Rudarima do kraja sedmice stiže novi kolektivni ugovor? - Za obrok će dobiti tri KM više

Dan rudara, rudari/

Mehanizacija koju rudari koriste stara je stotinu godina

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Do kraja ove sedmice rudari bi mogli dobiti novi kolektivni ugovor o pravima i obavezama poslodavaca i radnika u oblasti rudarstva u FBiH. Kako nam je kazao Zijad Lačić iz Sindikata rudara FBiH, pregovori su trajali duže nego prethodnih godina.

Podmetnut ćemo leđa

- Imali smo 4-5 iscrpljujućih sastanaka sa predstavničkim timom kojeg je imenovala Vlade Federacije. Članovi tog tima su tražili da se potpiše kolektivni ugovor na tri godine uz minimalna povećanja i to samo satnice rada, međutim, mi smo istrajali u svojim zahtjevima. Došli smo do kompromisnog rješenja kojeg bismo trebali parafirati u petak, a konačnu verziju potpisati iduće sedmice, uz to da se obračunavamo od datuma 1. 1. 2025. godine. Ugovor će važiti dvije godine, kazao nam je Lačić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dogovoreni detalji novog ugovora su povećanje linearnog dijela plaće sa 350 na 430 KM, uz povećanje plate od osam posto koje starta od 1. jula 2026. godine. Naime, njihova najniža satnica je bila 3, a biće povećana na 3,5 KM. Također, slijedi povećanje toplog obroka sa 17 na 20 KM, a od iduće godine sa 20 na 22 marke.

Skromni rudari su u svojoj internet grupi pravdali kompromise i još jednom su pokazali da su spremni podmetnuti leđa za cijelu državu.

Imamo loše cijene uglja, daju nam 117 za tonu, a tržišna cijena je oko 190 KM i po njoj plaćamo i PDV, žale se rudari

- Znamo da sad ima hiljadu pitanja je li dovoljno i hiljadu pitanja je li moglo bolje. Zato moja draga gospodo rukovodioci, rudari i političari, uvijek je bilo ispruži se koliko ti je jorgan dug, to jeste ako želimo izaći i iz ovoga stanja kojeg smo svi svjesni, moramo u pozitivnom smjeru razmišljati i iskopati što više tona, jer u protivnom, tonut ćemo, nažalost, sve više i više, ući u probleme poslovanja i zatvarati jedan po jedan rudnik i prije planirane zelene tranzicije, naveli su rudari na svojoj stranici.

Naime, problemi rudara su solventnost rudnika kojima prijeti zatvaranje, teško stanje privrede u BiH, te minus Elektroprivrede.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Imamo trenutno Rudnik Zenica koji je u fazi zatvaranja i to je već u poodmakloj fazi. Dogovorili su da im parcijalno priznaju minuli rad. Oni koji idu u penziju su u prioritetu. Ipak će to sve potrajati i biće radova na sanaciji, jer je u pitanju podzemna jama. Van Koncerna Elektroprivrede BiH imamo Rudnik Banovići koji je dosta star, stabilizovao se, ali trebat će i njemu koja godina da dođe na zelenu granu. Drugi rudnici kao što su Kreka, Kakanj, Đurđevik, Bila idu nabolje, pokazali su prošle godine da mogu podići proizvodnju, a sad Elektroprivreda i Vlada Federacije trebaju pokazati dobru namjeru i ulagati u rudnike, poručio je Lačić.

Rudari nikad nisu problem, smatra on, jer su uvijek spremni odgovoriti svom zadatku.

Plaćanje puteva

- Dešava nam se prijetnja da će se i Đurđevik zatvoriti, u Rudniku Kreka se radi primitivnim sredstvima kao i prije 100 godina, vrlo je teško i opasno za rudare. U ratu su rudari branili državu, ali oni i danas svakodnevno rizikuju život. Potrebno je humanizirati rad rudara i mi vjerujemo u dobre namjere Vlade i Elektroprivrede, istakao je Lačić.

U rudarskoj svakodnevnici često se dešava da direktori adekvatno ne reaguju na anomalije u rudnicima, tako da su rudari i na to ukazali državnim organima.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Neke ekonomske probleme rudnika država može lako riješiti, na primjer za korištenje javnih puteva od goriva državi se izdvaja 0,40 feninga, a samo Rudnik Banovići na 12 miliona litara nafte daje četiri miliona za puteve koje ni ne koristi, jer mašine damperi, buldožeri i gredelji ionako ne smiju na javni put. I to je u fazi rješavanja kroz izmjene zakona, što će potrajati, a za to vrijeme valja rudnicima preživjeti.