Ljudima ne trebaju zaključane cijene nego veće plate i manji PDV - "Ferrari i pelene ne mogu imati isti porez"

Trgovačke marže/
Ne mogu biti isto oporezovani hljeb i Mercedes
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kao odgovor na rast troškova života, vlasti Federacije BiH i Republike Srpske pokrenule su prošle godine kampanje Zaključavamo cijene i Društveno odgovorni koje još traju. Dva entiteta mjere su donijela odvojeno, a prema mišljenju vodećih ljudi resornih ministarstava akcije su prilično uspješne i dale su pozitivne rezultate posebno gledajući socijalno ugrožene kategorije, te su koliko-toliko stale ukraj divljanju cijena.

Ušteda na korpi

Iz Ministarstva trgovine i turizma RS-a tvrde da se ukupno 16 tržnih centara u Republici Srpskoj uključilo u kampanju Društveno odgovorni i snizilo cijene oko 300 prehrambenih artikala i higijenskih potrepština koje koriste domaćinstva. I iz federalnog Ministarstva trgovine ističu da je ova akcija dosad potrošačima omogućila uštedu na korpi proizvoda od 17,5 posto, odnosno 50 KM, te povećani promet domaćih proizvoda.

Međutim, s njima se baš ne slažu ni građani ni pojedina udruženja potrošača. Kako kažu, cijene možda jesu “zaključane”, ali novčanici nisu ništa puniji.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Jovan Vasilić navodi da, kad se kampanja Društveno odgovorni pravila, niko nije kontaktirao udruženja potrošača

Marin Bago, predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača Futura, kaže za Oslobođenje da je akcija u Federaciji imala efekte, jer građani mogu odabrati nešto po zaključanim cijenama.

- Međutim, nema efekta ovu dragovoljnu akciju trgovaca smatrati konačnim rješenjem. Ne možemo napadati poduzetnike koji su drage volje odlučili smanjiti cijene određenih proizvoda i zaključati ih. Konačno rješenje su fiskalne reforme, povećanje plaća, sve one stvari koje treba uraditi Vlada FBiH. Mi sve vrijeme potenciramo povećavanje plaća, domaću poljoprivrednu proizvodnju i tako dalje, zapravo sve ono što se moralo popraviti, nije se popravilo, kaže Bago.

On podvlači da je u BiH veliki problem i PDV, čija je stopa ista za sve.

image

Marin Bago: Dragovoljna akcija trgovaca ne može se smatrati konačnim rješenjem

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Nije uredu da se isti porez plaća na knjigu, na pelene i na Ferrari. Jednostavno nije uredu da imamo jednu stopu PDV-a. Nije uredu da postoji PDV na knjigu, na školske udžbenike, nije uredu da postoji PDV na opremu za bebe. Moramo odrediti koji je nama cilj, da li želimo uložiti u obrazovanje, da li želimo investirati u djecu usred ovog demografskog kaosa. Naravno da ne bi smio biti isti PDV, jer je to jedan od mehanizama da potaknemo razvoj u nekoj oblasti. Ne mogu isti porez platiti siromašni građani i ekstremno bogati. To nije pravedna raspodjela plaćanja poreza, smatra on.

Akcija i reakcija

Sličnog mišljenja je i Jovan Vasilić, predsjednik Udruženja potrošača Zvono iz Bijeljine. On ističe da je prva kampanja resornog ministarstva i imala nekog efekta, jer je bila zimska i prva, pa su ljudi htjeli da prođu što jeftinije u nabavci. Međutim, kasnije se pokazalo da ustvari to i nisu bile baš niske cijene.

Udruženja potrošača iz oba entiteta tvrde da su akcije dobra volja trgovaca, te da vlast mora naći trajno rješenje

- Neki veliki efekat se i nije pokazao. Stalno se govori o 300 proizvoda u kampanji, a u koji god centar uđete, vidjet ćete samo njih nekoliko obilježenih stikerima i jeftinijih za 10, 20 feninga. Ali, zato ćete more proizvoda vidjeti obilježenih drugim stikerima, koji su na akciji i jeftiniji su od ovih društveno odgovornih, plus imaju i nagradne igre. I tu su kupci zbunjeni. Zanimljivo je da u bijeljinskoj regiji male trgovine nisu uključene u ovaj program, kaže Vasilić.
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dalje navodi da, kad se kampanja Društveno odgovorni pravila, niko nije kontaktirao udruženja potrošača.

- Ministarstvo je na svoju ruku pravilo spiskove, vodilo pregovore... Pozvali su nas samo da nam saopšte da možemo vidjeti na sajtu koje su firme i proizvodi u akciji, tvrdi on.

I Vasilić smatra da PDV ne smije i ne može biti isti za sve, jer ne mogu isto biti oporezovani hljeb i Mercedes, te da Vlada RS-a mora imati dugoročnije rješenje za poskupljenja koje bi bilo regulisano zakonom.