Crni naftni talas stiže i do nas: U BiH (ne)će rasti cijene goriva
Cijene goriva na svjetskim berzama rastu, a ukoliko se takav trend nastavi, već u narednim danima vozače bi moglo dočekati poskupljenje od pet do deset feninga po litru.
Uvoznička zemlja
- Cijene na berzama su u porastu, a berza je ta koja diktira cijene i ako se ovakav trend kao što je sada nastavi, građane očekuju više cijene. Vrlo je teško prognozirati šta će se dešavati u narednom periodu, jer se na svjetskim tržištima konstantno mijenjaju cijene, rekao je Đorđe Savić, predsjedavajući Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima Privredne komore Republike Srpske, za Nezavisne novine.
Predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata u FBiH Milenko Bošković potvrđuje da su cijene na berzama proteklih dana rasle.
- Kada je tako, i mi ovdje moramo dići cijene. Uvoznička smo zemlja i ono što se dešava u svijetu, prenosi se na nas. Ako se poveća nabavna cijena, mi je moramo prenijeti na kupca. Treba pogledati burzu, cijene goriva su skakale, a sad je pitanje kolike ko zalihe ima i kad će povećati cijene, kaže Bošković za Oslobođenje.
Ekonomista Admir Čavalić za naš list kaže da je došlo do novih geopolitičkih okolnosti, rasta cijene nafte i naftnih derivata na globalnim tržištima prošle sedmice.
- Međutim, već jučer je došlo do oporavka, odnosno pada cijena usljed optimizma zbog novonastalih geopolitičkih okolnosti koje se, prije svega, vežu za Sjedinjene Američke Države i Kinu. Kada je riječ o BiH, postoje određeni rizici, ali ne sistemski, u vezi sa određenim ponuđačima koji su obuhvaćeni sankcijama, a koje se primarno odnose na određene kompanije i najvećim dijelom na susjednu Srbiju. Sve u svemu, mislim da ovo nisu sistemski rizici koji bi doveli do nestašica ili izuzetnog rasta cijena. Kako objasniti rast cijena u bh. entitetu RS? Vjerovatno je to uticaj i domaćih i inostranih faktora. Pitanje je da li će u kraćem roku doći do pada cijena, zavisno koliko se promijene geopolitičke okolnosti, a evo već je jučer bilo promjena. Federacija BiH nema posebnih razloga da prati cjenovnu politiku RS-a kada je riječ o nafti i naftnim derivatima, kaže Čavalić.
Tanker sa naftom koja je namijenjena Naftnoj industriji Srbije (NIS) stigao je u hrvatsku luku Omišalj, ali je njegova distribucija onemogućena zbog američkih sankcija NIS-u.
Prema izvorima na koje se poziva Reuters, Srbiji preostaje samo nekoliko dana prije nego što NIS-ova rafinerija u Pančevu u potpunosti obustavi preradu sirove nafte.
Novi isporučioci
Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić upozorio je 9. oktobra da će bez isporuka rafinerija, koja snabdijeva većinu naftnih derivata zemlje, imati poteškoća s radom nakon 1. novembra. Međutim, Vučić je rekao da su skladišta goriva puna i da bi zalihe naftnih derivata trebale osigurati opskrbu Srbije do kraja godine.
- Što se tiče tržišta u BiH, to ne bi trebalo da ima značajnijeg uticaja, s obzirom na to da je samo 15 posto bh. tržišta pokriveno derivatima iz NIS-ove rafinerije. Naši distributeri, odnosno oni koji su kupovali te derivate, okrenut će se prema novim isporučiocima, posebno iz Hrvatske, tako da će na određenim pumpama doći do blage, ali zaista blage korekcije cijene derivata i to je u ovom trenutku refleksija onoga što se dešava u Srbiji, rekao je Almir Bečarević, stručnjak za energetiku.