraćajnih nesreća. Tačnije - 10.161.

U tim nesrećama poginula je 21 osoba, od čega su 13 pješaci. U istom periodu povrijeđeno je više od 1.000 osoba. Teže i lakše.

U naseljima je registrovana većina nesreća, njih više od 9.000. I, eto, makar kažu nadležni, sigurnosna situacija je - zadovoljavajuća!

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U prošloj, 2023. registrovano je više od 10.000 saobraćajnih nesreća, tačnije - 10.161, kažu u MUP-u KS-a

Istini za volju, ne može se kazati da policija ništa ne radi, a tome svjedoče skoro svakodnevne pojačane kontrole u saobraćaju u kojima je oduzeto na desetine vozila od bahatih i nesavjesnih vozača. Međutim, problem, očigledno, i dalje imamo.

Posebno u oči upada činjenica da višestruki povratnici u činjenju prekršaja u saobraćaju mahom upravljaju vozilima čiji nisu vlasnici. Etički-moralno gledajući, jedini gori od bahatih i nesavjesnih vozača upravo su osobe koje im daju svoje vozilo, znajući o kakvim se “hodajućim problemima” radi. Pa, makar im ključeve dali brat, sestra, mama, otac ili prijatelj. A što se i događa, nažalost.

Šta u takvim situacijama može policija? Skoro ništa! Osim oduzimanja vozila i pisanja novih kazni višestrukim povratnicima u činjenju prekršaja, a koje opet ne plaćaju, u teoriji sankcije snosi i vlasnik. Iz sarajevske policije su za Oslobođenje naveli da u Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima (ZOOBS) u Bosni i Hercegovini je propisana odgovornost vlasnika vozila u nekim slučajevima ustupanja vozila drugom na korištenje.

- O tome šta će biti poduzeto u vezi sa određenim predmetima odlučuje isključivo sud, po čijim odlukama postupa policijski organ, naveli su iz MUP-a KS-a.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Svakodnevne nesreće

Drugim riječima, loptica odgovornosti ide na nadležni sud. Je li to do sada bilo efikasno? Nije. Istina, MUPKS čini sve da dođe do izmjena i dopuna postojećeg zakona s kojim bi se, između ostalog, regulisala bahata vožnja, ali i prinudna naplata kazni. Nije tajna da neki duguju i po nekoliko stotina hiljada KM.

Iz MUP-a KS-a, ako je suditi po zvaničnim podacima, uvjeravaju nas da se u ovoj problematici pomaklo sa mrtve tačke.

U januaru i februaru 2024. na području Kantona Sarajevo evidentirano je 1.468 saobraćajnih nesreća, što je za 195 ili 11,73 posto manje u odnosu na isti period prošle godine.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Tokom januara i februara 2024. provedeni su operativni planovi s ciljem smanjenja ugrožavanja javnog saobraćaja, te su kroz plan Ulični trkač izdali 577 prekršajnih naloga, kroz plan Brzina 1.616 prekršajnih naloga i kroz plan Alkohol 461 prekršajni nalog i zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka. U navedenom periodu oduzeto je 40 vozila od višestrukih povratnika, naveli su za Oslobođenje iz MUP-a KS-a.

<blockquote class="instagram-media" data-instgrm-captioned data-instgrm-permalink="https://www.instagram.com/p/C4icavlNgM9/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" data-instgrm-version="14" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"><div style="padding:16px;"> <a href="https://www.instagram.com/p/C4icavlNgM9/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" style=" background:#FFFFFF; line-height:0; padding:0 0; text-align:center; text-decoration:none; width:100%;" target="_blank"> <div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;">View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center; margin-bottom: 24px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 224px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 144px;"></div></div></a><p style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px; margin-bottom:0; margin-top:8px; overflow:hidden; padding:8px 0 7px; text-align:center; text-overflow:ellipsis; white-space:nowrap;"><a href="https://www.instagram.com/p/C4icavlNgM9/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px; text-decoration:none;" target="_blank">A post shared by Oslobođenje (@oslobodjenje.ba)</a></p></div></blockquote> <script async src="//www.instagram.com/embed.js"></script>

Ova problematika se usložnjava kada je vozač maloljetnik, baš kao što je to bio slučaj na Skenderiji.

Iz sarajevske policije napominju da je osoba s navršenih 16 godina prekršajno odgovorna i na nju se odnosi ZOOBS na putevima u BiH, a ako se radi o krivičnom djelu, s maloljetnikom se postupa u skladu sa Zakonom o zaštiti i postupanju sa djecom i maloljetnicima u krivičnom postupku.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Odgojne mjere

- Također, zakonom se može propisati da će za prekršaj biti kažnjen i roditelj, usvojitelj, odnosno skrbnik maloljetnika koji ima od 14 do 18 godina koji je počinio prekršaj ako je počinjeni prekršaj posljedica propuštanja nadzora nad maloljetnikom, a bili su u mogućnosti vršiti takav nadzor. Roditelji, usvojitelji, odnosno skrbnici maloljetnika se sankcionišu u skladu sa odredbom člana 172. stav (5) ZOOBS na putevima u BiH ukoliko su ujedno vlasnici, odnosno nosioci prava raspolaganja motornim vozilom kojim je počinjen prekršaj. U skladu sa članom 41. Zakona o prekršajima prema mlađim maloljetnicima se mogu izreći samo odgojne mjere, a prema starijim maloljetnicima se pored odgojnih mjera može izreći i bilo koja sankcija ili mjera određena u članu 21. Zakona o prekršajima, zaključili su iz MUP-a KS-a.