Čep u Gradišci uskoro popušta: Nazire (li) se kraj beskonačnom čekanju na granici

Gradiška terminal, kamioni granični prelaz/Goran Dakić/

Vozači čekaju i po deset sati da pređu granicu

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kilometarske kolone i čepovi su svakodnevni prizori na graničnom prelazu u Gradišci. Najveće gužve su tokom vikenda, praznika i u jeku ljetne sezone. Zbog velikih gužvi na ovom graničnom prelazu i građani i prevoznici s nestrpljenjem očekuju otvaranje mosta na Savi koji će ubrzati protok ljudi i robe na granici između Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

Ovo je zlo

- Najmanje jednom sedmično sam u Gradišci. Čekam i po deset sati da pređem granicu. Carinski terminal je u samom gradu, a ulica u kojoj se zaustavljaju kamioni je uska i tu naprosto ne može da se diše. Svi čekamo da se što prije otvori novi prelaz na Savi. Ne kažem da će gužva biti manja, ali će svakako biti podnošljivija, kaže za Oslobođenje vozač kamiona Neven Stanić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Branislav Radovanović vozi kamione 22 godine. Na granicama spava, jede, odmara, čita, sluša muziku. Pola života mu je, kako kaže, prošlo u čekanju na granicama. Vožnja je lakši dio šoferskog posla. Onaj teži i mučniji nalazi se na granici.

- Prelaz u Gradišci je, bez ikakve sumnje, najteži prelaz u BiH. Nijedan drugi nije ovoliko opterećen. Ni Rača, ni Hercegovina, ni Novi Grad. Svi su oni u pet deka, ali Gradiška je zlo. Ne znam da li sam nekada čekao manje od osam sati. Rijetki su dani kada čep malo popusti, priča Radovanović.

Most na Savi kod Gradiške, u dužini od 462 metra, koštao je 20 miliona evra i treba biti završen ove godine

Nekoliko kilometara zapadnije dvije su države spojene novim mostom. Izgrađen je prije tri godine, ali još služi samo za potrebe gradilišta. Pravu funkciju dobiće tek kad Hrvatska završi pristupnu cestu i novi granični prelaz. Radovi su u završnoj fazi, a nova petlja će se nalaziti na mjestu stare, kod Okučana.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Vršilac dužnosti direktora Autuputeva Republike Srpske Nedeljko Ćorić ističe da će novi granični prelaz, osim ubrzanja protoka saobraćaja i povećanja naplate putarina, privući i strane investicije.

Gradiška terminal, kamioni granični prelaz/Goran Dakić/

Radovi na novom mostu

- Stekli su se uslovi da koristimo most i izgrađeni granični prelaz kako bismo mogli da izađemo na koridor 10 i povežemo se sa panevropskim koridorom, da građani Bosne i Hercegovine izađu na evropske koridore. Za građane i privredu to bi veoma mnogo značilo, kazao je Ćorić.

Most na Savi kod Gradiške, u dužini od 462 metra, koštao je 20 miliona evra. Evropska unija ga je sufinansirala sa 3,2 miliona evra bespovratnih sredstava. Radnici i mašine su na terenu, grade pristupni put od Okučana prema mjestu Novi Varoš, gdje se nalazi budući granični prelaz na teritoriji Republike Hrvatske.

- Po završetku radova na izgradnji graničnog prelaza u maju ove godine, Hrvatskim cestama je potrebno otprilike 20-30 dana za završetak preostalih radova koji se u ovom trenutku ne mogu izvoditi. Po završetku svih radova pokreće se upravni postupak s ciljem dobijanja upotrebne dozvole i puštanja u saobraćaj, naveli su iz Hrvatskih cesta.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja
Gradiška terminal, kamioni granični prelaz/Goran Dakić/

Terminal dijeli Gradišku na dva dijela

Glavni nadzorni inženjer Ernest Ević izjavio je da se iduće godine planira završetak i druge dionice brzog puta, čime bi kompletan saobraćaj sa graničnog prelaza direktno izlazio na naplatne kućice Okučani (RH), a potom i na hrvatski autoput A3 (Bregana - Zagreb - Slavonski Brod - granica Srbije).

Portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH Darijana Maglov kaže da je ovaj granični prelaz u potpunosti završen i da je bio spreman i prije pet godina.

Novi granični prelaz će, osim ubrzanja protoka saobraćaja i povećanja naplate putarina, privući i strane investicije

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

- Uprava za indirektno oporezivanje BiH je u svakom trenutku spremna da podrži normalno funkcionisanje graničnog prelaza. Mi se nadamo da bi što prije mogao biti otvoren, kako bi se rasteretio sadašnji i kako bi se saobraćaj sa starog graničnog prelaz prebacio na moderniji, odnosno na onaj dosta funkcionalniji sa više traka, istakla je Maglov.

Privredni razvoj

Gradonačelnik Gradiške Zoran Adžić ističe da je novi most na Savi san koji Gradiška godinama sanja. Izgradnjom tog mosta će građani i privrednici Gradiške dobiti rasterećen i uređen grad, jer će izbjeći gužve koje imaju kod sadašnjeg mosta i na saobraćajnicama koje prolaze kroz centar i dijele grad na dva dijela.

Gradiška terminal, kamioni granični prelaz/Goran Dakić/

Svakodnevne su gužve u centru grada

- Izgradnja novog mosta, zajedno sa novim carinskim terminalom i graničnim prelazom, stvoriće šansu za dodatni privredni razvoj Gradiške. Neposredno uz novi most, granični prelaz i carinski terminal imamo 400 hektara zemljišta u vlasništvu Grada, a to je prostorno-planskom dokumentacijom predviđeno kao pozicija za razvijanje slobodne ekonomske zone, naveo je Adžić.