Ko drži monopol nad vozačima u BiH: Kako se "na slijepo" homologiraju vozila i uzimaju milioni?

Sud BiH, Tužilaštvo BiH, tabla, zgrada/Damir Deljo

Tužilaštvo BiH ne nudi odgovore/Damir Deljo

Više od godinu nakon javnog saslušanja o sistemu homologacije vozila u Bosni i Hercegovini, ključne stvari su ostale nepromijenjene. Iako je Komisija za borbu protiv korupcije utvrdila niz nepravilnosti i moguće slučajeve pogodovanja privatnim firmama u višemilionskom poslu, konkretni odgovori iz pravosuđa i dalje izostaju. Istovremeno, sistem koji građanima nameće parafiskalne troškove ostaje netaknut, a odabrane firme i dalje drže monopol.

Trakavica od 2009.

- Mnogo je nepoznanica i, u najmanju ruku, nelogičnosti za ovo pitanje. Ako krenemo od samog posla - logika nameće pitanje opravdanosti homologacije s obzirom na to da se radi o vozilima koja su već prošla međunarodnu i evropsku certifikaciju. Zašto se ovo radi? I pri tome, radi se na neviđeno, kao da se homologacijom bave vidoviti ljudi, kaže Ermina Salkičević-Dizdarević (SDPBiH), zamjenica predsjedavajućeg Komisije za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH.

Nadalje naglašava da ono što je također nelogično, jeste to da za ovaj javni posao koji u ime države obavljaju privatne firme ne postoji egzaktan, institucionalno zvaničan podatak. O ovome je, podsjeća Salkičević-Dizdarević, u svojim izvještajima pisao i Ured za reviziju institucija BiH.

Jedna firma iz Mostara je konstantno u konzorcijumu, dok se firme iz Sarajeva i Banjaluke mijenjaju, kaže Borenović

- I nije ovdje u pitanju samo homologacija, tu su i certifikacije i međunarodne vozačke dozvole i slično. Važno je da se svi podsjetimo da ovaj problem homologacije i netransparentnosti, sudskih presuda i žalbi ne traje posljednju godinu-dvije, nego se ta trakavica vuče još od 2009/2010. Koliko sam upoznata, samo je 2012. poništen javni konkurs, ali ni do dan-danas nisu implementirani u cijelosti zaključci sudskih procesa iz 2015, govori Salkičević-Dizdarević.

Dodaje kako su kroz Komisiju za borbu protiv korupcije PSBiH pokušali ovu temu rasvijetliti te da su slali materijale sa saslušanja u državno Tužilaštvo, ali i upite u kojima su tražili povratnu informaciju.

- Koliko mi je poznato, nemamo nikakav odgovor do sada. Bilo je nekih informacija u medijima da je formiran predmet, ali u suštini ako i jeste, to ne znači mnogo ukoliko nije donesena tužiteljska odluka i sve mi onda to izgleda kao jedna velika predstava za javnost. A takvih je puno. Sve mi se čini da Tužilaštvo BiH ima puno posla, a vrlo malo učinka, navodi Salkičević-Dizdarević.

Političke veze

Predsjedavajući Komisije Branislav Borenović (PDP) ranije je za Oslobođenje naveo da je kroz ovaj posao privatnim firmama, u razdoblju dužem od deset godina, dodijeljeno više od 200 miliona KM javnog novca, često uz sistemsko pogodovanje i političke veze.

- Sve te firme imaju neku političku konekciju. Jedna firma iz Mostara je konstantno u konzorcijumu, dok se firme iz Sarajeva i Banjaluke mijenjaju, kazao je ranije Borenović.

Kao i ranije, odgovore na naše upite nismo dobili od Ministarstva komunikacija i prometa BiH, kao i firmi Centar motor d. o. o. Široki Brijeg i Centar za cestovni promet d. o. o. Sarajevo, inače najinformisanijih o poslu i cijelom procesu.