Mržnja i fašizam još nisu pobijeđeni - Mustafa ef. Spahić: Zadnja faza genocida nije negiranje, već zamjena uloga dželata i žrtve

Val nasilnih protesta i nereda u Ujedinjenom Kraljevstvu, iza kojeg stoji ekstremna desnica, doveo je do hapšenja više od 1.000 osoba i gotovo 600 optuženih. Ekstremni desničari zloupotrijebili su svirepo ubistvo tri maloljetne djevojčice u Southportu, te širenjem dezinformacija i lažnih vijesti o tome da je ubica musliman, imigrant, potaknuli ljude da na ulicama širom UK-a ispoljavaju nasilje, mržnju, rasizam, fašizam.
Fašizam na djelu
Prema objavama medija u UK, u porukama koje su desničari razmjenjivali putem grupa na Telegramu, lokalni lideri pozivali su stanovnike na izlazak na proteste. Sadržajem poruka iskazivali su se otvoreni rasizam i mržnja prema imigrantima i islamofobija. U svrhu propagande spominjao se i genocid u Srebrenici. Objavljeno je da je jedan “neimenovani korisnik poslao fotografiju iz Memorijalnog centra Srebrenica - Potočari i to nazvao rješenjem za migrante, te dodao da neredi trebaju postati Srebrenica 2.0.”. Objavljen je i snimak ulaska ratnog zločinca Ratka Mladića u Srebrenicu.
Ekstremnoj desnici i fašistima odgovorilo je više od 25.000 ljudi koji su na kontraprotestima poručili da su izbjeglice dobrodošle, te da rasizmu i fašizmu nema mjesta u društvu.
A tekstovi o islamističkim tendencijama nedavno su objavljeni i u nekim njemačkim medijima. Deutsche Welle je 18. jula objavio tekst pod naslovom “Islamističke tendencije na zapadnom Balkanu”.
U tekstu je, kao dio analize Karstena Dümmela za Fondaciju “Konrad Adenauer”, navedeno: “Tokom rata u BiH muslimanski Bošnjaci dobili su značajnu vojnu podršku uglavnom iz islamskih zemalja, a sa stranim borcima došle su i radikalne struje islama koje nakon rata nisu nestale”.
“One čine ‘temelj političkog islamizma’ u BiH”, ističe se u tekstu.
Na službenoj stranici Fondacije, u Dümmelovoj analizi stoji: “Tokom rata, muslimani u RBiH su dugo vremena dobijali vojnu podršku samo od drugih islamskih zemalja. Zapadni embargo na oružje najteže je pogodio Bošnjake koji se bore za egzistenciju. Podrška islamskih zemalja donijela je strano oružje, strane borce i stranu orijentaciju islama u zemlju, koja nije automatski nestala nakon Dejtonskog sporazuma. Naprotiv, u retrospektivi oni su činili temelj političkog islamizma”.
Datum objave teksta poklopio se, slučajno ili ne, sa datumom posjete njemačkog kancelara Olafa Scholza Srbiji i litijumskog saveza sa srbijanskim predsjednikom Aleksandrom Vučićem.
A mi smo pitali i člana Bundestaga Michaela Branda da li u Njemačkoj ima zaziranja od muslimana i islamofobije.
- Ako postoje pojedinačni ekstremistički stavovi izraženi u čudnim njemačkim tekstovima ili putem srpske ili ruske propagande, ne dozvolite da nas odvrate od pravog cilja: da se BiH drugi put oslobodi, ovaj put od korupcije, od vanjskog uplitanja. Hajde da radimo na ponovnom uspostavljanju BiH kao normalne evropske zemlje. To će biti konačna pobjeda nad mržnjom, rasizmom i mračnim silama prošlosti, rekao je Brand u intervjuu za naš list.
U pojedinim srbijanskim medijima objavljeno je i da su “Bošnjaci umislili da Njemačka vodi kampanju protiv njih zbog Srbije”.
U tekstu “Dehumanizacija Bošnjaka u službi neistine”, a koji je Oslobođenje objavilo, autor Faris Darman (IGES) osvrnuo se na pisanje na osnovu istraživanja Fondacije “Konrad Adenauer”, u kojem se, kako navodi, tendenciozno iskrivljuje slika o cijelom jednom narodu, odnosno Bošnjacima, žrtvama genocida.
“To pisanje ne odgovara istini i posebno je bolno, jer je bazirano na istraživanju institucije koja bi trebala raditi suprotno, baviti se istinom, naukom i pravljenjem mostova među narodima”, ističe autor.
