Blokada do ulaska u Evropsku uniju? Ministarstvo ne može mijenjati Schengen

Protest prijevoznika 1. septembra 2025/Damir Deljo

Dok su kamioni na cestama, ministar Forto ističe da se pravilnici ne mogu preko noći donijeti/Damir Deljo

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Blokadom graničnih prelaza i ključnih saobraćajnica širom BiH, domaći prevoznici jučer su počeli proteste, uz poruku da će blokade trajati sve dok vlasti ne ispune obećano.

U saopćenju Udruženja Logistika BiH ističe se da su zahtjevi jasni i konkretni, a odnose se na eliminaciju diskriminatornih praksi EU prema vozačima iz BiH, poštovanje AETR sporazuma, ispunjenje ranije datih obećanja Ministarstva komunikacija i prometa BiH, kao i izmjene pravilnika iz nadležnosti tog ministarstva.

Ubi nas nerad

- Želimo da ukažemo na istinu, a to je da ovdje svakog ponedjeljka vozači čekaju po 7-8 sati i onda se od njih očekuje da normalno voze, kazao je Armin Šakonjić, jedan od prevoznika.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Dodatno, prevoznici traže i finansijsko rasterećenje, povrat 50 posto akcize na gorivo, popust od 50 posto na putarine, te status izvoznika usluga. Među zahtjevima je i ubrzanje procedura na graničnim prelazima, kao i efikasniji rad inspekcijskih i carinskih organa.

Mostar, gužve prema Buni, saobraća se jednom trakom, blokada prevoznika, policija reguliše saobraćaj/Edin Barimac/

Saobraćanje od Mostara prema Buni odvijalo se jednom trakom/Edin Barimac

Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Staša Košarac (SNSD) snažno je podržao zahtjeve domaćih prevoznika, ističući da je njihova borba opravdana i ne smije biti ignorisana. On je posebno naglasio važnost zaštite domaće privrede, poručivši da institucije moraju raditi u interesu građana BiH, a ne da se povinuju vanjskim pritiscima nauštrb domaćih interesa.

- Našu robu i usluge bi da bagatelišu, a svoju robu i interese agresivno nameću nama u BiH, kazao je Košarac, ističući naizgled nepravednu praksu EU.

Dok kritikuju vlast, oba ministra SNSD-a srušila su inicijativu o uspostavljanju odbora za rješavanje problema

Iz Kluba poslanika SDA bili su sličnog mišljenja.

- Želimo istaći da je ovo rezultat nerada, bahatosti, neodgovornog odnosa, prije svega mislimo na resornog ministra Edina Fortu, a zatim i ministarstava koja su naslonjena na samo rješavanje ove problematike, kazali su.

Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto odgovorio je na prozivke, ističući da rješavanje problema vezanih za boravak profesionalnih vozača u EU ne može biti rezultat jednostrane odluke jedne države, već regionalnog ili evropskog dogovora.

- Izmjena šengenskog režima će se desiti onog trenutka kada BiH uđe u EU. A ranije će se desiti jedino unutar jedne regionalne inicijative u kojoj će biti sve zemlje Zapadnog Balkana koje imaju isti problem kao i naši prevoznici, kazao je Forto.

Naglasio je i da profesionalni vozači, za razliku od drugih transportnih radnika poput pilota ili brodskog osoblja, nisu izuzeti iz režima boravka, što je, kako tvrdi, rezultat političkih odluka unutar Evropske unije.

Forto je u više navrata naglasio da Ministarstvo ne može samostalno utjecati na izmjene pravila Schengena.

- Izmjenu Schengena rade sigurnosne službe, rade unutrašnji poslovi, ministarstva sigurnosti, generalno sigurnosne strukture Evropske unije, rekao je Forto.

Isti tretman

Komentarišući tvrdnje transportnog sektora da Ministarstvo nije ispunilo nijedan od ranije dogovorenih zahtjeva, Forto je poručio da je većina aktivnosti već realizovana.

- Od 17 tačaka zahtjeva prevoznika ispunjeno je 11, 5 je u toku, a samo jedna, Schengen, nije moguća trenutno, kazao je kratko.

Među ispunjenim mjerama su, navodi, inicijative prema entitetskim vladama, Upravi za indirektno oporezivanje, kao i konkretni koraci ka ukidanju monopola na izdavanje ATP certifikata, te digitalizacija transportnih dozvola.

Forto je odbacio i navode o tome da vozači iz susjednih zemalja imaju povoljniji tretman u odnosu na one iz BiH.

- Svi vozači iz regije imaju isti tretman u smislu Schengena, 90 u 180 dana, objasnio je.

Zajedno ćemo sjesti u kamion i mjerit ćemo vrijeme od utovara, do granice, da vidimo gdje je kašnjenje

Dodao je da eventualne razlike u praksi proizlaze iz ličnih pogodnosti, poput dvojnog državljanstva, a ne iz promjena u zvaničnom pravnom okviru EU.

Protest prijevoznika 1. septembra 2025/Damir Deljo

Izmjena Pravilnika o licencama slijedi u narednih 30 do 45 dana

Ministar je zaključio konferenciju ističući da podržava svako legitimno i zakonom dozvoljeno iskazivanje nezadovoljstva, te je naglasio da uprkos najavi Konzorcijuma Logistika, nisu svi MUP-ovi u BiH imali informacije o blokadama graničnih prelaza.

No, njegovim radom nije zadovoljan ni državni poslanik Naprijed Šemsudin Mehmedović.

- Kada institucije ostanu gluhe na pozive bilo kojeg dijela društva, onda je očekivati poteze očaja - pa i blokade, kazao je Mehmedović.