Opada broj dolazaka stranih turista: Hrvatska turistička sezona pod pritiskom cijena i konkurencije

“Nema potrebe za dizanjem cijena u turizmu, treba biti mudar. I drugi imaju more”, poručio je nedavno predsjednik Vlade RH Andrej Plenković sektoru hrvatskog turizma. On je komentirajući najnovije makroekonomske projekcije Hrvatske narodne banke (HNB) poručio da se moraju suzbijati inflatorni pritisci, te da osobito u kontekstu turističke sezone nema potrebe za dizanjem cijena jer treba gledati konkurentnost Hrvatske.
“Mi smo lani imali najjaču turističku sezonu - 21,7 milijuna dolazaka, 110 milijuna noćenja, 15 milijardi prihoda od turizma i s time povezanih djelatnosti”, rekao je Plenković.
Ozbiljna utakmica
Istaknuo je kako vjeruje da će svi oni koji su uključeni u turistički sektor biti itekako mudri i pametni u formiranju cijena, jer na taj način privlače goste “jer imaju i drugi more, imaju i drugi plaže, imaju otoke i obalu i ponudu i kulturu i baštinu”.
“Prema tome, nismo jedini kao destinacija i zato treba biti jako mudar u politici cijena”, poručuje Plenković, dodajući kako to onda ima izravne reperkusije i na stopu inflacije.
I guverner HNB-a Boris Vujčić upozorava na neopravdani rast cijena.
“Mi već dvije godine gubimo udio na tržištu i dvije godine imamo pad realne potrošnje turista. To bi trebalo predstavljati ograničenje za daljnji rast cijena, ako želimo zadržati konkurentnost”, izjavio je nedavno Vujčić.
Ministar turizma i sporta Tonči Glavina (HDZ) kaže da su turističke brojke trenutačno zadovoljavajuće.
“Početak lipnja je iznimno dobar, tako da vjerujem da ćemo u najmanju ruku ponoviti rezultate za turističku predsezonu koje smo imali prošle godine”, rekao je Glavina.
Ipak, u Hrvatskoj je svibnju ove godine bilo 1,9 milijuna turista ili pet posto manje nego u svibnju prošle godine, dok je noćenja bilo 14 posto manje ili 6,6 milijuna, podaci su Hrvatske turističke zajednice (HTZ), koji pokazuju da je u prvih pet mjeseci dolazaka turista bilo jedan posto, a noćenja šest posto manje. U prvih pet mjeseci ove godine, po podacima HTZ-a iz sustava eVisitor i eCrew, ukupno je u Hrvatskoj registrirano boravilo 4,2 milijuna turista ili jedan posto manje nego u istom lanjskom razdoblju, dok je ostvarenih nešto malo više od 13 milijuna noćenja za šest posto manje.
Hrvatska se prezentira u svijetu kao turistička destinacija koja nudi dobar odnos cijene i kvalitete, a u svjetlu poruke Plenkovića da i drugi imaju more te da svi budu pametni s cijenama, Glavina komentira:
“Sve je isključivo na nama, utakmica je nikad ozbiljnija, ovisi o nama kakav ćemo imati turistički rezultat.”
Direktor HTZ-a Kristjan Staničić također govori o mudrosti kad su u pitanju cijene uoči vrućeg ljeta i glavne turističke sezone.
“Puno je posla pred nama, moramo biti mudri i pametni u formiranju cijena. Potruditi se da damo najveću razinu kvalitete i da budemo dobri domaćini”, poručuje on.
Staničić ističe, pozivajući se na interne analize i istraživanja na globalnoj razini, da omjer cijene i kvalitete u odnosu na hrvatske najveće turističke konkurente Španjolsku, Grčku, Francusku, Italiju “govori u prilog tome da je Hrvatska još, generalno gledajući, cjenovno konkurentna zemlja”.
Ako se o cijenama pita direktora Hrvatske udruge turizma Veljka Ostojića, on kaže da tržište “prihvaća cijene koje nudimo u odnosu na kvalitetu”. Mada, kako kaže, konkurencija ne spava. Govoreći o sadašnjim brojkama u organiziranom dijelu hrvatskog turizma, hotelima i kampovima, odbacuje mogućnost velikih teškoća: “Sve ide ka brojkama od lani.”
Kada se radi o hotelima i kampovima, prognozira da bi prihodi ove godine trebali biti od tri do pet posto viši od prihoda protekle godine.
“Dobro smo čuli poruke koje su nam upućene, no hrvatski hoteli su prošle godine u odnosu na pretprošlu poskupjeli svega 1,9 posto”, kazao je.
Apel ugostiteljima
Potpredsjednik Hrvatske obrtničke komore za sektor ugostiteljstva i turizma Joso Smolić smatra da su cijene u domaćem ugostiteljstvu, bar za sada, ostale iste. Smolić apelira na kolege ugostitelje da cijene, koliko je moguće, ostanu na prošlogodišnjoj razini, ali da se naglasak stavi na kvalitetu usluge.
U domaćem javnom prostoru citiraju se strani mediji koji tvrde da su u posljednje tri godine u turizmu u Hrvatskoj cijene čak nekoliko puta veće nego kod konkurencije Španjolske i Grčke. Hrvati su, pak, ujedinjeni u stajalištu da je ekstremno poskupjela isključivo tzv. vanpansionska potrošnja, restorani i dr. Cijene smještaja u apartmanima i kućama za odmor ovog ljeta u Hrvatskoj, prema analizama, u rangu su s Grčkom i 12 posto niže nego u Portugalu i Španjolskoj.