OHR objavio detalje Schmidtovih sankcija za SNSD i US: Evo o čemu se tačno radi

Christian Schmidt/Samir Hasanbegović

Schmidt je danas donio odluku/Samir Hasanbegović

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ured visokog predstavnika (OHR) u Bosni i Hercegovini na zvaničnoj web stranici objavio je odluku koju je danas donio visoki predstavnik Christian Schmidt.

Riječ je, podsjećamo, o odluci kojom je Schmidt naredio obustavljanje isplate budžetskih sredstava SNSD-u i Ujedinjenoj Srpskoj zbog kontinuiranih napada na ustavni poredak BiH.

U nastavku prenosimo njihovo saopćenje:

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Koristeći se ovlaštenjima koja su visokom predstavniku dana članom V Aneksa 10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini (u daljem tekstu: Opći okvirni sporazum za mir), prema kojem je visoki predstavnik konačni autoritet u zemlji za tumačenje navedenog Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora, i članom II.1. (d) prethodno navedenog Sporazuma, koji od visokog predstavnika zahtijeva da “olakša rješavanje bilo kojih poteškoća koje se pojave u vezi sa civilnom provedbom Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, kada visoki predstavnik ocijeni neophodnim”;

Pozivajući se na stav XI.2 Zaključaka Konferencije za implementaciju mira održane u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine, u kojem je Vijeće za implementaciju mira pozdravilo namjeru visokog predstavnika da upotrijebi svoj konačni autoritet u zemlji u vezi s tumačenjem Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora, kako bi pomogao u iznalaženju rješenja za probleme u skladu s gore navedenim, “donošenjem obavezujućih odluka, kada to ocijeni neophodnim”, o određenim pitanjima, uključujući i (prema tački (c) stava XI.2. „mjere kojima se osigurava implementacija Mirovnog sporazuma na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta”;

Podsjećajući takođe da je Vijeće sigurnosti Ujedinjenih naroda u više navrata potvrdilo svojim rezolucijama donesenim na osnovu poglavlja VII Povelje Ujedinjenih naroda da uloga visokog predstavnika kao konačnog autoriteta u zemlji u pogledu implementacije Aneksa 10. Dejtonskog mirovnog sporazuma uključuje “ovlaštenje za donošenje obavezujućih odluka kada ocijeni da je to neophodno o pitanjima koja je Vijeće za implementaciju mira razmatralo u Bonu 9. i 10. decembra 1997. godine”;

Imajući u vidu najnoviji kominike Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira, u kojem Upravni odbor najoštrije osuđuje flagrantne napade vladajuće koalicije u Republici Srpskoj na Opći okvirni sporazum za mir i ustavnopravni poredak BiH, uključujući i kontinuirane secesionističke aktivnosti, navodeći takođe da se bilo kakve radnje kojima se dovodi u pitanje suverenitet, teritorijalni integritet i politička nezavisnost BiH ili se narušava funkcionalnost njenih institucija moraju promptno suzbiti putem ustavnopravnog okvira, ponovo ističući da međunarodna zajednica zadržava sve neophodne instrumente za osiguravanje poštivanja Općeg okvirnog sporazuma za mir te još jednom potvrđuje svoju punu podršku visokom predstavniku u osiguranju punog poštivanja Općeg okvirnog sporazuma za mir i provedbi njegovog mandata u skladu sa Aneksom 10. i odgovarajućim rezolucijama Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda;

Podsjećajući na direktne prijetnje Općem okvirnom sporazumu za mir proistekle iz zajedničke izjave lidera vladajuće koalicije Republike Srpske koja je potpisana 24. aprila 2023. godine, kojom su se isti obavezali da će realizirati niz mjera za stvaranje preduvjeta za buduću secesiju Republike Srpske;

