Zemlje Zapadnog Balkana dijele ovaj problem: Molili smo Bruxelles - odbili su nas

Kamioni, carina, granica, gužva/
Protesti i blokade nisu rješenje
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ukoliko se ne riješi problem, tačnije, ne preinači uredba o boravku vozača 90 dana unutar 180 dana u zemljama Evropske unije, imat ćemo negativne posljedice i nemogućnost da realiziramo uvoz ili izvoz robe i repromaterijala. To može u konačnici dovesti do porasta cijena svega i svačega u BiH i na Zapadnom Balkanu, tvrdi za Oslobođenje Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport Vanjskotrgovinske komore BiH.

Visoke kazne

Ova odluka je trenutno najveći problem sa kojim se susreću naše i kompanije iz regije, čija je djelatnost prevoz robe ili ljudi u inostranstvo. Odluka je na snazi još odranije, ali su kontrole bile rjeđe, međutim, stanje je promijenjeno i kontrole se vrše redovno, što dovodi do visokih kazni i zabrana ulaska radnicima u EU. Molbe upućene EU da se vozači oslobode ove odluke su poslate, ali su, nažalost, odbijene.

- Ukoliko se odluka izmijeni, uštedjeli bismo na troškovima koje sad imamo i koji će sigurno i dalje izazivati još veće gubitke zbog nemogućnosti održavanja lanaca isporuke, jer svi smo mi kontinentalne zemlje koje su osuđene na kopneni prevoz. Dakle, imat ćemo negativne posljedice zbog nemogućnosti da realiziramo uvoz ili izvoz robe i repromaterijala. Od toga zavisi proizvodni proces, objašnjava on.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U ranijim razgovorima sa evropskim zvaničnicima informirani smo da postoji protivljenje pojedinih članica u izuzeću naših vozača, kaže Forto

Tvrdi da se ovo može riješiti na način da vlade šest država Zapadnog Balkana, kao što su to komore uradile 2023, podnesu inicijativu kako bi se riješila pitanja o ograničenju boravka vozača, ali i rješavanje beskrajnih kolona i zastoja na graničnim prelazima sa EU.

- Mislim da se rješenje može naći, jer ovo je pitanje političke volje EU. Dakle, u nekakvom planu rasta koji se stalno pominje u posljednje vrijeme za Zapadni Balkan, ovo pitanje zadržavanja na graničnim prelazima sa EU se moralo detektovati među prvima. Predstavnici država Zapadnog Balkana trebali su zahtijevati zajednički da se ovo pitanje razriješi. Za rješenje nisu potrebna nikakva sredstva, a pogotovo što se radi o vozačima koji već svakako borave na teritoriji EU i kao takvi evidentno ne predstavljaju nikakvu bezbjednosnu prijetnju, jer obavljaju svoj posao. Ako mogu boraviti 90, onda mogu boraviti i 180 dana, smatra Sinanović.

Bez odgovora

Ističe da VTKBiH pokušava biti dio rješenja sa konkretnim prijedlozima i ne učestvuje u najavljenim protestima i blokadama prevoznika zbog ove odluke. Sinanović kaže da je zagovornik argumentiranih pregovora, jer se sve može riješiti za stolom.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Nisu svi prevoznici za blokade, mnogi čak imaju bojazan da bi sami sebe oštetili time što bi vjerovatno izgubili i ugovore. Čak i kad neko ode na ulicu, opet na kraju mora doći za pregovarački sto. Zašto gubiti vrijeme, bolje je odmah pregovarati, mišljenja je Sinanović.

A ministar transporta i komunikacija BiH Edin Forto nije iznenađen odgovorom iz Bruxellesa koji ne odustaje od propisa prema kojim vozači kamiona iz BiH u zemljama EU mogu provesti samo tri u šest mjeseci.

- U odgovoru iz Bruxellesa nismo dobili ništa što već nismo znali. Dobili smo pojašnjenje propisa, ali ne i odgovor da li će se pokrenuti inicijativa za izmjenu, što smo u više navrata tražili, rekao je Forto za Oslobođenje.