Zaključavanje cijena nije ekonomska mjera protiv inflacije: "To je kataloška akcija"
Projekat Ministarstva trgovine FBiH i Udruženja poslodavaca FBiH Zaključavamo cijene traje do kraja godine. Kako kažu iz Ministarstva i Udruženja, poslodavci, koji su i inicirali posljednje akcije, predložili su snižavanje i zaključavanje cijena za 56 prehrambenih i higijenskih proizvoda u četvrtom krugu, koji je aktuelan do 31. decembra.
Analiza kampanje
Lista je korigovana i uvršteno je još nekoliko artikala. Ovim projektom bi se, kako je procijenjeno, spriječilo naglo povećanje cijena i omogućilo i potrošačima sa manjim primanjima da obezbijede osnovne životne namirnice. Protokol su svojevremeno potpisala 32 trgovačka subjekta, koja imaju više od 1.500 trgovačkih radnji u Federaciji BiH.
Iz Ministarstva tvrde da su pozitivni efekti projekta ponukali trgovce da akciju produže do kraja godine, te da potrošači uštede oko 50 KM na korpi označenih proizvoda.
Međutim, još se ne zna da li će akcija biti nastavljena i nakon nove godine. Poslodavci i Ministarstvo, kako saznajemo, planiraju na konferenciji za medije predstaviti dosadašnje rezultate akcije. A poslodavci će sami odlučiti, jer ovo je akcija na dobrovoljnoj bazi, da li će nastaviti sa akcijom Zaključavamo cijene ili ne.
Slična akcija nazvana Društveno odgovorni realizovana je i u Republici Srpskoj. Kampanja koju provodi Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske, prema riječima resornog ministra Denisa Šulića, daje pozitivne rezultate, a trenutno je u okviru ove kampanje uključeno 19 marketa u RS-u, u kojima se nalazi više od 600 sniženih proizvoda. Šulić kaže za Oslobođenje da 27. decembra ima sastanak sa predstavnicima svih marketa koji su dio kampanje kako bi sumirali rezultate.
- Moramo analizirati trenutno stanje i napraviti određene iskorake za sljedeću godinu. Tačnije, da najavimo kampanju za sljedeću godinu. Ono što nam je pokazatelj u ovoj etapi kampanje, a i cilj jeste da ljudi koji imaju niža primanja i možda više vremena poput penzionera i nezaposlenih u različitim marketima kupuju snižene proizvode. U oktobru smo pravili analizu kampanje i odličan pokazatelj uspjeha je i to da je proizvodima koji su dio ove akcije od 40 pa i preko 200 posto rasla prodaja. Znači da su građani prepoznali ovu aktivnost i mi ćemo nastaviti da radimo na tome, kazao je Šulić.
Ministar tvrdi kako je cilj kampanje da se građanima sa nižim primanjima na osnovu kupovine ovih proizvoda ostavi 100 do 150 KM na mjesečnom nivou u džepu.
- Zato smo i kreirali kampanju da u različitim marketima imamo različite proizvode. Svaki građanin koji prati cijene može cijelu kupovinu obaviti sa proizvodima koji su dio kampanje, ističe ministar.
Kataloške akcije
Međutim, struka se ne slaže sa ministrima. Ekonomski analitičar Admir Čavalić tvrdi da su ove aktivnosti efektivne u onoj mjeri koliko su efektivni i sedmični katalozi, odnosno kataloške akcije.
- Dakle, svake sedmice marketi širom države objavljuju određene sedmične kataloške akcije. Ako neko prati te akcije i ako je iz ugroženih kategorija, može ostvariti određene uštede, pogotovo ako koristi neke proizvode koji su na akciji. Tako da treba posmatrati ove aktivnosti vrlo indikativno. Prije nekoliko godina u susjednoj Republici Hrvatskoj jedan privatni supermarket imao je identičan naziv Zaključavamo cijene za privatnu katalošku akciju. Kod nas to rade ministarstva i u RS-u i u FBiH. Neću kazati da to nije dobro, nego možda nije posao ministarstava da vode kataloške akcije. To treba prepustiti marketima, jer oni to svakako rade, smatra Čavalić.
Suštinski to, kako kaže, nisu ekonomske mjere protiv inflacije.
- To nisu ekonomske politike zaštite najugroženijih, to su jednostavno kataloške akcije. Treba ih nazvati pravim imenom. Ako kataloška akcija može nekome ostvariti određene uštede, tako i ova aktivnost dva ministarstva može ostvariti uštede kod nekih potrošača, zaključuje on.