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Podsjećajući takođe da je takav stav doveo do usvajanja zakonâ od strane Narodne skupštine Republike Srpske koji su predstavljali prijetnju ustavnom poretku Bosne i Hercegovine i obavezama Republike Srpske prema Aneksu 10. Općeg okvirnog sporazuma za mir, što predstavlja ozbiljno kršenje Općeg okvirnog sporazuma za mir i prijetnju miru i stabilnosti u zemlji i regionu, te da je navedeno potaknulo visokog predstavnika da preduzme odgovarajuće mjere 1. jula 2023. godine kako bi se spriječilo stupanje na snagu tih zakona i da proglasi izmjene i dopune Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine kojima se proširuje definicija krivičnog djela napada na ustavni poredak, proširuje definicija neizvršenja odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, te dodaje krivično djelo u pogledu neizvršavanja odluka visokog predstavnika;

Prisjećajući se takođe da je nastavak politike vladajuće koalicije Republike Srpske doveo, između ostalog, do donošenja niza Zaključaka od strane Narodne skupštine Republike Srpske 24. i 25. decembra 2024. godine, kojima se napada suverenitet države Bosne i Hercegovine i njen ustavni poredak, dovodi u pitanje postojanje njenih ključnih pravosudnih institucija kao što su Ustavni sud Bosne i Hercegovine, Sud Bosne i Hercegovine, Tužilaštvo Bosne i Hercegovine, kao i Visoko sudsko i tužilačko vijeće Bosne i Hercegovine, te se od predstavnika Republike Srpske i zvaničnika na državnom nivou iz reda srpskog konstitutivnog naroda zahtijeva da preduzmu aktivnosti u cilju provedbe politika sadržanih u tim zaključcima, čime se ozbiljno ugrožava provedba civilnog dijela Općeg okvirnog sporazuma za mir, uključujući i funkcionalnost institucija Bosne i Hercegovine, dovodeći do toga da visoki predstavnik donese Nalog od 2. januara 2025. godine kojim se proglašava da se ovim Zaključcima krše obaveze i odgovornosti Republike Srpske prema Aneksu 4. i Aneksu 10. Općeg okvirnog sporazuma za mir i kojim se zabranjuje provedba navedenih Zaključaka;

Uzimajući u obzir da je Sud Bosne i Hercegovine 26. februara 2025. godine izrekao presudu u predmetu Milorad Dodik i drugi, u okolnostima ogromnog pritiska na Sud Bosne i Hercegovine, pri čemu su zvaničnici vladajuće koalicije političkih stranaka Republike Srpske, prvenstveno SNSD-a i Ujedinjene Srpske, kontinuirano dovodili u pitanje ustavnost osnivanja i samog postojanja Suda Bosne i Hercegovine kao i njegove nadležnosti, uprkos konačnim i obavezujućim odlukama Ustavnog suda Bosne i Hercegovine;

Ozbiljno zabrinut zbog najnovijih aktivnosti koje vladajuća koalicija u Republici Srpskoj predvođena od strane SNSD-a i Ujedinjene Srpske provodi protiv suvereniteta i ustavnog poretka Bosne i Hercegovine, a koje su dovele do donošenja od strane Narodne skupštine Republike Srpske „Zaključaka u vezi sa Informacijom o rušenju Ustava Bosne i Hercegovine – mjere i zadaci u cilju očuvanja Ustava Bosne i Hercegovine“ i “Odluke o mjerama i zadacima proisteklim iz neustavnih odluka i postupaka vanustavnih institucija BiH” dana 26. februara, te usvajanja Zakona o neprimjenjivanju Zakona i zabrani djelovanja vanustavnih institucija BiH, Zakona o dopuni Krivičnog zakonika Republike Srpske, Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Republike Srpske i Zakona o Posebnom registru i javnosti rada neprofitnih organizacija dana 27. februara;

