Forto: Ne možemo mijenjati šengenske propise, ispunjeno je 11 od 17 zahtjeva prevoznika

Forto: Pet zahtjeva biće ispunjeno u narednih 45 dana
Edin Forto, ministar prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, održao je danas vanrednu press konferenciju povodom blokada graničnih prelaza, carinskih terminala i dijela pojednih saobraćajnica u Bosni i Hercegovini u režiji domaćih prevoznika.
Prevoznici su, podsjećamo, nezadovoljni reakcijom Ministarstva prometa i komunikacija BiH na čelu sa ministrom Fortom, a u kontekstu problema sa kojima se susreću u Evropskoj uniji.
Forto kaže kako razumije nezadovoljstvo prevoznika, ali poručuje da ključni problem, ograničenje boravka vozača u šengenskoj zoni na 90 dana, ne može biti riješen na domaćem nivou.
- Položaj transportnog sektora u BiH popravit će se onog trenutka kada BiH uđe u Evropsku uniju. Šengen propisuje da možete boraviti 90 dana, ali unutar EU tog ograničenja nema. To se može promijeniti samo kada BiH postane članica EU ili kroz regionalnu inicijativu svih zemalja Zapadnog Balkana. Nijedan ministar saobraćaja u EU ne može samostalno mijenjati šengenske propise, rekao je Forto.
Istakao je da je pokrenuta regionalna inicijativa zemalja Zapadnog Balkana u kojoj se traži da EU razmotri izuzeće vozača kamiona iz šengenskih pravila, poput izuzetaka koji postoje za pilote i mornare.
Komentarišući izjave Velibora Peulića, predstavnika Konzorcija Logistika BiH, da resorno ministarstvo nije ispunilo nijedan od 17 zahtjeva, Forto kaže da to nije tačno.
- Od famoznih 17 tačaka, Ministarstvo je ispunilo 11 potpuno, pet je započeto i biće okončane u narednih 45 dana, a jedna - ona o šengenskom režimu - zahtijeva regionalni i evropski pristup. Dakle, tvrdnje da ništa nije urađeno su neistinite, poručio je.
Među već završenim aktivnostima izdvojio je regionalni ministarski sastanak pod okriljem Prometne zajednice EU o pitanju boravka vozača u šengenskoj zoni, inicijativu za povrat akciza na gorivo, mjere za skraćivanje čekanja na granicama, ukidanje monopola na izdavanje ATP certifikata, olakšice pri registraciji i korištenju autocesta te pripreme za uvođenje digitalnog CEMT sistema od 2026. godine.
- Ono što radimo jeste da sve pokušamo ubrzati. Ali blokirati firme zbog pitanja koje se rješava u Briselu – ne znam da li je to rješenje, kazao je Forto.
Poručio je da ne bježi od odgovornosti, ali i podvukao da se radi o kompleksnom problemu koji ne može biti usmjeren na samo jedno ministarstvo.
- Kada smo uvodili bezvizni režim, u komisiji koja je donosila materijale bile su i naše sigurnosne strukture. Ciljanje samo jednog resora nije rješenje. Ako misle riješiti problem, onda to treba ići na prave adrese - od Uprave za indirektno oporezivanje, carina, entitetskih vlada, pa do Evropske komisije, rekao je on.
Potom je govorio i o političkim konotacijama današnjeg protesta.
- Vidjeli ste konferenciju SDA, podršku Dodika. Ako postoje političke konotacije, a postoje, javnost neće moći pobjeći od odgovornosti, smatra državni ministar.
Poslao je još jedan poziv prevoznicima sjednu za sto i nastave razgovore.
- Spreman sam da zajedno s njima sjednem u kamion, krenemo od utovara pa do granice i izmjerimo kašnjenja. Nijednu minutu tog procesa nije odgovorno Ministarstvo prometa, kaže on.
U zaključku je poručio da mu je cilj što prije pronaći rješenje.
- Prijevoznici su mi važniji od onih koji se sada kače. To je nezadovoljstvo koje traje 20 godina i nemoguće je da su odjednom nezadovoljni ministrom koji je tu tri godine, zaključio je Forto.