Tužilaštvo šuti godinu dana: Kako su privatne firme "hajrovale" 200 miliona javnog novca?

za tekst/

Sistem omogućava favorizaciju

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Nešto više od godinu nakon što je Komisija za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH održala javno saslušanje o spornom sistemu homologacije vozila, stvari su, prema riječima njenog predsjedavajućeg Branislava Borenovića, ostale gotovo nepromijenjene.

Političke veze

- Što se tiče Komisije, održali smo javna saslušanje i došli do vrlo značajnih saznanja vezanih za čitav taj posao homologacije i certifikacije vozila, gdje je očigledno da su privatne firme radile te javne poslove koji su jako unosni, kazao je Borenović.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Radi se, kako je naveo, o periodu dužem od deset godina, tokom kojeg je preko 200 miliona javnog novca uzeto kroz taj posao homologacije.

Komisija je nakon saslušanja sačinila izvještaj sa setom zaključaka koji su usvojeni u Predstavničkom domu, a jedan od ključnih bio je zahtjev da se kompletna dokumentacija dostavi Tužilaštvu BiH – s ciljem utvrđivanja eventualne odgovornosti zbog pogodovanja privatnim firmama.

Ipak, kako navodi Borenović, odgovor od Tužilaštva još nije stigao.

- Na jednoj od posljednjih sjednica Komisije donijeli smo odluku da zatražimo informaciju šta je po tom našem zaključku Tužilaštvo konkretno uradilo, kazao je.

Prema Borenoviću, suština problema nije samo u iznosima novca već i u sistemskom pogodovanju.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Jedna firma iz Mostara je konstantno u konzorcijumu, dok se firme iz Sarajeva i Banjaluke mijenjaju. Jedna od tih firmi iz Banjaluke sada je na crnoj listi, kaže Borenović

- Ne da postoji, nego je to suština naših saznanja – očigledno se išlo na pogodovanje pojedinim firmama da dobiju te unosne javne poslove, rekao je, dodavši da se radi o uvijek istim preduzećima okupljenim u konzorcijume, koji na taj način drže finansijski plijen pod svojom kontrolom.

- Tako da je tu bilo pogodovanja, to je neminovno. Zato je jedan od razloga zašto smo zatražili da Tužilaštvo razmotri naš izvještaj i određena saznanja, jer moguće je da je bilo određenog koruptivnog ponašanja i, naravno, pogodovanja u davanju javnih poslova i javnih ovlaštenja privatnim firmama koji se tiču ogromne finansijske koristi, ističe Borenović.

Problem ima i svoju suštinsku dimenziju – potrebu da se preispita sama opravdanost homologacije, budući da se radi o vozilima koja su već prošla međunarodnu i evropsku certifikaciju.

- Ima dovoljno razloga da se postavi ključno pitanje – da li nam uopšte treba takav način nameta, koji nije mali, kazao je Borenović. On smatra da se, iako naknada po vozilu ne djeluje visoka, zbog velikog broja vozila ukupno radi o ozbiljnom parafiskalnom opterećenju građana.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ono što dodatno kompromituje sistem, prema Borenovićevim tvrdnjama, jeste politička povezanost firmi koje učestvuju u procesu.

- Sve te firme imaju neku političku konekciju. Jedna firma iz Mostara je konstantno u konzorcijumu, dok se firme iz Sarajeva i Banjaluke mijenjaju. Jedna od tih firmi iz Banjaluke sada je na crnoj listi, kazao je.

Komisija za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamenta Bosne i Hercegovine Institut za mjeriteljstvo BiH Branislav Borenović Safet Kešo/Senad Gubelić

Komisija je davno poslala izvještaj/Senad Gubelić

Safet Kešo, član Komisije za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, također ističe da se proteklu godinu od javnog saslušanja ništa nije promijenilo.

- I dalje su, koliko znam, ostali isti kriteriji. I dalje se više vrednuju površina, kvadratura i tako dalje, donosi značajnije bodove i stavlja se nekako u prvi plan, a u drugi plan su potpuno otišli ljudi, odnosno stručnost, stručni ljudi, kaže Kešo.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kešo upozorava na postojanje sistemskog favoriziranja određenih firmi u ovom unosnom poslu.

- Mislim da ima elemenata da bi se to moglo kazati, jer mi smo ukazali na ove nedostatke i prilikom tog saslušanja i poslije u javnim nastupima i u tom nekom našem nalazu, rekao je.

Uprkos dokumentovanim upozorenjima i kritikama, stanje je ostalo isto.

- Ostao je sistem koji omogućava favorizaciju određenih ljubimaca, ističe Kešo.

Na pitanje da li se radi o nepotrebnom nametu, Kešo odgovara:

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Vrijedilo bi razmisliti o tome da je ovo možda neka viška radnja, ocjenjuje on.

Ekstra profit

Iako priznaje da se radi o praksi koja traje decenijama, Kešo smatra da bi nadležno ministarstvo moralo preispitati njenu opravdanost.

- Treba vidjeti koliko je svrsishodno da se to radi na ovaj način, jesu li to i dalje ti europski standardi, pratimo li te trendove ili smo u zakašnjenju, kaže Kešo.

Na kraju, Borenović je jasan:

- Ako bude iole snage u pravosuđu, vrlo lako se može raspetljati koliko je tu bilo zarade, zašto neko ima ekstra profit, i zašto se toliko zarađuje u procesu koji ne bi trebalo toliko da košta, ističe Borenović.

Odgovore na naše upite nismo dobili od Ministarstva komunikacija i prometa BiH, kao i firmi Centar motor d. o. o. Široki Brijeg te Centar za cestovni promet d. o. o. Sarajevo, inače najinformisanijih o poslu i cijelom procesu.