Uzimajući u obzir da je dana 7. marta 2025. godine Ustavni sud Bosne i Hercegovine donio odluke o privremenim mjerama kojima je stavio van snage navedene akte i zakone, kao i sve akte donesene u njihovoj provedbi, te zabranio svim organima vlasti unutar Republike Srpske i službenim ili odgovornim licima iz Republike Srpske koja obavljaju dužnost u institucijama Bosne i Hercegovine da preduzimaju bilo kakve radnje na osnovu tih zakona i akata;

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Napominjući da je, nepoštivanjem zabrane Ustavnog suda Bosne i Hercegovine o preduzimanju bilo kakvih radnji na osnovu prethodno navedenih akata, prema odlukama o privremenim mjerama usvojenim od strane Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, Narodna skupština Republike Srpske na svojoj posebnoj sjednici 14. marta 2025. godine usvojila prijedlog Zakona o zaštiti ustavnog uređenja Republike Srpske s ciljem uspostavljanja institucija za zaštitu ustavnog uređenja Republike Srpske, uključujući i takozvano Specijalno tužilaštvo i Specijalni sud, što je već imalo utjecaj na neometano funkcioniranje pojedinih institucija Bosne i Hercegovine;

Izražavajući žaljenje zbog toga što vladajuća koalicija u Republici Srpskoj nastavlja zanemarivati odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine o privremenim mjerama protiv zakonâ Republike Srpske, pokušavajući da uspostavi nove institucije Republike Srpske u suprotnosti s ustavnim poretkom Bosne i Hercegovine;

Napominjući da je Narodna skupština Republike Srpske dana 13. marta 2025. godine usvojila nacrt Ustava Republike Srpske, s ciljem daljnje realizacije secesionističke politike vladajuće koalicije Republike Srpske, direktno kršeći Opći okvirni sporazum za mir;

Napominjući takođe da je dana 21. marta 2025. godine “Službeni glasnik Republike Srpske“ objavio “Pravilnik o postupku kandidovanja i izbora prvih članova Visokog sudskog i tužilačkog savjeta Republike Srpske”, u kojem se precizira da se Pravilnik donosi na osnovu Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Republike Srpske, čiju je primjenu Odlukom o privremenoj mjeri Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, br. U-8/25 od 7. marta 2025. godine Ustavni sud Bosne i Hercegovine suspendovao i zabranio preduzimanje bilo kakvih radnji na osnovu tog zakona;

Konstatirajući takođe da je dana 28. marta 2025. godine ministar pravde Republike Srpske uputio dopis sudovima i tužilaštvima u Republici Srpskoj kako bi podsjetio na Zaključke Vlade Republike Srpske od 17. i 25. marta 2025. godine, prijeteći krivičnim gonjenjem, ukidanjem budžetske podrške i prestankom radnog odnosa, kao i mogućim ukidanjem pravosudnih institucija, ukoliko pravosudni službenici u Republici Srpskoj budu postupali u skladu s odlukama Ustavnog suda Bosne i Hercegovine i ne budu primjenjivali zakone koje je Republika Srpska donijela ultra vires i koje je Ustavni sud Bosne i Hercegovine ocijenio prima facie neustavnim, time podstičući sudije i tužioce na počinjenje krivičnog djela neizvršenja odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine ili napada na ustavni poredak Bosne i Hercegovine;

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Imajući u vidu da je 2. aprila 2025. godine Ustavni sud Bosne i Hercegovine donio Rješenje o neprovođenju navedene Odluke o privremenoj mjeri br. U-8/25 od 7. marta 2025. godine, kojim je između ostalog utvrđeno da Pravilnik koji je donio ministar pravde Republike Srpske na osnovu suspendovanog Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Republike Srpske nema pravno dejstvo i ne može imati pravnu valjanost te da je shodno tome ništavan, zaključujući takođe da postupanje ministra pravde Republike Srpske Miloša Bukejlovića predstavlja nepoštivanje i postupanje protivno zabrani iz konačne i obavezujuće odluke Ustavnog suda Bosne i Hercegovine br. U-8/25, što shodno tome može povlačiti i krivičnu odgovornost odgovornih osoba;

