Reforma izmišljanja tople vode: Niko ne zna čemu služi, osim što zbunjuje sve redom

Početak školske godine 2025/2026/Damir Deljo

Detalj iz prvog dana nove školske godine/Damir Deljo

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

I ove školske godine roditelji su zbunjeni. Nazivi predmeta nisu isti, a od ove jeseni i mnogi učitelji se hvataju za glavu, jer su im došli prvačići. Dobijaju raspored časova koji je potpuno drugačiji i koji djeca ne razumiju. A ni roditelji. U pitanju je podjela predmeta u nastavne oblasti koja je, kao dio reformi obrazovnog sistema, uvedena od školske 2022/23. godine u Kantonu Sarajevo. Učitelji kažu nova forma, suština ostaje ista.

Nije šija, nego vrat

Učiteljica Aida Jerlagić nam pojašnjava da roditelji o ovom vidu reformi veoma često postavljaju pitanja. Nejasni su im novi rasporedi časova. Pojasnila je šta to praktično znači.

- Malo je to drugačije u odnosu kako je rađeno prethodnih godina. Po reformi to su sada oblasti. Predmeti se zovu kako su se i zvali, tako je napisano i na udžbenicima, imamo udžbenik matematike i jezika, moje okoline, muzičkog, ali u samom rasporedu napišemo oblast, pa onda predmete koji su u toj oblasti i podvučemo predmet koji ćemo imati tog dana, ispričala nam je Jerlagić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kurikularna reforma za osnovne škole u Kantonu Sarajevo smješta bosanski jezik zajedno s hrvatskim, srpskim i engleskim, te kulturom religija i vjeronaukom u nastavno područje naziva Izražavanje i stvaralaštvo.

- Naprimjer, ako u ponedjeljak imaju izražavanje i stvaralaštvo, onda je podvučen bosanski jezik, znači to je prvi čas. Stvar je u tome da je roditeljima teško da se naviknu na to sve, ali ukoliko učitelj evolvira taj predmet koji će se raditi taj dan, ne bi trebalo biti problema. Tako da jedna oblast tretira tri predmeta i onda kada boldiramo ili obojimo nekom bojom predmete koje ćemo imati tog dana, to rješava tu zbunjujuću situaciju, pojašnjava nam učiteljica Aida.

Iz Ministarstva odgoja i obrazovanja KS-a poručuju da to nije ukidanje predmeta, nego integriranje odgojno-obrazovnih područja s ciljem adekvatnije prilagodbe uzrastu učenika prva tri razreda osnovne škole.

- To su značajne stavke u ovoj reformi, međupredmetna povezanost i fokusiranost na učeničke kompetencije. To su iste kompetencije koje učenici razvijaju kroz predmete, samo ih mi sad osvjetljavamo iz različitih uglova i dajemo im mogućnost da vide cjelovitu sliku, rekli su iz Ministarstva.

RazVEDRAvaNje: Saudin Sivro/

Sivro: Učitelji su, kao, dobili slobodu

Iz Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja KS-a tvrde da niko ne zna šta je cilj ove reforme. Kako kažu, suštinski je sve ostalo isto.

- Sad je u školama bitno da učitelj upiše i uplanira sve kroz dokumentaciju, to je bitno, a nije bitno hoće li neko dijete nešto naučiti ili neće naučiti. Mi sa tim nismo dobili ništa, osim da u rasporedu časova, u e-dnevniku svuda pišu ta područja, a revalviraju se časovi. Kao data je učiteljima sloboda, mi smo vas oslobodili, a već ste bili slobodni, rekao nam je Saudin Sivro, predsjednik Sindikata.

Fond je isti

Učitelji kažu da su to prihvatili kao dio reformskog procesa, ali da im je veoma teško odgovoriti na pitanje šta je cilj ovih reformi.

- Nema nikakve analize, nemamo ni mi sami uvid šta to znači. Ja sam sad u drugom razredu, prošle godine prvi, radim po ovoj reformi u prvom i drugom razredu. To je više formalno tako kako jeste. Mi svi i dalje radimo onako kako smo radili uvijek. Uvezivali smo predmete, tematski smo planirali dane, kroz predmete određene teme. Za nas učitelje to nije neka velika promjena, ona je više onako u formi u papirima i tabelama koje sada imamo, rekla nam je učiteljica Aida.

Navedene izmjene, kako naglašavaju, ni na koji način, ni u jednom dijelu ne predviđaju ukidanje ili preimenovanje predmeta, niti smanjenja sedmičnog fonda časova po predmetima.

Predmeti će se navoditi u pedagoškoj dokumentaciji i evidenciji, a posebno u javnim ispravama (uvjerenjima o uspjehu) na isti način kako je to i do sada bio slučaj.