Političarima niko ne može "stati u kraj": Sve po zakonu, a bez zakona
U Federaciji BiH sve je po starom kada je riječ o sukobu interesa u organima vlasti. Kratko i jasno, niko ne sprečava funkcionere da neometano budu u sukobu interesa, jer ih nema ko sankcionisati. Nacrt zakona o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti u FBiH je povučen 2023. i ne zna se kada bi se eventualno taj ili neki novi nacrt mogao naći u proceduri.
Opstrukcije
Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency Internationala u BiH, kaže da nakon što je došlo do izmjena državnog zakona još 2013. i kada je tu nadležnost izgubila Centralna izborna komisija BiH, nema sankcija za one funkcionere koji su u sukobu interesa.
- Mi godinama upozoravamo na to da ne postoji mehanizam kojim bi se utvrdila odgovornost za kršenje Zakona o sukobu interesa FBiH. Zakon postoji, ali nema nadležnog tijela i to je dovelo do situacije da veliki broj nosilaca javnih funkcija ne samo na federalnom već i na kantonalnom nivou obavlja nespojive funkcije. S druge strane, sklapaju se ugovori s firmama s kojima su direktno povezani ili oni ili njihovi članovi porodice ili se članovi porodice imenuju na ključne pozicije. Dakle, sve ono što nije dozvoljeno po zakonu prolazi i ne utvrđuje se odgovornost, jer svima odgovara da ne postoji tijelo koje bi utvrdilo i izreklo sankcije, tvrdi Korajlić.
Kaže da su federalnom Ministarstvu pravde slali dopise i tražili odgovore zašto još nema nacrta zakona i kada bi se mogao naći u proceduri.
- Zvanična informacija je da se dorađuje i da postoji radna grupa koja radi na tom zakonu. I to je jedini odgovor koji smo dobili bez konkretnih smjernica, navodi Korajlić.
U nacrtu zakona koji je povučen definisano je da zapošljavanje srodnika u istom organu vlasti u kojem nosilac javne funkcije vrši dužnost ili u organu nad čijim radom vrši direktan nadzor predstavlja sukob interesa nosioca javne funkcije.
Dalje se navodi da nosilac javne funkcije ne smije koristiti svoj položaj za privilegovanje lica pri zapošljavanju i ostvarivanju njihovih drugih prava iz radnopravnog statusa.
- Imamo problem, jer očito funkcionerima, odnosno strankama iz kojih dolaze odgovara da se donošenje zakona opstruiše. Imamo funkcionere i izabrane zvaničnike koji su spojili ne jednu, nego tri ili četiri funkcije i to prolazi bez kazne. Problem je i u tome što neki kantoni imaju svoje propise i usvojene zakone, ali se različito tumače i sve je u nekom haosu. Federaciji treba krovni zakon i kada jednog dana bude usvojen, obavezno mora postojati nezavisno tijelo koje će nadgledati provođenje tog zakona, smatra Korajlić.
Anonimni Omerović
Ko je sve u sukobu interesa, nemoguće je utvrditi. Primjeri su svakodnevni, pa se tako i Mirnes Ajanović, doduše po anonimnim prijavama, navodi kao neko ko je u sukobu interesa. Ajanović je advokat Evropskog univerziteta Kallos, a istovremeno i predsjednik Komisije za ljudska prava i slobode u Gradskom vijeću Tuzla. Ajanović kaže da su te tvrdnje neosnovane i da je protiv ministra obrazovanja, nauke, kulture i sporta Tuzlanskog kantona Ahmeda Omerovića podnio krivičnu prijavu.
- Advokat ima pravo da bude član bilo kojeg parlamenta, to nije zabranjeno i ne vidim ništa sporno u tome. Tu anonimnu prijavu je podnio ministar Omerović, a Komisija je utvrdila da su ovi navodi netačni i da nema sukoba interesa, kaže Ajanović, koji je inače predsjednik te komisije.