Za autoput ne vrijedi "treća sreća": Vlasti uporno kriju ugovor
Još 2018. godine Vlada Republike Srpske je sa kineskom kompanijom Shandong Hi-Speed International potpisala ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka - Prijedor. Treći put, u jeku izborne kampanje za protekle lokalne izbore, 12. septembra, ozvaničen je početak radova. Svečani početak izgradnje prvi put je ozvaničen u novembru 2021, pred vanredne izbore za gradonačelnika Prijedora, a drugi put, desetak mjeseci nakon prvog, pred opće izbore 2022. godine. Za vrijeme treće sreće poručeno je kako se od Kineza očekuje da radove počnu do kraja septembra, jer su “riješeni imovinskopravni odnosi za ovu fazu izgradnje”.
Jedinica mjere
Entitetski ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović, u razgovoru za medijsku grupaciju Oslobođenje, navodi da je bilo i objektivnih i subjektivnih razloga zbog kojih ni do danas nema ugovora o izvođenju radova na dionici planirane ukupne dužine od 42 kilometra. Dodaje da je do sada potpisan 31 prilog koncesionom ugovoru.
- Ja vam nisam sada u stanju da nabrojim svaki od 31 priloga, poručio nam je Čubrilović.
Ugovor je, pišu mediji iz Banje Luke, već godinama dobro čuvana tajna, čiji finansijski detalji nikada nisu do kraja objavljeni. Zna se tek da je ulaganje vrijedno 297 miliona eura, a da je koncesija data na period od 30 godina. Dodatno, ako Kinezi od putarine ne naplate dogovorenih 32,5 miliona eura godišnje, Vlada RS-a se obavezala namiriti nedostajući iznos.
- Na današnji dan pregovara se o cijeni, ni o kakvom povećanju cijena ili prethodno pomenutim stvarima u ugovoru, već o cijeni koštanja po jedinici mjere. Dakle, po kilometru kolika je cijena izgradnje, a iz toga slijede obaveze i nas kao koncendenta i obaveze koncesionara. Za sada se radi na jednoj dionici, na kojoj ima građevinska dozvola. Mislim da je to nešto više od osam kilometara, navodi resorni ministar.
Da bi Ministarstvo moglo entitetskoj Vladi predložiti odluku o koštanju, potrebno je, kaže Čubrilović, da se dobije mišljenje angažovane revizorske kuće. Napominje Čubrilović i da nema razvoja privrede bez razvijene saobraćajne infrastrukture.
- Sigurno, s obzirom na potencijale ovoga dijela od Prijedora do Novog Grada i Kozarske Dubice, te saobraćajne uvezanosti sa Banjom Lukom kao centrom regije i najvećim gradom u RS-u značit će za svakoga veoma mnogo. Prije svega za privredu, a onda i za stanovništvo. Na ovom pravcu je jedna od najvećih frekvencija saobraćaja u BiH, ističe ministar.
Skrivanje finansijske konstrukcije veliki je problem, ističu iz portala Capital.ba. Njihove insajderske informacije su da su kineski kreditor i izvođač radova tražili dodatna sredstva i garancije da će 30 godina imati godišnje 32,5 miliona eura.
Štetan uticaj
- Čak smo čuli i priče da cijena goriva diktira cijenu radova. Ima to donekle smisla, ali cijena goriva je otprilike na istom nivou, manje- više ide ili dolje ili gore, tako da bi se u skladu sa cijenom ugovor morao neprestano mijenjati. Poenta je u tome da institucije i dalje ne rade transparentno, i dalje kriju ugovore koji će biti finansirani iz džepova građana i onda će građani plaćati kredit za izgradnju autoputa za koji nismo ni sigurni koliko nam je potreban, jer put za Prijedor od Banje Luke postoji i jako je dobar, ljudi ga koriste, poručila je Andrijana Pisarević, novinarka portala Capital.ba.
Iz Transparency Internationala BiH tvrde da se radi o predizbornim manipulacijama, te da se ne može očekivati ništa spektakularno. Da skrivanje ugovora nema smisla, navode i iz Centra za životnu sredinu. Dobili su dio koji se odnosi na detalje koncesije, ali ne i dio koji se odnosi na finansije i troškove, iako je sudska presuda naložila otkrivanje svih detalja. Zbog svega, smatraju da se “radi o jako štetnom uticaju za RS i građane”, a čekaju i da im se dostavi Studija ekonomske opravdanosti, “jer bi se iz nje moglo iščitati dosta toga”.