Grčevita odbrana voljenog vođe u smutnim vremenima: Članovi SNSD-a ne prepoznaju ni šalu
Dopišite Dodika uz Karana na listić, poručili su Sirotanovići/Damir Deljo/Oslobođenje
Pozivamo sve građane Republike Srpske da na predstojećim izborima glasaju za predsjednika Dodika tako što će na glasački listić dopisati “predsjednik Dodik”. Okupljanje oko predsjednika Dodika je jedina razumna stvar u ovim smutnim vremenima. Pokažimo zube političkom Sarajevu.
Dobra fora
Ovo je poruka koju je na društvenim mrežama ostavila grupa banjolučkih satiričara Sirotanovići i koja je zapalila i javni prostor i javne ličnosti. Na ovu objavu su reagovali mnogi - od Gorice Dodik, kćerke Milorada Dodika, do člana Predsjedništva BiH Željke Cvijanović. Gorica Dodik je istakla da je u pitanju manipulacija i da bi glasački listić bio nevažeći ukoliko bi birači postupili prema “prijedlogu” banjolučkih satiričara.
- Osnovno znanje o izbornom procesu upućuje na to da se glasa za kandidate koji su navedeni na glasačkom listiću. Dobra vam je fora, ali naši glasači već znaju da trebaju glasati za pobjednika, a to je Siniša Karan. Pozdravljam svog uvijek kreativnog đaka iz prnjavorske Gimnazije, kao i sve ostale Sirotanoviće, odgovorila je Cvijanovićeva na društvenim mrežama.
Novinar Dragan Maksimović kaže za Oslobođenje da je ovo “pecanje” sjajan primjer plitke vode u kojoj se dave i građani Republike Srpske i političari koji ih predstavljaju. Maksimović tvrdi da političari uopšte ne umiju da razdvoje “san od jave”, odnosno šalu od ozbiljne rasprave i kritike.
- I dalje ne vjerujem da se neko upecao na tu šalu. To je samo pokazalo koliko članovi SNSD-a grčevito brane voljenog vođu. Čak ni šala ne smije da prođe ispod radara. Sve se čuje, sve se vidi, sve se brani. Dvadeset godina pričaju kako bez Dodika nema Republike Srpske i sad moraju na glavu da se nasade i da objasne da je to i dalje tako iako nije, rekao je Maksimović.
Savjetnik za komunikaciju Marija Milić kaže za Oslobođenje da su društvene mreže samo jedan od kanala komunikacije. One same po sebi ne donose vrijednost. Ukoliko je strategija komunikacije jasna, sa jasno definisanim ciljem, porukama, temom, stilom komunikacije u kampanji i kad je sve potkrijepljeno istraživanjem javnosti, onda kandidati i partije znaju tačno kome se obraćaju i koje kanale komunikacije za to koriste.
Mreže su, dodaje ona, značajan, brz, danas i neizostavan kanal komunikacije u kampanji, ali ne i jedini. Korist donose samo onda kad kandidati i izborni štabovi znaju na kojim mrežama su ljudi koji im trebaju. Nisu ni sve mreže iste, niti je publika na mrežama identičnog ponašanja na svakoj. Neko će rado širiti videomaterijal (rilseve) sa Instagrama, Facebooka ili TikToka, ali neće reagovati na Twitteru/X-u.
- S druge strane, ako kandidati znaju da su na X-u ljudi koji utiču na kreiranje političkog javnog mnjenja, onda će se posvetiti toj mreži. Mreže same po sebi nemaju upotrebnu vrijednost, kao što nema ni automobil u izlogu. Ali, ako znamo gdje idemo, ko nam je saputnik i ako znamo da je automobil u tom trenutku najbrže i najisplativije sredstvo da stignemo na cilj - onda je vrijednost neprocjenjiva. Mreže daju najbolji rezultat kad su sastavni dio kombinacije različitih kanala komunikacije i neizostavnog terena, istakla je Marija Milić.
Ciljne grupe
Komunikolog Mladen Bubonjić smatra da društvene mreže snažno utiču na predizborne kampanje, jer kandidati preko njih brzo šire poruke i dopiru do velikog broja ljudi. One određuju koje teme dominiraju i kako se oblikuje javna slika kandidata. Ipak, mreže same ne donose pobjedu. Ključnu ulogu i dalje imaju teren i povjerenje birača.
- Zahvaljujući širokom dosegu, omogućavaju kandidatima da brzo i direktno komuniciraju s biračima i ciljaju tačno određene grupe. Naravno, u idealnim uslovima. Kod nas je situacija nešto drugačija, pa pored vidljivih aspekata, značajnu ulogu igraju i “nevidljivi”, kao što su zloupotreba institucionalnih resursa, kupovina glasača, egzistencijalna uslovljavanja i slično, rekao je Bubonjić.