Dodik priča o EU, a vozilicu je upravio ka Kini potpisujući tajne ugovore

Put Foča - Šćepan-polje/Damir Deljo/
Put Foča - Šćepan-Polje najmanje je pogodan za ljude/Damir Deljo
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Analiza Detektora pokazala je da, umjesto novca iz EU za izgradnju odavno oronulog puta na dionici Foča - Šćepan-Polje, rukovodstvo Republike Srpske predvođeno predsjednikom Miloradom Dodikom želi kineske kredite obavijene tajnim dogovorima.

- Istraživanje koje je Detektor radio prošle godine pokazalo je da je to više pravilo nego izuzetak, da su desetine velikih građevinskih projekata u posljednjih šest godina, vrijednih skoro 7 milijardi KM, osim domaćih kompanija, isključivo dobijale kineske i turske, ističe autor analize,novinar Jasmin Begić.

Poslovni savjetnik Zoran Pavlović smatra da odgovornost za loše ugovore neko mora da snosi.

- Dozvoliti da ugovori nemaju čvrste garancije obe strane u realizaciji može da stvori velike probleme. Imamo ugovore sa Kinezima koji nikada nisu realizovani, a potpisani su. Mnoge stvari nisu saopštene javnosti i ne znamo šta će se desiti ili se desilo, čak i sa Blokom 7 TE u Tuzli, ističe Pavlović.

Smatra da postoji mnogo elemenata koje naši političari skrivaju od javnosti.

- To je nedopustivo u jednoj demokratskoj zemlji. Ali očigledno nema dovoljno snažne ni opozicije, ni istražnih organa, kaže Pavlović

Analiza koju je objavio Detektor ogolila je namjere predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika i rukovodstva ovog entiteta. Umjesto novaca iz EU, za izgradnju odavno oronulog puta na dionici Foča - Šćepan-Polje uzimaju se kineski krediti obavijeni tajnim dogovorima.

“Kineska kompanija CRBC trenutno je najbliža da dobije posao izgradnje puta između Foče i državne granice s Crnom Gorom vrijedan 200 miliona KM, nakon što je Vlada RS-a s njima potpisala memorandum prema kojem će cijeli posao finansirati kineska banka”, piše Detektor.

Pravilo, a ne izuzetak

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Podsjećaju da su vlasti RS-a počele pregovarati s EU da finansiraju put - dijelom iz povoljnog kredita, a dijelom iz granta.

“Sada te pregovore, kada sredstva postaju gotovo izvjesna, mijenjaju za skuplje i manje transparentno finansiranje iz kineskih izvora”, upozoravaju.

Autor analize, novinar Jasmin Begić kaže nam da navedeni projekat nije jedini niti prvi u kojem se Vlada RS-a okreće finansijerima iz Kine. Naglašava da je analiza pokazala da smo u slučaju najnovijeg projekta imali do jednog dijela ispregovaran kredit EU, gdje bismo na taj iznos kredita koji dobijemo dobili do 40 posto bespovratnih sredstava.

Svi ugovori koje je Vlada RS-a postigla sa kineskim kompanijama nisu poznati i nisu javno objavljeni, kaže Begić

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Dok sa jedne strane imamo kredite gdje su jasno propisane procedure dobijanja, potrošnje, realizacije, sa druge strane imamo kineske kredite koje dobijamo po nekim uslovima za koje javnost ne zna, jer niti Ministarstvo saobraćaja i veza, niti Vlada RS-a, Generalni sekretarijat, nama nisu dostavili podatke, memorandum koji je Vlada RS-a favorizirala, poručuje naš sagovornik i podsjeća da je Vlada RS-a na jednoj od konferencija za novinare priznala kako favorizuje kinesku kompaniju.

Analiza je, naglašava Begić, pokazala i da se u ovom slučaju prije svega radi o političkom, a ne pitanju ekonomije.

- Sa jedne strane imamo tu priču o pristupanju EU, a sa druge Vlada RS-a ne čeka kredit EU, nego bira kinesku kompaniju koja treba da preko kineske EXIM banke osigura novac, pod javnosti nepoznatim uslovima, poručuje naš sagovornik.

Naglašava da su mnogi društveni aktivisti i nevladine organizacije, poput TIBiH, tražili te ugovore, no da je javnost ostala uskraćena za informacije. Jedino što je transparentno u tome jeste činjenica da je Dodik i ranije, pogotovo kada je EU suspendovala određene projekte u RS-u, rekao da je Kina zainteresovana za sufinansiranje projekata.

