Život je brz, a vremena je manje: Bh. građane "trese" trend naručivanja, ali ne samo hrane

Kompanije koje dostavljaju proizvode na kućna vrata bilježe rast prometa/Damir Deljo
Nekada je odlazak u prodavnicu, restoran ili na pijacu bio dio svakodnevne rutine. Bio je to razlog da prošetamo, sretnemo poznanike ili jednostavno imamo neku vrstu aktivnosti između posla i kućnih obaveza.
Zahvaljujući mnogobrojnim firmama, kao i njihovim aplikacijama koje nude usluge dostave hrane ili namirnica na našu adresu, taj aspekt naših života postepeno se mijenja.
Za i protiv
S obzirom na to da se sve nalazi nekoliko klikova od nas, sasvim je razumljivo zapitati se koliko će ovo utjecati na naše živote, te promijeniti našu svakodnevnicu. Da li postajemo lijeni ili nemamo vremena ni za kupovinu? Kao i sve danas, mogućnost izbora donosi sa sobom i pozitivne i negativne aspekte.
S jedne strane, nekima usluge koje nude Glovo ili Korpa nude spas u užurbanim danima kada nemaju vremena kuhati, ići u prodavnicu ili jednostavno su prezauzeti kako bi se zamarali time. Također, ove firme su idealno rješenje za one koji nisu u mogućnosti kretati se samostalno ili za majke s malom djecom.
S druge strane, ova usluga ima svoju cijenu. I ne, ne mislimo na cijenu dostave kao takvu.
Mogućnost poručivanja doslovno svega umanjuje količinu kretanja i fizičke aktivnosti. Tačnije, svodi je na apsolutni minimum. Tu je i aspekt socijalizacije. Mogućnost poručivanja znači da nikada ne moramo napustiti udobnost svog doma ili razgovarati sa drugim ljudima.
- Ljudi vole da dođu sami na lice mjesta i odaberu ono što im odgovara, tako kupuju najviše. Što se tiče kupovine i cijena, sada je proljeće i samim tim prilika da ljudi sami siju. Svako ko ima baštu treba sam posijati i ubirati plodove, kazala je jedna prodavačica na pijaci Markale.
Tačnu procjenu rizika po fizičko i mentalno zdravlje uzrokovano ovim trendovima za sada je nemoguće predstaviti, pa ćemo morati sačekati da prođe neko vrijeme prije nego donesemo adekvatan zaključak.
Prema podacima Eurostata, u Bosni i Hercegovini najviše naručuju mladi između 18 i 35 godina u urbanim sredinama, koje često karakterišu užurban život, manjak slobodnog vremena, te dugi radni dani.
Isto tako, raste broj narudžbi među porodicama s malom djecom. Kao mogući razlog tome navodi se manjak vremena da se zaista posvetimo kuhanju i spremanju obroka.
- Građani kod mene najviše kupuju domaće i sezonske proizvode. Najviše se uzimaju salata, mladi luk, krompir i blitva, kaže Suada Omanović, prodavačica na pijaci Markale.
Vrijedi spomenuti i trend naručivanja lijekova iz apoteka putem aplikacija Glovo ili Korpa. Ovo mnogo olakšava život roditeljima s malom djecom, koji sada ne moraju ići po lijekove. Ili, pak, pomaže nemoćnim da im se lijekovi dostave pravovremeno.
Hrana i voda
U skladu sa podacima Eurostata, usluge naručivanja u BiH koristi oko 24 posto stanovništva. Poređenja radi, u 2023. godini ovaj broj je iznosio 21 posto. Dakle, kompanije koje se bave dostavom bilježe porast potražnje.
Ovo stavlja našu zemlju rame uz rame sa Hrvatskom ili Slovenijom. Korisnici aplikacije Glovo najviše poručuju vodu, te specijalitete italijanske i američke kuhinje kao što su pizze ili burgeri. Jela tradicionalne kuhinje, također, kotiraju visoko po broju narudžbi.
Kada je u pitanju Korpa, trendovi su približni onima u Glovu. Vrijedi istaknuti kako najveći promet bilježe od 16 do 18 sati, što odgovara kraju radnog vremena većine građana. Kako život postaje sve brži, a vremena je sve manje, za očekivati je da će usluge naručivanja koristiti sve više ljudi.