Vozači iz BiH traže precizniji obračun boravka u EU: Blokade nisu rješenje, ali...!

Sa protesta u Sarajevu: Blokade će se nama obiti o glavu/Senad Gubelić
Transportni sektor u Bosni i Hercegovini suočava se s nizom problema. Među njima je i ograničen boravak profesionalnih vozača u Evropskoj uniji - samo 90 u okviru 180 dana.
Schengen računica
Predloženo je uvođenje preciznijeg modela praćenja boravka vozača u Schengen zoni korištenjem novih digitalnih sistema (EES i SIS), koji omogućavaju tačno evidentiranje ulazaka i izlazaka. Na taj način bi se boravak računao u satima, a ne u danima.
- Primjenjujemo veliki broj direktiva EU koje nas se tiču, ali ne možemo mi od EU malo uzeti, malo ostaviti. Moramo se odlučiti jesmo li dio EU ili nismo. Prema računici jesmo, jer 73 posto naše robe izlazi u EU preko četiri granična prelaza. Moramo uzeti u obzir činjenicu da je transport žila kucavica. Ne smijemo ugroziti ni uvoz ni izvoz. Razgovarali smo sa Martom Kos, komesarkom EU za proširenje, i predložili joj da se tih 90 dana pretvori u 2.160 sati. Evo, recimo, vozač ide po gorivo u Ploče i za to potroši tri sata, a njemu se to računa kao 24 sata. Ovom promjenom bi se moglo uštedjeti desetak dana, naveo je potpredsjednik Vanjskotrgovinske komore BIH Vjekoslav Vuković.
Inicijativa je, dakle, predočena Evropskoj komisiji i reakcija je, kako je rekao Vuković, bila pozitivna. U ovom slučaju se, kako je dodao, radi o tehničkom aktu koji bi samo odredio kako se broje dani, odnosno pretvaraju u sate.
Dragan Marić iz Udruženja međunarodnih cestovnih prijevoznika tereta VTKBiH i Saudin Parić iz Udruženja prijevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu putnika VTKBiH pomenuli su niz inicijativa i prijedloga koji su došli od ovih udruženja, a sve s ciljem rješavanja problema u transportnom sektoru. Nadležnim organima na državnom i entitetskim nivoima u prethodnom periodu dostavili su više od 80 zaključaka, inicijativa, prijedloga kako bi se njihovi problemi riješili.
- Blokade nisu rješenje, ali ako nema drugog rješenja, onda moramo zatvarati granice, ceste, da ljudi vide da smo u problemima jer puno nas živi od toga. Ako transport stane - sve će stati, kaže Marić.
Prednosti BiH
Prijevoznici prijete protestima, ozbiljnim i sa težim posljedicama po tzv. francuskom modelu, koji podrazumijeva blokade puteva i graničnih prijelaza. Hoće li nam se obiti o glavu prekid lanca snabdijevanja EU?
- Ako se obije, da li će se obiti o glavu EU ili nama? Deftinitvno nama. Oni idu dalje, okrenut će se Poljskoj, Češkoj, Portugalu... Oni nemaju problem s tim. Nadam se da do tih blokada neće doći. Zato hajdemo krenuti od malih stvari koje se mogu ovdje u kući riješiti. Ne možete doći u EU, isplakati se i reći mi imamo problem, mi smo došli sa rješenjem. Ovo je dvojaka komunikacija u BiH i van BiH, kaže Vuković.
Naveo je i da je potentno poslovati s BiH zbog blizine, transportne komunikacije, jeftine energije, niskih poreskih stopa, a BiH još uvijek nema ni veliki problem s radnom snagom.
- I sad sve to trebamo baciti u vodu, reći neko nam je stavio blokade, izgubili smo i taj potencijal. Taj luksuz nemamo. Idemo dio po dio da dođemo do konačnog rješenja. U komunikaciji smo i sa Delegacijom EU, dajemo sve od sebe, kaže Vuković.
Direktor Sektora za transport i komunikacija VTKVBiH Zijad Sinanović govorio je o inicijativama i aktivnostima koje je Komora poduzela i poduzima za podršku transportnom sektoru u našoj zemlji. Naglasio je i važnost primjene savremenih rješenja u transportu.