Nema zakona ni napretka ka EU
Provođenje preporuka koje je GRECO (Grupa država protiv korupcije) pri Vijeću Evrope izdao Bosni i Hercegovini godinama je nezadovoljavajuće. Iz ovog antikorupcijskog tijela još jednom su upozorili bh. vlasti na to da nisu u potpunosti primijenile nijednu od petnaest preporuka sadržanih u Izvještaju o evaluaciji u Četvrtom krugu evaluacije, gdje je sedam preporuka u dijelu Sprečavanje korupcije među članovima Parlamenta i osam preporuka u dijelu Sprečavanje korupcije među sudijama i tužiocima.
Savjetovanja i obuke
Podsjetimo, drugi izvještaj o usklađenosti BiH sa preporukama GRECO-a u Četvrtom krugu evaluacije GRECO je usvojio od 21. do 5. septembra 2020.
- GRECO je zaključio, što se tiče članova Parlamenta, da nije učinjeno ništa s ciljem jačanja sistema integriteta. Još nisu uvedena pravila za parlamentarce o njihovoj interakciji s trećim stranama, a i dalje nedostaje mogućnost savjetovanja i obuke o pitanjima sprečavanja korupcije za članove Parlamenta. Još nije usvojen toliko očekivani novi zakon o sukobu interesa, za koji se očekuje da će doprinijeti usklađivanju zakonodavstva o sukobu interesa na državnom i entitetskom nivou. Vlasti tek trebaju uvesti vjerodostojan i neovisan mehanizam za sprečavanje i rješavanje sukoba interesa ili osigurati detaljnu provjeru izjava o imovini članova Parlamenta na državnom nivou. Što se tiče sudija i tužilaca, izmjene i dopune Zakona o VSTV-u koje su u pripremi već nekoliko godina još nisu usvojene, a odvojena sudska i tužilačka odjeljenja i potkomisije još nisu uspostavljeni u okviru strukture VSTV-a. Kriterijumi za ocjenjivanje rada sudija i tužilaca prošireni su tako da uključuju glavne tužioce na državnom i entitetskom nivou. Međutim, garancije nemiješanja izvršne i zakonodavne vlasti tokom ovih evaluacija tek trebaju biti uspostavljene. Nije izvršena nijedna budžetska i kadrovska analiza koja se odnosi na probleme zaostalih predmeta. Dugotrajno odsustvo bilo kakvih opipljivih mjera za uspostavljanje komunikacijske politike i dalje predstavlja ozbiljan problem za pravosudni sistem, navodi se odgovoru koji je Oslobođenje dobilo iz Ministarstva sigurnosti BiH.
Zbog svega navedenog, BiH ima obavezu da Sekretarijatu GRECO-a najkasnije do 30. septembra ove godine dostavi izvještaj o napretku u vezi sa provođenjem svih preporuka. Iz tog razloga je Vijeće ministara BiH 3. decembra 2020. usvojilo Informaciju o usvajanju drugog izvještaja o usklađenosti BiH sa preporukama GRECO-a u Četvrtom krugu evaluacije i zadužilo Ministarstvo sigurnosti da pošalje urgenciju svim nadležnim institucijama radi njihovog provođenja, što je i učinjeno.
Jasmin Emrić, poslanik A SDA u Predstavničkom domu Parlamenta BiH, svojevremeno je kao član bh. delegacije učestvovao na sastancima GRECO-a u Strasbourgu. Emrić za Oslobođenje kaže da je ključni razlog zašto BiH nije ispunila date preporuke taj što nema političke odgovornosti.
- Više od sedam godina imamo zahtjev da BiH mora usvojiti novi zakon o sprečavanju sukoba interesa. Ova tema je dugo prisutna u javnosti, pa smo kroz rad Parlamenta i uz prisustvo skoro svih političkih subjekata u ranijem sazivu izradili tekst zakona koji je bio usaglašen i prihvatljiv OSCE-u i nevladinim organizacijama. Tim novim tekstom obuhvatile su se sve ranije preporuke GRECO-a. Od toga da treba izraditi sveobuhvatan sistem koji će se jednako provoditi na teritoriji cijele BiH do finansijskog izvještavanja i provjera finansijskih podataka koje dostavljaju u svojim izvještajima izabrani zvaničnici. Nažalost, Dom naroda još nije usvojio zakon koji je usvojio Predstavnički dom. Više je to politizacija cijelog postupka. Sada imamo informacije da Ministarstvo pravde BiH radi na novom tekstu zakona koji, kako sam saznao, ne ispunjava sve preporuke i nije u svjetlu onoga što je GRECO preporučio BiH. To je potpuna neodgovornost prema obavezama koje su na kraju krajeva i uvjet da bi BiH postigla kandidatski status, ističe Emrić.
Posebni odjeli
Selim Karamehić, član VSTV-a BiH, kao razlog izostajanja rezultata u provođenju preporuka vidi sporost kod donošenja zakona koji bi bili pravni osnov za aktivnije djelovanje.
- Vijeće je još 2018. godine dalo svoj prijedlog Zakona o VSTV-u i sugerisalo na to da se krene u aktivnosti njegovog usvajanja. Nedostaje političke volje za donošenje kvalitetnih zakonskih rješenja. To se najbolje vidi na primjeru nemogućnosti osnivanja posebnih odjela za borbu protiv korupcije u okviru Vrhovnog suda FBiH i Tužilaštva FBiH, gdje nema kadrovskih i materijalnih uslova da se radi, pojašnjava Karamehić.