Bh. prijevoznici uputili zahtjeve Schmidtu i Soreci: "Dok ih ne ispunite ne prekidamo protest"

Protestna voznja kamiona prijevoznika i transportnog sektora/Damir Deljo @ Oslobodjenje
Foto: Damir Deljo/Oslobođenje
Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Prijevoznici iz Bosne i Hercegovine, okupljeni u Plenum Konzorcijuma logistika BiH, uputili su pisma visokom predstavniku Christianu Schmidtu i šefu Delegacije Evropske unije u BiH Michaelu Soreci, upozoravajući na, kako navode, “zabrinjavajuću i pravno neutemeljenu praksu hapšenja profesionalnih vozača” u državama članicama EU.

U obraćanju su naglasili da su i BiH i EU potpisnice Evropskog sporazuma o radu vozača (AETR) i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), koji podrazumijevaju međusobno priznavanje pravila o vremenu vožnje i odmora te zabranu diskriminacije u međunarodnom transportu. Ukazali su na dvije decenije sistemske birokratske opstrukcije, diskriminatorne propise i kontinuirano zanemarivanje sektora drumskog međunarodnog transporta.

Najavili su da će 1. septembra 2025. započeti proteste i potpune blokade graničnih prijelaza i puteva širom BiH, koje će trajati “do ispunjenja zahtjeva”, prenosi N1.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Zahtjevi prema Delegaciji EU

Od Sorece su zatražili hitnu intervenciju i obavještavanje država članica EU o obavezi poštovanja AETR-a i SSP-a, uspostavu mehanizma za sprječavanje neosnovanog hapšenja i sankcionisanja vozača iz BiH, uklanjanje diskriminacije na EU tržištu te primjenu digitalnih mehanizama evidencije boravka vozača prema AETR standardima. Kao primjer problema naveli su presudu Saveznog suda Austrije, kojom je potvrđeno da je vozač iz BiH neosnovano uhapšen zbog navodnog kršenja radnog vremena, iako je radio u skladu sa sporazumom.

“Hitno se mora prestati s hapšenjem naših vozača. Mi nismo azilanti niti teroristi, već krvotok privrede Bosne i Hercegovine, koji je u EU tržište investirao preko četiri milijarde eura”, poručili su iz Konzorcijuma.

Poruka Schmidtu i razlozi protesta

U pismu visokom predstavniku naveli su da su protesti rezultat hronične birokratizacije, neusklađenih propisa, neprimjene međunarodnih sporazuma i kašnjenja u digitalizaciji ključnih procesa. Posebno su kritikovali rad Ministarstva komunikacija i transporta BiH zbog, kako tvrde, davanja neispunjenih obećanja, donošenja podzakonskih akata suprotno EU regulativama i SSP-u, odugovlačenja uvođenja elektronske dokumentacije (eCMR) te tolerisanja diskriminacije bh. prevoznika u EU.

Kao ključne razloge protesta naveli su donošenje propisa bez konsultacija sa sektorom, nedostatak koordinacije između različitih nivoa vlasti, neprimjenu AETR-a i SSP-a, neefikasne granične i carinske procedure sa zadržavanjem teretnih vozila dužim od 14 sati te kašnjenje u digitalizaciji procesa uprkos tehničkoj spremnosti.

Zahtjevi Schmidtu i domaćim institucijama

Od Schmidta i nadležnih domaćih organa zatražili su ukidanje diskriminacije u EU kroz punu primjenu AETR-a i SSP-a, povrat 50% trošarina na gorivo po modelu zemalja članica EU, popust od 50% na putarine i cestarine kroz jedinstveni TAG sistem te digitalizaciju ključnih procedura (eCMR, NCTS) uz smanjenje zadržavanja na granicama.

Istakli su da će protesti biti mirni, javni i u potpunosti zakoniti, ali “odlučni – do ispunjenja zahtjeva”, te da su spremni na dijalog, ali ne i na nova odgađanja.