Političarima niko ne može "stati u kraj": Sve po zakonu, a bez zakona

Predstavnički dom Parlamenta FBih mart 2024/Senad Gubelić
Ne zna se kada će se nacrt zakona naći u proceduri
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U Federaciji BiH sve je po starom kada je riječ o sukobu interesa u organima vlasti. Kratko i jasno, niko ne sprečava funkcionere da neometano budu u sukobu interesa, jer ih nema ko sankcionisati. Nacrt zakona o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti u FBiH je povučen 2023. i ne zna se kada bi se eventualno taj ili neki novi nacrt mogao naći u proceduri.

Opstrukcije

Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency Internationala u BiH, kaže da nakon što je došlo do izmjena državnog zakona još 2013. i kada je tu nadležnost izgubila Centralna izborna komisija BiH, nema sankcija za one funkcionere koji su u sukobu interesa.

- Mi godinama upozoravamo na to da ne postoji mehanizam kojim bi se utvrdila odgovornost za kršenje Zakona o sukobu interesa FBiH. Zakon postoji, ali nema nadležnog tijela i to je dovelo do situacije da veliki broj nosilaca javnih funkcija ne samo na federalnom već i na kantonalnom nivou obavlja nespojive funkcije. S druge strane, sklapaju se ugovori s firmama s kojima su direktno povezani ili oni ili njihovi članovi porodice ili se članovi porodice imenuju na ključne pozicije. Dakle, sve ono što nije dozvoljeno po zakonu prolazi i ne utvrđuje se odgovornost, jer svima odgovara da ne postoji tijelo koje bi utvrdilo i izreklo sankcije, tvrdi Korajlić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Anonimnu prijavu protiv mene je podnio ministar Omerović, protiv kojeg sam ja podnio krivičnu prijavu, kaže Ajanović

Kaže da su federalnom Ministarstvu pravde slali dopise i tražili odgovore zašto još nema nacrta zakona i kada bi se mogao naći u proceduri.

- Zvanična informacija je da se dorađuje i da postoji radna grupa koja radi na tom zakonu. I to je jedini odgovor koji smo dobili bez konkretnih smjernica, navodi Korajlić.

U nacrtu zakona koji je povučen definisano je da zapošljavanje srodnika u istom organu vlasti u kojem nosilac javne funkcije vrši dužnost ili u organu nad čijim radom vrši direktan nadzor predstavlja sukob interesa nosioca javne funkcije.

Dalje se navodi da nosilac javne funkcije ne smije koristiti svoj položaj za privilegovanje lica pri zapošljavanju i ostvarivanju njihovih drugih prava iz radnopravnog statusa.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Imamo problem, jer očito funkcionerima, odnosno strankama iz kojih dolaze odgovara da se donošenje zakona opstruiše. Imamo funkcionere i izabrane zvaničnike koji su spojili ne jednu, nego tri ili četiri funkcije i to prolazi bez kazne. Problem je i u tome što neki kantoni imaju svoje propise i usvojene zakone, ali se različito tumače i sve je u nekom haosu. Federaciji treba krovni zakon i kada jednog dana bude usvojen, obavezno mora postojati nezavisno tijelo koje će nadgledati provođenje tog zakona, smatra Korajlić.

Anonimni Omerović

Ko je sve u sukobu interesa, nemoguće je utvrditi. Primjeri su svakodnevni, pa se tako i Mirnes Ajanović, doduše po anonimnim prijavama, navodi kao neko ko je u sukobu interesa. Ajanović je advokat Evropskog univerziteta Kallos, a istovremeno i predsjednik Komisije za ljudska prava i slobode u Gradskom vijeću Tuzla. Ajanović kaže da su te tvrdnje neosnovane i da je protiv ministra obrazovanja, nauke, kulture i sporta Tuzlanskog kantona Ahmeda Omerovića podnio krivičnu prijavu.

- Advokat ima pravo da bude član bilo kojeg parlamenta, to nije zabranjeno i ne vidim ništa sporno u tome. Tu anonimnu prijavu je podnio ministar Omerović, a Komisija je utvrdila da su ovi navodi netačni i da nema sukoba interesa, kaže Ajanović, koji je inače predsjednik te komisije.