S obzirom na to da je već općepoznato da Tužilaštvo Bosne i Hercegovine vodi istragu protiv rukovodstva SNSD-a i Ujedinjene Srpske zbog sumnje u počinjenje krivičnog djela, te da je Sud Bosne i Hercegovine u tim okolnostima već odredio pritvor osumnjičenima;

Uzimajući u obzir i to da su osumnjičeni uredno pozvani da se pojave pred nadležnim pravosudnim institucijama, ali da se na poziv nisu odazvali, dok su pritom javno pozivali na nepoštivanje zakona i pravosudnih institucija Bosne i Hercegovine, te da su nakon toga izdati nalozi za njihovo privođenje te određena mjera pritvora, što je kulminiralo izdavanjem naloga za hapšenje osumnjičenih;

Uvjeren da je postupanje kako je naprijed opisano prvenstveno potaknuto od strane Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) i Ujedinjene Srpske, te da se takvim postupanjem ozbiljno ugrožavaju funkcioniranje države Bosne i Hercegovine i vladavina prava, i da je isto u suprotnosti s Ustavom Bosne i Hercegovine, konkretno članom III/3.b), kojim je propisano sljedeće: “Entiteti i sve njihove administrativne jedinice će se u potpunosti pridržavati ovog Ustava (…) kao i odluka institucija Bosne i Hercegovine”, čime se ugrožava provedba civilnih aspekata Općeg okvirnog sporazuma za mir u smislu relevantnih odredbi Zakona o bankama Republike Srpske i Zakona o bankama Federacije Bosne i Hercegovine kojima je zabranjeno da banka stiče, vrši konverzije ili transfere, kao i posreduje prilikom sticanja, konverzije ili transfera novca ili druge imovine, za koju se zna ili bi se moglo osnovano pretpostaviti da bi ih mogli koristiti pojedinci ili pravne osobe ili organi koji opstruišu ili prijete opstrukcijom ili predstavljaju značajan rizik od aktivne opstrukcije provođenja mirovnog procesa, u skladu s propisima kojima se uređuje uvođenje i primjena određenih privremenih mjera radi efikasnog provođenja međunarodnih restriktivnih mjera;

Izdvajajući posebno izjave koje su potpisali politički subjekti Savez nezavisnih socijaldemokrata i Ujedinjena Srpska, kojima se nedvosmisleno obavezuju na pridržavanje Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini u okviru svojih aktivnosti, kao uvjet za ovjeru za učešće na Općim izborima 2022. godine i Lokalnim izborima 2024. godine, u skladu s članom 1.13 Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, te konstatirajući da nastavak primjene zakonâ koje je Republika Srpska donijela postupajući izvan svojih zakonskih nadležnosti i ovlaštenja, i koje je Ustavni sud Bosne i Hercegovine ocijenio prima facie neustavnim, nije u skladu sa navedenim izjavama;

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Ističući da secesionistička agenda Republike Srpske, uz uporne napade na Opći okvirni sporazum za mir, uključujući Ustav Bosne i Hercegovine i ključne institucije Bosne i Hercegovine, proizilazi iz dugogodišnjeg destruktivnog postupanja SNSD-a, koje se provodi od strane vladajuće koalicije Republike Srpske, predvođene SNSD-om i Ujedinjenom Srpskom, putem tijela i organa zakonodavne i izvršne vlasti Republike Srpske;

Pozdravljajući dosadašnje napore koje su organi vlasti države Bosne i Hercegovine preduzeli u okviru njihovih nadležnosti kako bi pravno osporili akte i aktivnosti organa vlasti Republike Srpske korištenjem raspoloživih domaćih pravnih instrumenata, i istovremeno izražavajući žaljenje zbog upornog i agresivnog provođenja politika koje su inicirali Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) i Ujedinjena Srpska, a koje se i dalje provode uprkos konačnim i obavezujućim odlukama Ustavnog suda Bosne i Hercegovine;

