Jednake šanse za sve na tržištu kapitala: KVPFBiH će za svoj rad odgovarati Parlamentu

Predsjednik Odbora Admir Čavalić zaključke u Predstavničkom domu očekuje u septembru
Odbor za ekonomsku i finansijsku politiku Predstavničkog doma FBiH na posljednjoj je sjednici usvojio Prijedlog zaključaka s tematske sjednice ovog tijela o temi “Izazovi i potencijali tržišta vrijednosnim papirima u Federaciji BiH”, čijom bi realizacijom konačno došlo do uređenja važne oblasti u ovom entitetu.
Drugi stepen
Članovi Odbora jednoglasno su podržali konačni set zaključaka koji će biti upućeni Predstavničkom domu PFBiH na usvajanje, a predsjednik Odbora Admir Čavalić potvrdio je za naš list kako se njihovo razmatranje očekuje u septembru.
Zaključcima se obavezuje Parlament Federacije BiH, a na prijedlog Vlade, da u roku od 90 dana u parlamentarnu proceduru uputi izmjene Zakona o Komisiji za vrijednosne papire FBiH, koje će uključivati uspostavu sistema provjere upravnih akata Komisije, kako općih, tako i pojedinačnih kroz uspostavu drugostepenog tijela, odnosno apelacionog tijela, te definisanje odgovornosti u slučaju neusvajanja godišnjih izvještaja KVPFBiH i posljedice koje takvo neusvajanje ima slijedom toga.
Iz Udruženja dioničara FBiH pozdravljaju zaključke Odbora, uz napomenu da su izmjene Zakona hitno potrebne tržištu kapitala, a da je drugi stepen nužan, budući da je KVP dosad znao izrađivati akte na štetu emitenata.
- Takav primjer je bio vidljiv u Pravilniku o upravljanju dioničkim društvima od 7. aprila 2010. i od tada nije pretrpio izmjenu. Tu je i Pravilnik o načinu upisa i vođenja registra emitenata vrijednosnih papira kod KVPFBiH, kao i odluka o tarifi naknada, koja nabolje pokazuje koliko novca se slijeva na račun same komisije, kaže predsjednik Udruženja Rizah Softić.
Odbor je zaključio da se izvještaji Komisije ne usvajaju, odnosno odbijaju se već najmanje deset godina, a da za to ne postoje zakonski utemeljene posljedice.
- Konačno, Zakon predviđa da Komisija za svoj rad odgovara Parlamentu FBiH, a ne predviđa na koji način će Komisija odgovarati, osim podnošenja godišnjih izvještaja. Potrebno je definisati okolnosti za prijevremeno razrješenje kako pojedinih članova, tako i cjelokupne Komisije, s obzirom na to da je aktuelno rješenje nedorečeno i nekonkretno, dio je seta zaključaka Odbora.
Softić napominje da kada skupština dioničara ne usvoji godišnji izvještaj bilo koje kompanije, tada se u skladu sa Zakonom o privrednim društvima smjenjuju i Nadzorni odbor i uprava, a kada se to desi u KVP-u - reprekusija nema.
- Definisanje odgovornosti je smjena predsjednika KVP-a i definisanje vršioca dužnosti predsjednika dok ga Vlada FBiH ne potvrdi, ističe Softić.
Prijedlog je i da se definiše radnopravni status članova KVP-a ili kao imenovanih dužnosnika ili kao državnih službenika, a s tim u vezi i sva ostala prava i odgovornosti.
- Redefinisati i/ili u potpunosti ukinuti odredbu koja daje imunitet članovima i zaposlenicima Komisije za djela koja naprave u dobroj vjeri. Dobra vjera je apstraktna i teško dokaziva kategorija, stoga je nužno da zaposlenici Komisije snose jednaku zakonsku odgovornost za svoja postupanja kao zaposlenici svih drugih tijela uprave, zaključak je parlamentaraca.
Ukoliko zaključci dobiju podršku Parlamenta, Vlada Federacije BiH se obavezuje da do kraja godine pošalje u javnu raspravu, a zatim i u parlamentarnu proceduru i ostale izmjene zakona o investicijskim fondovima, o tržištu vrijednosnih papira, o preuzimanju, o privrednim društvima i o registru vrijednosnih papira, koji će urediti dostignuti stepen razvoja tržišta, ali i akutnu i permanentnu krizu u kojoj se tržište nalazi.
Dobro djelo
- Određene anomalije koje postoje već 20 godina, na primjer, da se nadzorni odbori dioničkih društava upisuju prvo kod Komisije, a tek potom u sud, daju viši stepen važnosti Komisiji u odnosu na registarske sudove, zatim da su određena društva obavezna biti u statusu dioničkih bez obzira na interese vlasnika, itd. Obavezuje se i Parlament FBiH, a na prijedlog Vlade, da donese propis na temelju kojeg bi se formirala komisija za koordinaciju nadzora finansijskog sektora, s kojim bi se regulisao način međusobne saradnje i koordinacije KVP-a FBiH, agencija za bankarstvo i za nadzor osiguranja FBiH, te federalnog Ministarstva finansija, posljednji je zaključak.
Softić napominje kako je naročito važna koordinacija između KVP-a i FAB-a.
- Postupak treba da traje sve dok se ne dobije pisana saglasnost da je učinjeno dobro djelo (ili da nije učinjeno) od učesnika u postupku. Ovo je bitno naglasiti, jer je bilo promašaja i od Agencije i od Komisije, recimo, kada se obavljala vanberzanska transakcija kupovine dionica Sberbank u korist ASA banke, zaključuje Softić.