Bošnjaci su, naglašava, prije svega autohtoni evropski narod. Etiketiranje Bošnjaka radikalizmom samo odgađa neophodno pomirenje na ovim prostorima.
Etiketiranje Bošnjaka je nastavljeno. Nakon objava da je planiran teroristički napad na koncertima Taylor Swift u Beču, ničim izazvano, Bošnjaci su ponovo stavljeni u priču o radikalizmu i terorizmu.
- Evropa se susreće već duže vrijeme sa svojim građanima koji su druga, treća generacija građana porijekla arapskog, muslimanskog, bošnjačkog, kako hoćete, a koji su se radikalizirali i radikalniji su od svojih učitelja, rekao je Ante Letica, bivši čelnik Sigurnosno-obavještajne agencije Republike Hrvatske za HRT.
No, osim novog potenciranja priče o islamskom radikalizmu u BiH, možda čak više zabrinjava šutnja Bošnjaka na pokušaje dehumanizacije. Osim nekoliko objava u medijima i na društvenoj mreži X, reakcija nije bilo. Izostao je bilo kakav odgovor učenjaka, akademika, političara, države...
Mustafa ef. Spahić, penzionisani profesor Gazi Husrev-begove medrese, smatra da se, kako bi objasnili zašto se ponovo otvara priča o radikalizaciji Bošnjaka, “moramo vratiti u period 90-tih, kada je konačno u svjetskim okvirima pao politički sistem crvenog carstva zla”.
- Poslije toga 1996, kakva koincidencija, ide Huntingtonova knjiga “Sukob civilizacija”, gdje se klasni, politički, interesni sukobi prebacuju na tzv. kulturni, unutrašnji plan. A kada gledate u svjetskim okvirima, u organizacionom smislu, samo je Katolička crkva univerzalno organizovana. Što se tiče islama, islam ima univerzalni princip Kelime-i šehadeta, odnosno princip čistog, potpunog monoteizma, i bez obzira na to što su muslimanske, da kažemo banana državice, njih 50-ak, u svjetskim okvirima moćno-nemoćno, taj princip i okvir monoteizma je jako važna podloga, kaže ef. Spahić.
Govoreći o potenciranju priče o radikalizaciji Bošnjaka, naš sagovornik ističe sljedeće: “Kada se sve druge robe na tržištu potroše, a ne znače ništa, ova je roba uvijek aktuelna, uvijek sadržajna i uvijek značajna, jer sve robe prije toga koje se prodaju na tržištu moraju se platiti, a ova je besplatna - iznutra i izvana”.
- Iznutra je besplatna jednom institucionalnom, sistemskom, sistematskom, metodičkom, konzistentnom, koherentnom i konzekventnom šutnjom onog što mi imenujemo bošnjačkim intelektualcima. A intelektualac, po definiciji antičkih Grka, jeste advokat istine, zastupnik ideje univerzalnog dobra, univerzalnih vrijednosti, univerzalnih ciljeva, univerzalnih ljudskih interesa, u kojima on uopšte sebe nema, u kojima on uopšte sebe ne podrazumijeva. I naspram intelektualca stoji idiot, koji nije ništa manje obrazovan od intelektualca, ali on svijet, život, vrijednosti, sadržaje, smislove, značaj i značenja izvan sebe i svoje osobe ne vidi, upozorava ef. Spahić.
Svjetsko tržište
Pojavom kapitalizma, a to su, ističe ef. Spahić, primijetili i Friedrich Engels i Karl Marx, došlo je do neponovljive, sui generis, činjenice.
- Od pojave kapitalizma događa se univerzalizacija svijeta i života. Ono što je do tada bilo sveto, neprikosnoveno, neupitno, kao istina, kao vrijednost, kao brak, kao intima, kao stid, kao sadržaj, vjerovalo se, vrednovalo, živjelo, nikad na tržište nije iznošeno i nije se ni kupovalo, ni prodavalo ni razmjenjivalo. Ono je značilo i označavalo, život iznutra ispunjavalo, a izvana ga oplemenjivalo. Međutim, danas su svjetska ponuda i svjetsko tržište i tržnica svega. U odgovoru na pitanje o radikalizaciji morate dodati ove sve događaje i događanja prvo u Gazi i sa Izraelom, pa sa Iranom, Mijanmarom..., objašnjava ef. Spahić.