Baš kao nekad sa balvan-revolucijama: Izvagaj, pa tjeraj za Srbiju

Prizor jedne od učestalih blokada na krajiškim cestama
Građani Sanskog Mosta suočavaju se sa novim problemom u vidu učestalih blokada saobraćajnica koje uzrokuju vlasnici prevozničkih firmi i kamiona iz pravca Prijedora. Kamioni su najčešće porijeklom iz Srbije i Republike Srpske, a nezadovoljni su odnosom policije Sanskog Mosta zbog obimnih kontrola tereta uglja koji voze za Srbiju.
Jedva do njive
- Sezona je žetvi, mašine nam trebaju da dođu na polja, pribjegavamo korištenju zaobilaznih puteva u svakodnevnom poljoprivrednom poslu, požalio nam se jedan stanovnik Sanskog Mosta.
Naravno, mještani su odavno nezadovoljni i činjenicom da eksploatacija rudnika mrkog uglja u Kamengradu uništava lokalne puteve, da se vrše pretovari te da kamioni saobraćaju i u noćnim satima. Situacija je uveliko gora prije nego je na ovom području izvršena akcija FUP-a i Tužilaštva USK-a kodnog naziva Kocka, koja je bila usmjerena na “ilegalnu trgovinu uglja za potrebe elektroprivreda u Srbiji i BiH”, kako je zvanično navedeno.
Desilo se ovo u maju, kada se i počelo sve više govoriti o tome da je naša zemlja zapala u energetsku krizu zbog nedostatka uglja, na samom početku puta zvanog zelena energetska tranzicija, a za koju se naša zemlja obavezala EU da će je ispuniti do 2050. godine. Srbija je s druge strane uvela značajne subvencije na uvoz uglja kako bi obezbijedila dovoljno zaliha energenta za svojih šest miliona stanovnika. Ugalj iz privatnih rudnika u BiH masovno se počeo izvoziti u Srbiju, a među najznačajnijim je svakako bio Kamengrad kod Sanskog Mosta, koji je u vlasništvu Lagera d. o. o. iz Posušja. Pored njih, ugalj u Srbiju izvozi i RiTE Ugljevik.
Akcija Kocka u fokusu je imala upravo rudnik u Kamengradu, nekoliko prevozničkih firmi iz oba entiteta koje gravitiraju ka Sanskom Mostu, a uhapšeno je i 17 policajaca pod sumnjom da su bili podmićivani u ovom procesu. Nakon četiri mjeseca od hapšenja, jučer smo Tužilaštvu USK-a uputili pitanje da li je još iko od tada privedenih u pritvoru i postoje li naznake kada bi mogla biti okončana istraga i podignuta optužnica, ali odgovor čekamo.
Naše institucije za provedbu zakona za sada ne uspijevaju isproducirati potkrijepljene predmete, a uprkos pokazanim mišićima na velikoj akciji u Sanskom Mostu, gubitak uglja u BiH se samo povećao, kao i odlučnost Lagera i sličnih da što više izvezu u Srbiju.
- Pozadina bi mogla biti borba za resurse u Sanskom Mostu, pokušava se izgurati ovaj iz Hercegovine na korist druge firme iz Federacije. Kod nas se otvara još jedan kop za boksit, postoji interes i investitora iz Njemačke, zatim kolega iz Prijedora, a sve jer je Sanski Most bogat rudama. Međutim, sve su to moćni ljudi koji se lako mogu hrvati sa državama, pa smo mi obični građani tu nemoćni, kazao nam je naš izvor blizak lokalnim vlastima.
Nedavno je u Oslobođenju energetski stručnjak Edhem Bičakčić istakao da je ugalj iz Sanskog Mosta slabe kvalitete. Međutim, Sanjani, iako to znaju, ukazuju na očigledno - da se taj ugalj itekako može koristiti za potrebe BiH, pa onda nema potrebe za izvozom. Elektroprivreda BiH, da bi imala dovoljno uglja, mora surađivati i sa rudnicima koji nisu u koncernu. Međutim, prema našim izvorima, sve više se otvara privatnih rudnika i to samo sa jednim ciljem - da se ugalj proda Srbiji.
Predmet Kocka, koji je iz te borbe proizašao, nije ih nimalo uspio omesti.
Svi na vagu
- Srpske firme su bile nezadovoljne, čak su se i prevoznici sami uzajamno prijavljivali, a sve se završilo onom neviđenom brukom za policiju Sanskog Mosta koja je ionako, više od svih kolega u Federaciji, bila ta koja najviše kontroliše prevoz i pretovar uglja. Sedam policajaca, koji su nevini uhapšeni, već su vraćeni na posao, a čujemo da će i u sljedećoj turi na posao biti vraćeno njih još osam, ispričao nam je naš izvor.
Policija koja je dobila po prstima zbog sumnje da su njeni pripadnici primali mito za ugalj, sada “i u jogurt duva” i kontroliše gotovo svaki kamion, tražeći kontrolna vaganja. Kamiondžije, svjesne da se obično u BiH pretovari svaka tovarna sirovina, jer se uvijek podrazumijevao određeni nivo tolerancije, kamionima solidarno blokiraju sanske saobraćajnice svaki put kada ih policija zaustavi.
Tužilaštvo, ako konačno izađe sa određenom optužnicom, moglo bi relaksirati napeto stanje u Sanskom Mostu.