Da li će nas pogoditi "francuski model" i šta bi to značilo: Za prevoznike kriv je Forto

Prošlosedmična protestna vožnja kamiona je bila samo najava onog što nas očekuje/Ilustracija/Damir Deljo
Prijeti li nam "francuski model" blokada. Ako je suditi po otvorenom pismu kojeg je Konzorcijum Logistika, koji okuplja prevoznike u BiH, uputio javnosti, kao i ministru prometa i komunikacija BiH Edinu Forti, za korak smo bliže ovom modelu.
Inače, takozvani francuski model podrazumijeva sinhronizovanu i organizovanu blokadu svih puteva u državi, koristeći različita prevozna sredstva (kamioni, traktori..., u zavisnosti ko protestvuje). Ovakva paraliza života u državi, prema ovom modelu, traje do ispunjenja zahtjeva, što znači da može potrajati prilično dugop, u zavisnosti od toga koliko se vlasti odupiru postavljenim uslovima.
Odluku o stupanju u proteste i modelu blokade, kako najavljuju prevoznici, donijeće 9. maja. Njihovo otvoreno pismo u kojem pojašnjavaju na koji način ih je Forto obmanuo i kako je naštetio prevoznicima, prenosimo u cijelosti.
"Poštovani građani Bosne i Hercegovine, poštovani članovi transportne zajednice, poštovani ministre Forto,
Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine, koji okuplja više od 600 pravnih subjekata i obraća se javno, nakon više pokušaja institucionalnog dijaloga sa Ministarstvom komunikacija i transporta BiH.
Dana 17. aprila 2025. godine, pred Koordinacionim odborom i javnošću, ministar Forto je obećao ispunjenje četiri ključna zahtjeva. Prevoznici su u znak dobre volje odgodili primjenu "francuskog modela" i organizovali dostojanstvenu protestnu vožnju 21. aprila pod geslom "Dosta je bilo!".
Kontrolna tačka
Vjerujući u dobre namjere i da je gospodin Ministar odlučno i pred medijima najavio promjene, a vjerujući instituciji MKT BIH; prevoznici su odgodili najavu primjene "francuskog modela" sa 28.04.2025 godine, na kontrolnu tačku 04.05.2025 godine.
Jučer smo realizovali dolazak u MKT BiH sa ciljem da operativne korake učinimo sa saradnicima u Ministarstvu. Prvenstveno Pravilnik o akcizama, Pravilnik o licencama, analiza troškova, Treća tablica, i niz drugih pitanja koja smo delegirali.
Na osnovu dosadašnjeg odgovora i odnosa prema našim zahtjevima Ministar Forto je samo kupovao vrijeme i nije imao namjeru da bilo šta mijenja.
Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine, prenosi glas više od 600 pravnih subjekata, i sa željenjem konstatuje da Ministar Forto, iako je znao, na sastanku sa koordinacionim odborom nije govorio istinu, već je tog dana znao da je bez i jedne konsultacije sa prevoznicima iz Bosne i Hercegvoine, da na isti Pravilnik nije dobio niti jednu saglasnost, mišljenje ili u javnoj raspravi, izvinjavamo se svim prevoznicima koji su sumnjali u namjere Ministra Forte ali mi smo željeli da pružimo istinsku ruku i da se reforme u oblasti MKT i samih pravila rada dese.
Ministar Forto je „samoinicijativno“, bez i jedne konsulatacije, niti bilo kog udruženja potpisao i objavio Pravilnik o licencama u kome se pogoduje pojedincima, na štetu budžeta Bosne i Hercegovine, u kome Prevoznici i dalje ostaju marginalizovani, suprotno povelji kvaliteta CEMT.
Postpsiao je Pravilnik koji ponovo od prevoznika, iako u Konzorcijumu Logistika Bosne i Hercegovine imamo više od 100 mastera tehničkih i drugih nauka, iako smo upozorili da imamo i više od 300 saobraćajnih inžinjera, iako smo upozorili na radno operativnom sastanku da "centar izvrsnosti" treba ju da budu transportne kompanije sa deset i više voznih jeidncia, Ministar Forto je to sve zanemario, a njegov pomoćnik za drumski saobraćaj čak vrši pritisak da se odmah taj, najlošiji Pravilnik, i po prevoznike najštetniji Pravilnik, bez i jedne relevantne tačke podrške primjenjuje hitno.
Budući da ste izigrali povjerenje, da ste pogodovali interesima pojedinaca, a protiv prevoznika Bosne i Hercegovine i protiv budžeta Bosne i Hercegovine, budući da kupujete vrijeme, obavještavamo Vas, da Vas držimo odgovornim za odgovor prevoznika koji više nema rokova i kontrolnih tačaka.
Gospodine ministre, dostavili smo pismo namjere u skladu sa Vašim obećanjem da ćete kao resorni Ministar podržati Pravilnik o akcizama, Vi do danas niste organizovali ili niste ni prenijeli informacije na Vaše potčinjene, a Vašem pomoćniku je bitnije da rješava "Air traktor", vjerujemo po Vašem nalogu nego da rješava dogovoreno pitanje "Pravilnik o povratu akciza", gospodine Ministre Konzorcijum Logistika Bosne i Hercegovine je najoorganizovanija interesna zajednica prevoznika Bosne i Hercegovine, Vi ste nas potcjenili.
Lažni optimizam
Tačno da niste bili prisutni u državi za vrijeme našeg defilea, ali mogli ste da vidite, a sad Vam poručujemo da ćemo 09.05.2025 godine na Upravnom odboru i na Plenumu donijeti odluke koje ste Vi iznudili vašim namjernim ignorisanjem i „nečinjenjem“ prema našim zahtjevima.
