Umjetnost lopovluka - "crtanje" tendera: 400 miliona razloga za novi zakon
Javne nabavke godinama su rak-rana bh. društva. Prema nekim procjenama, kroz javne nabavke u vidu korupcije i kriminala zemlja izgubi oko 400 miliona maraka za godinu. Potrebnih izmjena u državnom Zakonu o javnim nabavkama, koje bi te procese učinile transparentnijim i ispunile zahtjeve EU, još nema.
Copy-paste ponuda
Bilo je nekoliko javnih objava o javnoj nabavci namještaja u federalnom Ministarstvu rada i socijalne politike. I zaista, raspisan je tender koji u sebi sadrži detaljne informacije o namještaju koji se traži, uz priloženu fotografiju, u ovom slučaju, sofe. Pitanje koje se postavlja, da li se detaljnim specifikacijama i fotografijama onoga šta se traži krši Zakon o javnim nabavkama? Član 53. Zakona o javnim nabavkama BiH, između ostalog, kaže: “Ugovorni organ dužan je da pripremi tendersku dokumentaciju u skladu sa odredbama ovog zakona i podzakonskim aktima. U tenderskoj dokumentaciji ugovorni organ daje potpune informacije o uslovima ugovora i postupku dodjele ugovora, a koji su kandidatima/ponuđačima dovoljni za pripremu zahtjeva za učešće, odnosno ponuda na stvarno konkurentskoj osnovi”.
U narednom članu 54. govori se o jednakosti u procesu nabavke: “Tehničke specifikacije moraju svim kandidatima/ponuđačima omogućiti jednak i nediskriminirajući pristup nadmetanju”.
Da li je tenderska dokumentacija koja detaljno opisuje i daje fotografiju proizvoda koji se želi nabaviti diskriminacija? Ministar Adnan Delić kaže da nije. I navodi da se, prema propisima i u slučaju složenijih tehničkih specifikacija, može sačiniti dodatak koji sadrži detaljne informacije, ali i crteže, skice i slično.
- Slike proizvoda mogu poslužiti kao dodatak tehničkim specifikacijama, pružajući vizuelni prikaz traženih karakteristika i olakšavajući ponuđačima pripremu adekvatnih ponuda, međutim, važno je napomenuti da slike ne bi trebale zamijeniti detaljne tehničke opise, već ih dopuniti. Preporučuje se da ugovorni organi, prilikom pripreme tenderske dokumentacije, osiguraju da su tehničke specifikacije dovoljno detaljne i jasne i da, ukoliko je prikladno, uključe i slike i druge vizuelne materijale koji mogu pomoći u preciznom definisanju predmeta nabavke, naveo je Delić.
S druge strane, struka kaže da detaljno opisivanje i fotografije bacaju sumnju da se radi o pogodovanju. O pojavi tzv. copy-paste nabavki na Federalnoj televiziji govorio je direktor Agencije za javne nabavke BiH Tarik Rahić.
- Tender se crta za tačno određenog dobavljača, jer se namjerava kupiti roba baš neke žute boje i tu žutu boju nudi, gle čuda, taj ponuđač, a ta žuta boja je na tržištu i najskuplja, naveo je Rahić.
Damjan Ožegović iz Transparency International BiH kaže da, prema zakonu, tenderska dokumentacija ne može postaviti detalje kako bi se osigurala konkurentnost.
- Konkurentska osnova znači da se tehničke specifikacije moraju postaviti ne suviše detaljno, već u određenim granicama. Dakle, minimalne i maksimalne veličine, naravno koje se uklapaju u određeni prostor, ali ponuđači moraju biti u prilici ponuditi nekoliko različitih roba. Također, postavljanje fotografije u kojoj se upućuje na određenu robe, svakako se može u kontekstu odredbe zakona smatrati diskriminatornom, naveo je Ožegović.
Izmjene zakona
Prema podacima Agencije za javne nabavke BiH, najčešća pojava zloupotreba jesu takozvani namješteni ili nacrtani tenderi. Zakon o javnim nabavkama BiH koji, prema svemu sudeći, i u ovim odredbama ima određene nejasnoće, dugo je predmet rasprava, ali se nije mnogo uradilo na njegovom poboljšanju. Poslanik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine iz SDP-a BiH Saša Magazinović i direktor Agencije za javne nabavke BiH Tarik Rahić krajem maja su potvrdili da će se u parlamentarnoj proceduri uskoro naći izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama.
- Neke procjene govore, možda to direktor bolje zna, da su štete nastale kroz javne nabavke veće od 400 miliona KM godišnje. Teško je to procijeniti, ja mislim da je to puno više, naveo je Magazinović.
Podsjetimo, povećanje transparentnosti javnih nabavki jedan je od 14 priroteta koji stoji pred državom na putu ka EU.