- Kompanija CRBC radila je jedinu dionicu u izgradnji autoputa u Crnoj Gori. Iskustvo Crne Gore pokazalo je da nikada nije obznanjeno šta je bio dogovor sa Vladom Crne Gore. Bilo je tu kasnije i međusobnih potraživanja koja su došla skoro na 200 miliona eura. Taj put je završen uz kašnjenje od nekoliko godina, četiri ili pet, a ljudi bez radnog iskustva na projektima imenovani su da rade inženjerske poslove. Taj kredit, aranžman po Crnu Goru se pokazao dosta neefikasnim, ističe Begić i dodaje da i danas nema javno objavljenih informacija o sadržaju memoranduma niti o tome kolika su zvanična potraživanja između Crne Gore i kompanije sa kojom je RS potpisao memorandum o izgradnji puta Foča - Šćepan-Polje.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

image

Republika Srpska je godinama izbjegavala obnovu puta/Damir Deljo

U istom kontekstu, smatra, možemo posmatrati i naš slučaj. Već na početku nemamo memorandum, ne znamo obaveze Vlade RS-a, troškove i možemo imati bojazan da tu nešto nije kako treba.

- Ako vlast ne radi transparentno, imate opravdanu sumnju građana koji strahuju da bi se moglo dogoditi nešto poput onoga što se dogodilo prilikom prodaje naftne industrije RS-a ruskim kompanijama. Ako Vlada radi transparentno, ne vidim nikakav problem da se informacije objave javno. Nije problem što je kompanija kineska, samo je bitno objaviti da li ta kompanija može isporučiti uslugu, koliko će ta usluga koštati i šta je garant toga, smatra naš sagovornik.

Poslovni savjetnik i predsjednik Foruma eksperata za bolju BiH Zoran Pavlović ističe da je tema tajnosti ugovora već duže u fokusu medija, počevši od prethodnog ugovora sa kineskim partnerima.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Jedan od njih je i izgradnja autoputa između Banje Luke i Prijedora, koji je dobio element tajnosti i koji je nedostupan čak i po osnovu sudskih odluka koje su donete u korist TIBiH, jer se radi o ugovoru koji je obaveza u realizaciji da bude finansiran od građana RS-a, ističe Pavlović.

Vlast može držati loše ugovore u ladici, ali će kad-tad doći vrijeme da se oni javno iznesu, a da oni koji su ih sklapali odgovaraju, ističe Antić

Smatra da je teško zaključiti jer nema preciznih informacija da li su to partneri iz Kine povoljniji ili su manje komplikovani u procedurama.

- Može se posumnjati na neke aktivnosti koje su na štetu građana i budžeta, jer ako neki od tih ugovora dobije status tajnosti, nije transparentan, otvaraju se i mogućnosti i prilike za velike sumnje da tu nije baš sve uredu. Sistem finansiranja kod kineskih firmi je vrlo jednostavan. Morate da kao investitor uplatite 15 posto od vaših sredstava, a 85 posto morate dati garancije. Oni po definiciji traže garancije države - u ovom slučaju BiH, a sa druge strane kreditiranje realizuje jedna od njihovih banaka. Četiri najveće svetske banke su kineske i mogu da kreiraju kreditne uslove koji su izuzetno povoljni. U Evropi imamo inflaciju, tako da je moguće da su opredeljenja za kineske finansijere bila vezana i zbog činjenice da su kamate povoljnije, objašnjava Pavlović.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

No, naglašava, komponenta tajnosti nije dopustiva. Odgovornost za loše ugovore neko mora da snosi.

Velizar Antić iz ReStarta Srpska kaže da i kod nas, ali i širom regiona, imamo ogroman problem kada je u pitanju transparentnost projekata u koji su umiješane kompanije iz Kine.

Skuplja opcija

- Da se u aranžmanu radi o privatnom novcu i privatnim kompanijama, ne bi bilo nikakvih problema. Međutim, ovde se radi o javnom novcu, odnosno novcu svih građana Republike Srpske i mislim da bismo svi trebali da imamo uvid u ugovore koji se sklapaju sa Kinezima. Sa ovom transparentnošću mogućnost zloupotrebe bi bila minimalna. Ovako, kada su ugovori tajni ili polutajni, mi nismo sigurni da su oni sklopljeni u interesu građana, naglašava Antić.

Govoreći o projektima od čijeg je finansiranja odustala EU, Antić smatra da je “sasvim logično da vlasti u RS-u traže izvore finansiranja na drugom mestu”.

- Ukoliko EU ne želi da daje novac za neke projekte, a vlast u RS-u nađe kreditore na drugom mestu i sa tim projektima se popravi život građana, mislim da je to sasvim uredu, naglašava naš sagovornik.

Govoreći o konkretnom projektu izgradnje puta Foča - Šćepan-Polje, mišljenja je da je rješenje u tome da EU javno izađe sa svim podacima koje ima, a koji su u vezi sa samim ugovorom.

- U tom slučaju bi javnost u RS-u imala uvid šta je do sada urađeno kako od EU, tako i od vlasti u Srpskoj. Imali bismo jasnu situaciju koji uslovi su nuđeni i jasno bi se videla razlika u ceni, ukoliko je ima, koja je ovim ugovorom napravljena u korist kineske kompanije. Najbolja borba protiv korupcije je da sve bude što više dostupno javnosti. U tom slučaju je javnost, odnosno građani, najbolji arbitar koliko je novca ukradeno ukoliko se vlast odluči za skuplju opciju, zaključuje Antić.