Po Evropi hapse profesionalne vozače iz BiH: Otkriveno zbog čega

Vozači traže da prestanu hapšenja/Ilustracija
Konzorcij bh. vozača kamiona Logistika BiH obratila se pismom ministru vanjskih poslova BiH Elmedinu Konakoviću. Povod je pojava kontinuiranog hapšenja bh. vozača u nekoliko evropskih država.
Njihovo pismo Konakoviću prenosimo u cijelosti.
- Zahvaljujemo Vam na dosadašnjoj saradnji i otvorenosti za rješavanje problema sa kojima se sektor transporta i logistike suočava. Posebno cijenimo ranije reakcije Vašeg kabineta i direktnu uključenost u složene diplomatske procese zaštite interesa BiH i njenih građana.
Međutim, dužni smo Vas upoznati sa dodatno zabrinjavajućim razvojem situacije. Naime, u posljednjih deset dana osam profesionalnih vozača iz BiH – većinom mlađih od 25 godina – uhapšeno je i privedeno u državama članicama EU, konkretno u Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, pod optužbama koje su, prema informacijama sa terena, pravno neutemeljene i suprotne duhu međunarodnih konvencija.
Protestne note
Iako su nadležne službe u tim državama potvrdile da postupaju prema internim instrukcijama, te da su vozači iz BiH formalno ispunjavali obaveze iz AETR sporazuma i drugih važećih propisa, represivne mjere se i dalje sprovode – uključujući lišenje slobode i finansijske sankcije.
Ovakva praksa: direktno ugrožava osnovna ljudska i radna prava državljana BiH, narušava pravnu sigurnost međunarodnih operatera iz naše zemlje, te predstavlja grubo kršenje obaveza koje su države članice EU preuzele prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju.
Konzorcijum Logistika BiH vjeruje u institucije vlastite države. Ipak, pitamo se da li je BiH institucionalno i politički spremna da uputi zvanične protestne note Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, da li postoji minimum odlučnosti da se tim državama poruči – ne hapsite građane BiH koji rade po međunarodnim propisima, te da li se može jasno i glasno istaći da AETR predstavlja najstariji i najvažniji sporazum koji reguliše radna vremena profesionalnih vozača, te da BiH nije kolonijalna ekspozitura, već država sa sopstvenom transportnom industrijom, koja uvozi robu iz tih istih država i ima pravo da tu robu uveze sopstvenim sredstvima?
Nedopustivo je da nakon višemjesečnih, strpljivih razgovora, uz desetine cirkularnih dopisa i apela za razumijevanje, naši partneri – "prijatelji iz EU" – i dalje ignorišu osnovna pravila međunarodnog saobraćaja i pozive na poštovanje AETR-a.
Stoga zahtijevamo hitno i sveobuhvatno diplomatsko djelovanje:
Uključivanje delegacije EU
1. Organizaciju sastanka sa ambasadorima država članica EU u BiH
Cilj sastanka bio bi:
- prezentacija zajedničke regionalne inicijative o statusu profesionalnih vozača u međunarodnom
saobraćaju;
-zvanično tumačenje i distribucija zajedničke izjave o primjeni AETR pravila;
- poziv na striktno poštovanje međunarodnih ugovora i konvencija.
2. Pokretanje sistemske inicijative prema EU institucijama
Predlažemo sljedeće korake:
- slanje zvaničnog dopisa Generalnoj direkciji za mobilnost i transport (DG MOVE);
- uključivanje Stalnog predstavništva BiH pri EU u Bruxellesu;
- bilateralni kontakti sa vladama Njemačke, Austrije i Poljske radi hitnog prestanka represivnih mjera prema vozačima iz BiH.
3. Informaciju o institucionalnim koracima BiH povodom diskriminacije prevoznika
Tražimo zvaničnu informaciju:
- da li je BiH, po uzoru na Albaniju, pokrenula postupke pred EU institucijama zbog neosnovanih nameta poput Steuerkarte ili Achija u Njemačkoj?
- da li postoji pravna zaštita i diplomatski odgovor na praksu jednostranog finansijskog opterećenja firmi iz BiH?
4. Formalni prigovor prema EU i uključivanje Delegacije EU u BiH
Zbog:
- kontinuiranog kršenja Protokola 3. o kopnenom prevozu iz SSP-a od Republike Hrvatske;
- zabrana prelaska koje sprovodi Republika Slovenija (npr. GP Rupa);
tražimo:
- hitno pokretanje prigovora prema Evropskoj komisiji;
- aktivno uključivanje Delegacije EU u BiH u dijalog i rješavanje problema;
- traženje revizije i ukidanja diskriminatornih mjera.
Pitanje dostojanstva
Zaključno, želimo jasno istaći da hapšenja mladih profesionalnih vozača iz BiH moraju prestati. Ako se hitno ne uspostavi koordinirani institucionalni odgovor, BiH će se suočiti sa: egzodusom vozača iz sektora, gubitkom međunarodnih tržišta, kao i urušavanjem strateške transportne industrije.
Ovo pitanje više nije samo pravno ili ekonomsko – postaje pitanje dostojanstva naših građana, kredibiliteta naših institucija i evropskog standarda vladavine prava, stoji u pismu.