Takođe, gospodine ministre, ukazali smo Vam na niz problema, pa i na problem "treće tablice", saznali smo juče, ne da niste ništa uradili po ovim pitanjima, nego nemate ni namjeru.
Ukazali smo Vam prije godinu dana, da je Vašom odlukom iz budžeta svakog prevoznika uzeto u kumulativnom zbiru više miliona KM, samo na ime "bijelih " i inih certifikata za CEMT dozvole, da se to može urediti i na stanicama Tehničkih pregleda.
Gospodine MInistre, dostavljamo Vam dopis u ime više od 600 pravnih subjekata, naša mobilizacijska snaga u Bosni i Hercegovini je 6.580 voznih drumskih jedinca u jednom danu, obavještavamo javnost da smo izigrani od MKT BIH, obavještavamo javnost da Vi kao resorni Ministar niste ni jednu aktivnost sproveli, na naše dostavljene zahtjeve od 28.04.2025 godine, Vi nas ostavljate bez izbora, Dosta je bilo!
Sada, u ime prevoznika prenosimo glas, zamislite kako ste nas štitili u pravilu 90/180, ako Pravilnik donesete o licencama u interesu i pogodujući maloj grupi, tako što precizno na njihov zahtjev ste unijeli "baš takve odredbe" protiv interesa prevoznika.
Gospodine Minsitre, rokova više nema, mi 09.05.2025 godine, donosimo Odluke koje ste Vi prouzrokovali jer ste odbili da reagujete i da ih otklonite. Očigledno da Vi zastupate nečije druge interese, Vi ne zastupate interese prevoznika Bosne i Hercegovine, članovi Upravnog odbora prevoznika pri VTK BH su takođe u našem jedinstvenom stroju. Dosta je bilo!
Gospodine Minsitre, tog 17.04.2025 godine unijeli ste nam dozu optimizma, ali lažnog, shvatili da Vi nastavljate na radite na štetu prevoznika, mi nemamo više nikakvog strpljenja, očigledno imate Vi važnija posla, nemate Vi vremena za transportnu industriju koja je uložila više od 4 milijarde eura, a zapošljavamo, 4.7000 građana.
Mi se u ponedjeljak 05.05.2025 godine obraćamo građanima sa dokazima, činjenicama, na dostojanstven i jasan način, danas prosljeđujemo medijima u Bosni i Hercegovini, da Minsitar Forto nije učinio ništa, gotovo ništa u korist prevoznika, od 17.04.2025 godine, samo je kupovao vrijeme, nažalost mi vremena za prazna obećanja nemamo i mi ne vjerujemo da iskrene namjere postoje.
U cilju zaštite od nasrtaja i pogodovanja, ali i od još većih troškova, takođe u cilju da zaštitimo pravo na rad, Plenum Konrzorcijuma Logistika će nakon Upravnog odbora, definisati datum i vrijeme primjene "francuskog modela" po želji Ministra Forta.
Gospodine Ministre interes prevoznika u Bosni i Hercegovini, krvotoka bosanskohercegovačke privrede Vam nije na Vašem prvom mjestu, nažalost Vaš interes je da pogodujete drugima, dokazali ste u Pravilniku. Interes zastupanja pred EU, i drugim organizacijama je takav da nas hapse, ponižavaju, ne priznaju sporazume koje ste Vi potpisali, ali sad znamo i zašto.!
Novi rok
Vi ste na sastanku pred koordinacijskim odborom, vlasnici više od 1.000 voznih jedinica, glasno i jasno obećali, ali kao što vidimo samo kupovali vrijeme.
Gospodine Ministre, Vi možete do 09.05.2025 godine dostaviti nam pozitivna rješenja u skladu sa našim Zahtjevima i dogovorom. Izmjenjen i dopunjen Pravilnik, Pravilnik o povratu akciza, odgovore iz našeg zahtjeva sa primjenom odmah, Upravni odbor će razmotriti.
U suprotnom, Vi ste uzročnik "francuskog modela", svaki građanin u Bosni i Hercegovini ima jasnu poruku, interesi drugih su Vam preči.
Ministre Forto, Vaš pomoćnik za drumski saobraćaj danas vrši pritiske na službe da hitno sprovode najštetniji Pravilnik do sada, dok se Vi niste ni očitovali o inicijativama koje direktno utiču na budžet, troškove i dostojanstvo prevoznika.
Zbog Vašeg ignorantskog odnosa, neiskrenog dijaloga i suštinskog nečinjenja, Upravni odbor Konzorcijuma će dana 09. maja 2025. godine održati sjednicu i zajedno sa Plenumom donijeti mjere bez odlaganja.
Od danas više nema kontrolnih tačaka, ni novih rokova. Vi ste iskoristili naše povjerenje, izigrali čitav sektor koji zapošljava 47.000 ljudi i investirao je više od 4 milijarde KM.
Nažalost, gospodine ministre, Vi niste stali uz prevoznike, već ste zastupali interese drugih. Umjesto da reformišete sektor, doveli ste ga do tačke ključanja.
📣 Dosta je bilo!
U ponedjeljak, 05. maja 2025. godine, javnosti ćemo prezentovati sve činjenice i dokumentaciju. Ako do 09. maja ne budu ispunjeni naši zahtjevi, donijećemo formalnu Odluku o aktivaciji francuskog modela, što će biti direktna posljedica Vašeg ponašanja, stoji u pismu.