Politika ne pita struku: Odluka je donesena, trgovci naftom će je provesti, a građani platiti?
Vijeće ministara Bosne i Hercegovine nedavno je donijelo Odluku o kvalitetu tečnih naftnih goriva kojom se uređuje tržište naftnih derivata u BiH i preuzimaju odgovarajuće direktive EU u ovoj oblasti.
Kako su saopćili iz Vijeća ministara, ova odluka važna je i za pristup naše zemlje Svjetskoj trgovinskoj organizaciji (WTO) u kontekstu završetka posljednjih bilateralnih pregovora u procesu pristupanja.
Kontakti sa Rusijom
Staša Košarac, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, izjavio je kako će u narednom periodu razgovarati sa slovenačkom ambasadoricom Anitom Pipan u vezi s ubrzanjem procesa pristupa naše zemlje Svjetskoj trgovinskoj organizaciji.
- Iskoristio sam priliku i obavijestio ambasadoricu Slovenije Anitu Pipan da je BiH donijela određenu vrstu normativnih akata i ona bi, kao predsjedavajuća grupe za članstvo BiH u Svjetskoj trgovinskoj organizaciji, trebala uskoro doći u Sarajevo ili da se nađemo u Genevi, da vidimo kako ćemo ubrzati taj postupak, rekao je Košarac.
Iako se još čeka da odluka bude zvanično objavljena, nazire se da će ona biti po mjeri Rusije, koja u suštini već dugi niz godina blokira ulazak Bosne i Hercegovine u Svjetsku trgovinsku organizaciju.
Ministar Košarac najavio je intenziviranje kontakata sa Rusijom nakon usvajanja ove odluke, a sve s ciljem ulaska BiH u WTO.
Za sada je poznato da će se na osnovu odluke koju je donijelo Vijeće ministara BiH vršiti markiranje goriva. Gdje i na koji način će to biti rađeno, još nije poznato, s obzirom na to da resorno ministarstvo ima rok od 90 dana za donošenje pravilnika o markiranju goriva, u kojem bi svi ti detalji trebali biti objašnjeni.
Od Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH zatražili smo da nam dostavi odluku, ali do trenutka pisanja ovog teksta odgovor nismo dobili.
Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH, u izjavi za naš list kaže da u Bosni i Hercegovini ništa ne može bez politike.
- U odluku o kvaliteti goriva su ugrađeni neki dijelovi koji su više politički, nego što se baš odnose na kontrolu kvalitete, rekao je.
Kada je riječ o markiranju goriva, Bošković ističe da se takav sistem ne primjenjuje u Evropskoj uniji.
Uspjeli su se, kako tvrdi Bošković, izboriti da Pravilnik o markiranju goriva donese Vijeće ministara iako to prvobitno nije tako zamišljeno.
- Prvobitno ga je trebao predložiti i donijeti ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa uz suglasnost entitetskih ministarstava. Ono zašto smo se mi na neki način izborili, uz razumijevanje određenih ljudi iz politike, jeste da odluku ne donosi i predlaže državni ministar uz suglasnost entitetskih ministara energije, nego će taj pravilnik ići na usvajanje u Vijeće ministara BiH, priča Bošković.
Po uzoru na Srbiju?
Na naše pitanje šta bi trebalo pisati u pravilniku, Bošković nije želio precizno govoriti, ali siguran je da će cijeli proces dovesti do većih troškova za uvoznike i trgovce naftom, posljedično i za kupce, odnosno građane.
- Nekakve neformalne informacije su da to markiranje treba biti kao u Srbiji, gdje se markiraju sva goriva i to plaćaju u prvom redu uvoznici, odnosno trgovci, a oni će to u uslovima ograničene marže morati prenijeti na kupce. Koliki će biti svi ti troškovi, saznat ćemo kad pravilnik bude donesen, kazao nam je on.
U zaključku našeg razgovora požalio se na to da po ovom pitanju politika uopšte nije konsultovala struku.
- Mi iz udruženja živimo sa tim godinama, borili smo se da odluka bude što kvalitetnija. Nažalost, niti u jednom koraku nije uzeto u obzir mišljenje struke. Konsultirani su predstavnici nekih kontrolnih kuća iz BiH, koji bi to radili i koji su zainteresirana strana u ovom postupku, jer bi oni naplaćivali te usluge, zaključio je Bošković.