Nadalje izražavajući žaljenje zbog postupanja organa vlasti Republike Srpske, uključujući i prijetnje upotrebom sile, s ciljem da se organi vlasti Bosne i Hercegovine spriječe i onemoguće da djelotvorno vrše svoje nadležnosti i provode svoje odluke na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine, čime su dovele do toga da Visoki predstavnik preduzme mjere neophodne za osiguranje provedbe Mirovnog sporazuma na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine i njenih entiteta, u funkciji osiguranja poštivanja civilnog dijela Općeg okvirnog sporazuma za mir;

Svjestan da pojedini članovi SNSD-a i Ujedinjene Srpske kao i druge stranke koje čine vladajuću koaliciju u Republici Srpskoj možda ne podržavaju u cijelosti politike zasnovane na potpunom ignoriranju temeljnih načela Dejtonskog mirovnog sporazuma, a što je uzeto u obzir na osnovu dokaza;

Imajući u vidu da se teritorijalni integritet i suverenitet Bosne i Hercegovine moraju poštovati, te da se odluke institucija Bosne i Hercegovine moraju provoditi u skladu s članom III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, kao i da očigledna kršenja tih načela moraju navesti odgovorne političare da se od tih kršenja javno ograde kako bi bili isključeni iz bilo kakvih vrsta sankcija;

Uvažavajući pravo na slobodu političkog uvjerenja i mišljenja, bez obzira na vrstu ili sadržaj, kao i pravo na izražavanje i propagiranje političkih stavova, kao i pravo na borbu za ostvarivanje političkih ciljeva putem demokratskih sredstava, no takvo pravo ne može biti osnova za jednostrane akte i aktivnosti koji su u suprotnosti s Općim okvirnim sporazumom za mir, kojima se ugrožava ustavnopravni poredak države Bosne i Hercegovine i kojima se ne poštuju odluke nadležnih sudova Bosne i Hercegovine;

Uzimajući u obzir i imajući u vidu sve prethodno navedeno, visoki predstavnik ovim donosi sljedeću odluku:

ODLUKA

kojom se obustavljaju sve isplate budžetskih sredstava u svrhu finansiranja političkih stranaka za Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) i Ujedinjenu Srpsku

Član 1.

Sve isplate budžetskih sredstava u svrhu finansiranja političkih stranaka SNSD i Ujedinjena Srpska u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Narodnoj skupštini Republike Srpske, kantonalnim skupštinama, gradskim i općinskim skupštinama/vijećima i Skupštini Brčko distrikta Bosne i Hercegovine odmah se obustavljaju.

Sva sredstva čija je isplata obustavljena bit će prenesena na poseban račun koji će biti otvoren u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine.

Obustava isplate budžetskih sredstava u svrhu finansiranja političkih stranaka predviđena u stavovima (1) i (2) ovog člana bit će ukinuta na osnovu ili nakon pozitivne ocjene od strane visokog predstavnika o poštivanju Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini odnosno procjeni bilo kojih drugih relevantnih okolnosti koje visoki predstavnik ocijeni opravdanim.

Iznosi obustavljenih sredstava predviđeni na svim nivoima vlasti u svrhu finansiranja političkih stranaka za relevantnu godinu neće se smatrati neizmirenom finansijskom obavezom prema SNSD-u i Ujedinjenoj Srpskoj.

Nakon ukidanja obustave kako je predviđena u stavu (3) ovog člana, visoki predstavnik će donijeti odluku o namjeni sredstava akumuliranih na posebnom računu.

Član 2.

