Ovo ljeto jedno je od najuspješnijih do sada: Mostar je posjetilo preko milion turista

Protekla ljetna turistička sezona u Mostaru jedna je od najuspješnijih do sada, cijeni direktorica Turističke zajednice Mostara Elvira Dilberović.
Inače, sezona je započela već u aprilu s dolaskom 45 vodećih turoperatora iz Srbije u sklopu FAM Trip programa, nastavila je snažan rast sve do oktobra.
- Nakon toga uslijedio je prvi let iz Beograda za Mostar, tako da je sezona započela vrlo uspješno. Taj pozitivan trend nastavio se sve do oktobra. Cijelu sezonu možemo opisati kao izuzetno dobru – svi registrirani smještajni kapaciteti bili su popunjeni, a i dalje su. Iako se turisti ne primjećuju u velikom broju na ulicama kao tokom ljetnih mjeseci, to ne znači da ih nema, kazala je Dilberović za Fenu.
Jedan od ključnih pokazatelja uspješne sezone su, kako je dodala, podaci prikupljeni putem vinjeta koje omogućuju praćenje grupnih dolazaka turista. Sistem kamera postavljen u suradnji s UNESCO-om i Gradom Mostarom osigurao je da svi turisti uredno kupe vinjetu prilikom dolaska.
- Tu je jasno prikazano koliko su se povećale grupe turista. Što se tiče individualnih dolazaka, iako ne mogu precizno navesti brojke jer mnogi privatni iznajmljivači nisu uključeni u službene sisteme praćenja, pouzdano mogu kazati da je Mostar posjetilo preko milion turista, navela je ona.
Dilberović pojašnjava da je Mostar i dalje najprivlačniji posjetiocima iz Evrope, naročito iz Njemačke, Austrije te zemalja regije, poput Hrvatske i Srbije. Međutim, rast dolazaka zabilježen je i iz zemalja Bliskog i Dalekog Istoka, te iz Turske.
Unatoč pozitivnim trendovima, Turistička zajednica Mostara prepoznaje potrebu za intenzivnijom promocijom.
- Nedovoljna informiranost turista o svemu što Mostar i Hercegovina nude predstavlja izazov koji moramo riješiti kroz bolji marketing, istakla je Dilberović.
Planovi za budućnost uključuju kontinuiranu promociju Mostara i Hercegovine kroz cijelu godinu, a ne samo pred turističku sezonu. Dilberović smatra da je sinergija između turističkih zajednica, uz snažniju vidljivost, ključ za održavanje rasta i pozicioniranje Mostara kao jedne od vodećih turističkih destinacija na Balkanu.
Potencijal raste, ali izazovi ostaju
Mostar se posljednjih godina profilira kao jedna od najdinamičnijih turističkih destinacija u regiji, a protekla sezona to potvrđuje. Grad je bio domaćin niza manifestacija poput Mostar Summer Festa, Street Art Festivala, Moba Street Fooda i Mostarskog ljeta, koje su privukle posjetioce iz cijele Evrope.
Dilberović je kazala kako je grad ''svake večeri nudio više kulturnih i zabavnih događaja, toliko da su se posjetioci teško mogli odlučiti kamo otići''.
No, uz bogatu kulturnu i historijsku ponudu, postoji potreba za dodatnim unapređenjima kako bi Mostar postao još atraktivniji i održiviji kao turistička destinacija. Jedan od ključnih koraka u tom smjeru je finalizacija Mostar Pass kartice, projekta koji traje već duže vrijeme.
- To je naš turistički prozor u svijet, naš turistički pasoš, naglašava Dilberović, dodajući da bi ova kartica trebala olakšati pristup brojnim atrakcijama i sadržajima koje Mostar i okolica nude.
Još jedan izazov predstavlja regulacija turističkih vodiča. Trenutno, mnoge grupe turista koje dolaze autobusima koriste vlastite vodiče, što nije praksa koja je uobičajena u svjetskim turističkim destinacijama.
- Želim da se tu uvede red i da se tačno zna šta se priča o ovom gradu i ovoj zemlji. Obavili smo par sastanaka s lokalnim vodičima, ali oni nažalost nemaju ozbiljnije udruženje. Tako da smo prvo s njima trebali proći nekakve razgovore, a potom smo u saradnji sa Gradom Mostarom i gradonačelnikom dali prijedlog kako bi se uredilo to polje, ističe Dilberović.
Održivi turizam kao ključ razvoja
Održivi turizam postao je jedan od ključnih ciljeva za Turističku zajednicu Mostara, naglašava Dilberović. Upravljanje destinacijom i njeno dugoročno planiranje preduslov su za održivost, ali izazovi ostaju u vezi s regulacijom privatnog smještaja. Mnogi vlasnici iznajmljuju na crno, što dovodi do gubitka prihoda od boravišnih taksi i članarina, ali i manjka ključnih podataka o turistima – ko su, odakle dolaze, koliko ostaju i šta ih zanima. Stoga Grad Mostar i Turistička zajednica pokušavaju izvući privatne iznajmljivače iz "crne zone" i uključiti ih u sistem.
- Jasno je definisan Zakon o fiskalizaciji, imamo tumačenje federalnih ministarstava finansija i pravde, koji kaže da sva domaćinstva do 20 kreveta koja nemaju obroke ne podliježu fiskalizaciji. Nažalost, u kantonu nemamo razumijevanje, pojasnila je ona, kazavši da se taj dio mora urediti kako bi imali podatke na osnovu kojih bi pravili ozbiljne analize i strategije.
Osim toga, Dilberović je naglasila kako je važno promovisati sve dijelove grada koji nude različite sadržaje te na taj način produžiti boravak turista. Turistička zajednica radi na proširenju turističke ponude izvan stare gradske jezgre, kako bi posjetioci otkrili bogatu historiju i kulturu Mostara kroz različite epohe.
- Naša je odgovornost da promovišemo grad, ali i viši nivoi vlasti moraju prepoznati ozbiljnost ove priče, navodi Dilberović, dodajući da samo kroz zajedničke napore, Mostar može zadržati turiste i ponuditi im mnogo više od već poznatih atrakcija.