Zrak na kredit: Sarajevo se zadužuje 44 miliona, a građani i biciklisti i dalje idu kroz dim

Magla, Sarajevo, zagađen zrak, vrijeme, slaba vidljivost, zagađenost/Edin Barimac
Foto: Edin Barimac/Oslobođenje
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Sarajevo je uvijek među najzagađenijim gradovima. I sada od kada postoje mjerenja, ali i mnogo ranije. Problem postoji i u geografskom smislu, jer je Sarajevo u kotlini. I u bivšoj državi bilo je mnogo pokušaja da se problem zagađenosti grada riješi, ali je rješenje uvijek odgađano. Zbog ovog problema se Vlada KS-a zadužila kod Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) kreditom od 44 miliona maraka s rokom otplate od 31 i po godinu i grace periodom od osam godina.

Bicikli i pumpe

Većina od oko 44 miliona maraka kredita, kako tvrde iz Vlade KS-a, ide kantonalnom Ministarstvu saobraćaja za izgradnju novih biciklističkih staza i kupovinu 15 autobusa za javni prevoz. Anes Podić iz Ekoakcije kaže da će novac potrošen od ovog kredita svakako dijelom doprinijeti poboljšanju kvalitete zraka, ali i da je to daleko od dovoljnog.

- Ono što je predviđeno da se riješi ovim kreditom je da se izgradi dodatnih 14 kilometara biciklističkih staza, što znači da će Sarajevo imati 40 kilometara staze. Poređenja radi, jedan Zagreb ima preko petsto kilometara biciklističkih staza, Ljubljana ima više od četiristo kilometara. Ali i nakon ovoga nećete se moći biciklom odvesti od Novog Sarajeva do Vijećnice biciklističkom stazom, nego ćete se morati sudarati sa automobilima i pješacima, pojašnjava Podić.

Dio kredita se odnosi na subvencioniranje zamjene neefikasnih sistema grijanja u domaćinstvima i instaliranje čistih tehnoloških peći i kotlova za pelet, toplotnih pumpi i sličnih uređaja. Kredit će se koristiti i za zgrade kolektivnog stanovanja, za zamjenu prozora i vrata, te za utopljavanje, najavio je Nihad Uk, premijer Kantona Sarajevo.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Uzroci zagađenja su načini grijanja domaćinstava, saobraćaj, nepovoljan geografski položaj, manjak političke volje i nedostatak znanja

Budžet Kantona Sarajevo veći je od 1,8 milijardi maraka, podsjeća Podić i neprimjerenim smatra dizati kredite umjesto da se planiraju stavke za čistiji zrak.

- Nažalost, našim političkim elitama rješavanje problema zagađenog zraka nije prioritet, inače ne bi godinama čekali na kredite, nego bi novac za rješavanje bio prisutan u svakom budžetu Kantona. Imali bismo deset, dvanaest miliona odvojenih za to i tu ne bi bilo nikakve diskusije. Imali bismo potpuni konsenzus političke elite da se zrak mora riješiti. Dakle, konsenzusa sada nema, naprotiv o zraku brige nema, naglasio je Podić.

Iako je zagađenost zraka problem koji bi trebao biti prioritet, vrlo često se stavlja na zadnje mjesto. I tokom usvajanja odluke na sjednici Skupštine KS-a došlo je do velikih političkih obračuna pozicije i opozicije.

Inovativna opozicija

- Ovako netransparentno pripremljen materijal, bez detaljnih objašnjenja i analiza, nije prihvatljiv za usvajanje. Mjera zamjene kućnih ložišta navedena je bez analize dosadašnjih rezultata, dok je plan izgradnje biciklističkih staza iznesen bez preciznih kvantitativnih podataka, rekla nam je Marijela Hašimbegović, zastupnica u Skupštini KS-a (DF).

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dodala je da je “za ovako visoko zaduženje očekivala inovativne projekte koji će donijeti stvarnu i mjerljivu promjenu po pitanju kvaliteta zraka”.

- Nisu prezentirane nikakve analize u vezi s primjenom savremenih tehnologija, kao što su AI softveri, za praćenje stope zagađenosti, koje će uskoro biti standard, smatra zastupnica Hašimbegović.