Osobi odgovornoj za izvršenje budžeta na svim nivoima predviđenim članom 1. stav (1) ove Odluke (u daljem tekstu: odgovorna osoba) ovim putem se nalaže da izvrši obustavu i prenos sredstava namijenjenih u svrhu finansiranja političkih stranaka kako je predviđeno članom 1. ove Odluke te da na mjesečnom nivou, a najkasnije do 15. dana u svakom mjesecu, izvještava o provođenju ove Odluke Ured visokog predstavnika, kao i supervizora za Brčko distrikt Bosne i Hercegovine za nivo Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Izvještaj iz stava (1) ovog člana će kao minimum sadržavati tačan datum dospijeća isplate i tačan iznos sredstava čija je isplata obustavljena i koji je prenesen Centralnoj banci Bosne i Hercegovine saglasno ovoj Odluci.

Prvi izvještaj po stupanju na snagu ove Odluke bit će podnesen bez odlaganja, a najkasnije do kraja radnog vremena narednog dana od dana stupanja na snagu ove Odluke i sadržavat će tačan iznos sredstava u svrhu finansiranja političkih stranaka koja su dotad isplaćena SNSD-u i Ujedinjenoj Srpskoj u 2025. godini, kao i tačan iznos te datum dospijeća prve naredne isplate koja je predmet ove Odluke.

Odgovorna osoba će se smatrati odgovornom za izvršenje ove Odluke kako glasi.

Član 3.

Sve banke i sve njihove poslovnice u nadležnosti Agencije za bankarstvo Republike Srpske odnosno Agencije za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine, u kojima su otvoreni i vode se računi čiji je imalac i/ili koji glase na ime SNSD-a i Ujedinjene Srpske, uključujući i regionalne, lokalne i/ili općinske organizacije SNSD-a i Ujedinjene Srpske, dužne su izvršiti prenos Centralnoj banci Bosne i Hercegovine svih iznosa isplaćenih iz budžetâ na bilo kojem nivou vlasti odmah po izvršenoj isplati, te o tome izvijestiti Ured visokog predstavnika, kao i supervizora za Brčko distrikt Bosne i Hercegovine za nivo Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Banke će ovu Odluku smatrati mjerom usmjerenom protiv opstrukcija u provođenju Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, a svaki vid nepostupanja u skladu s ovom Odlukom od strane direktora banke ili bilo kojeg pojedinca koji postupa u ime te banke ili bilo kojeg zaposlenika u banci može dovesti do sankcija kako protiv banke tako i protiv pojedinca koji se smatra odgovornim za takvo nepostupanje u relevantnoj banci.

Član 4.

Ova Odluka će imati prvenstvo u odnosu na bilo koje nekonzistentne odredbe bilo kog zakona, propisa ili akta, bilo postojećeg, bilo budućeg. Ova Odluka izravno se primjenjuje i nije potrebna nijedna dodatna radnja radi osiguranja njenog pravnog dejstva.

Član 5.

Radi otklanjanja svake sumnje, ovim se izričito izjavljuje i propisuje da je visoki predstavnik utvrdio svaku pojedinu odredbu sadržanu u ovoj Odluci u skladu sa svojim međunarodnim mandatom i da stoga ne mogu biti predmet preispitivanja od strane sudova Bosne i Hercegovine, niti sudova njenih entiteta, niti bilo kojeg drugog tijela, te da se pred bilo kojim sudom ni u jednom trenutku ne može pokrenuti postupak u vezi s obavezama izvršenim saglasno tim odredbama.

Član 6.

Visoki predstavnik zadržava pravo da izmijeni i dopuni ovu Odluku ili da preduzme druge mjere koje smatra potrebnim radi osiguranja provedbe ove Odluke.

Član 7.

Ova Odluka stupa na snagu odmah po objavljivanju na službenoj internetskoj stranici Ureda visokog predstavnika.

Ova Odluka odmah se objavljuje u “Službenom glasniku Bosne i Hercegovine”, “Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine”, “Službenom glasniku Republike Srpske”, službenim glasilima svih kantonâ kao i u “Službenom glasniku Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, saopćeno je iz OHR-a.