Vozači više neće da čekaju: A kad točkovi stanu, nastupa kolaps i sve staje!

Od 1. septmebra se očekuju zastoji u snadbijevanju u cijeloj BiH/Damir Deljo
Borba domaćih prevoznika još traje. Problemi koje nose teži su od šlepera pod punim teretom. Sad je, kažu, dosta. Od 1. septembra će na proteste koji će trajati sve do ispunjenja zahtjeva. Strpljenja više nemaju, potrošili su ga zajedno s gumama i godinama čekanja na bolje sutra.
Pedeset riječi
Razloga za protest je more. Prevoznici više ni sami ne znaju zbog kojeg bi prije izašli na ulicu, a ni koji ih više tjera iz Bosne i Hercegovine. Najradije bi, kažu, uzeli volan u ruke negdje u Njemačkoj, Austriji...
Ko zna koliko su puta do sada ponovili da upravo u tim evropskim zemljama hapse vozače iz BiH, da ministar komunikacija i prometa Edin Forto nije realizovao nijedan od 17 dogovorenih zaključaka, da je sektor transporta oštećen za 243 miliona KM, zbog, kako kažu, nezakonitih obaveza. Ministarstvu vanjskih poslova zamjeraju što nije riješilo bilateralne probleme sa susjednim državama. Digitalizacija, kažu prevoznici, tapka u mjestu dok se procedure i dalje odvijaju po zastarjelom modelu.
Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Staša Košarac, kažu, nije unaprijedio rad Ureda za veterinarstvo niti koordinaciju inspekcija. Ističu da Uprava za indirektno oporezivanje nije realizovala nijednu od 25 dogovorenih mjera.
- Nadamo se da će 29, kako je gospodin Tegeltija najavio, doći do nekih promjena, ima tu dosta tehničkog usaglašavanja, ali dok god ne bude dogovoreno do kraja sa potpisom direktora, smatramo da nismo završili posao. Želja i namjera je da skratimo vrijeme čekanja na graničnim prelazima, što je u domenu UINO, rekao je Velibor Peulić u ime Konzorcija Logistika BiH za naš list.
Među njihovim zahtjevima su i oni za koje je zaduženo Ministarstvo komunikacija i transporta.
- Vidimo da se u posljednje vrijeme oglašavaju nekakvim saopštenjima... Objasnili smo im, između ostalog, da vozač iz BiH u roku tri dana, kada ga prihvati transportna kompanija u Sloveniji, počinje da radi kao vozač. U BiH mu treba niz nekakvih dokumenata uz trošak veći od hiljadu eura. Ne tražimo novac od države, tražimo da usaglasimo pravila sa, recimo, Slovenijom... Tražimo i povećanje bezbjednosti u drumskom saobraćaju tako što će nam dva operatera Autoceste Federacije BiH i Autoputevi Republike Srpske omogućiti popust od 50 procenata. Mi smo tražili da stotinu maraka budu ukupni troškovi za neku potvrdu koja u drugim državama nije skuplja od 10 eura. Ni to se nije realizovalo, govori Peulić pozivajući ministra komunikacija i transporta da zajedno vide gdje je zapelo.
- Da vidimo gdje, koji je to član, da izmijenimo, to je sveukupno 50 riječi koje treba promijeniti i prevoznici bi bili ravnopravni takmičari na tom transportnom tržištu, a ne ovako, imamo olovne noge i preopterećeni smo sa transportnim troškovima. Sve te troškove mora platiti krajnji potrošač i to je žalosno, dodao je.
Zbog najavljenih protesta prijevoznika ministar Forto očekuje hitno usvajanje Odluke o formiranju Odbora za olakšavanje međunarodnog i međuentitetskog cestovnog prometa.
- Prijevoznici svoje probleme nisu izmislili, oni ih voze svakog dana preko granice. Ministarstvo je uradilo svoj dio posla i nastavlja da radi. Sada je red na ostalima da pokažu efikasnost u onome što je njihova nadležnost, kazao je Forto.
Odbor je zamišljen kao trajni, operativni mehanizam koji koordinira sve nadležne institucije i sistemski rješava uska grla u prometu.
U ovom Ministarstvu tvrde da su “isporučili i pokrenuli veći dio traženih mjera: pristupanje e-CMR-u, donošenje pravilnika o CEMT dozvolama, inicijative prema UINO i GPBiH radi skraćenja zadržavanja na granicama, pokretanje regionalnog ministarskog sastanka o režimu 90/180, te inicijative prema entitetima za cestarine/registracije i druga rasterećenja. Organizirana je i obuka prijevoznika za digitalni CEMT”.
- Približno 70 posto zahtjeva je realizirano, a ostatak je u proceduri. Razumijem potrebu za protestima. Naši vozači su najzdraviji dio privrede. Konkurentni su na evropskom tržištu, a pritom opterećeni složenom administracijom i dugim čekanjima na granicama. Vijeće ministara nigdje, kao u slučaju prijevoznika, nema bolju priliku da pokaže efikasnost i posvećenost dobrobiti građana i privrede. Ministarstvo komunikacija i prometa BiH je uradilo svoj dio, sada očekujemo da i drugi urade svoj, kaže Forto.
Iz Konzorcijuma podsjećaju na Fortina obećanja.
- Troškovi po vozilu za papire neće preći 100 KM, obećano, ali nikada ispunjeno. Povrat akciza, obećano, ali bez rezultata. Popust na cestarine, obećan, ali bez rješenja. Vozače je nazvao “najzdravijim dijelom privrede”, ali ih je Ministarstvo istovremeno ponizilo kroz nepravedne procedure prekvalifikacija... Rezultati Ministarstva – nula. Do olakšica na granicama nije došlo, diskriminacija i hapšenja vozača se nastavljaju. Dok ministar obećava, mi smo već zakazali sastanak sa Evropskom komisijom. Kada se problem ne želi riješiti – formira se komisija. Sada se predlaže “trajni odbor”. Dvadeset godina komisija donijelo je samo pogrešne odluke i dodatne troškove, odgovorili su mu iz Konzorcijuma.
A na Fortinu tvrdnju da je realizovano 70% zahtjeva kažu da se u realnosti radi samo o inicijativama, a ne o mjerama koje su stupile na snagu.
Krvotok BiH
- Mi ćemo imati još jedan sastanak u Derventi na kojem će se okupiti svi prevoznici iz BiH. Francuski model je radikalan i podrazumijeva izuzetno teške rezove. Mi nećemo praviti takve modele. Imamo tu toplinu, za razgovor smo, dogovaramo sastanke... Mi smo i porodični ljudi i prvi put u BiH u transportnim kompanijama imamo tri generacije, i onoga koji je osnovao i njegovog sina i unuka. Prema tome, neće biti radikalnih mjera kao što to rade Francuzi, ali će se znati, vidjet će se šta znači lančano snadbijevanje i šta znači transportna industrija za krvotok BiH, jasni su.
Od 1. septembra možemo očekivati vidljive zastoje u lancima snabdijevanja u cijeloj BiH, od lokalne zajednice do granice dolaziće do povremenih zastoja drumskog saobraćaja?!
- Da, mi smo najavili našim izvoznicima, uvoznicima, distribucijskim kućama da će doći do poremećaja u snabdijevanju. Zamolili smo za strpljenje, na vrijeme da spreme zalihe. Mi nemamo alternativu, borimo se, na strani smo BiH. Ne pravimo nikakve probleme, ništa ne dugujemo državi, samo tražimo svoja prava, poručio je Peulić.